Tampereen Tähtikatu täydentyy lokakuussa – ehdota omaa musiikkialan suosikkiasi tähden saajaksi

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Musiikki & Media -tapahtuman 30-vuotisjuhlan kunniaksi Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Viime vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2021 tähtien saajia.

Tähtikatu, kuva Iiro Kuosmanen

Tähtikadulle nimetyt tähdet esittelevät Tamperetta musiikkikaupunkina laajasti, sillä ne edustavat monipuolisesti eri sektoreita ja genrejä, eivät pelkästään popmusiikkia, rockia tai mitään muutakaan yksittäistä musiikkilajia. Nimeämisessä otetaan huomioon monimuotoisuus, valtakunnallisuus sekä tasa-arvo esimerkiksi sukupuolten ja iän näkökulmasta. Tärkeätä on myös Tampereen musiikkiperinnön merkitys.

Nyt on jälleen mahdollisuus vaikuttaa siihen, kenen musiikkialan nimen haluaisit itse nähdä ikuistettuna Tähtikadun laattaan. Ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä voi jättää verkkolomakkeella 25.6.2021 asti.

Yleisön ehdotusten perusteella aiempina vuosina omat tähtensä kadulle ovat saaneet Jean Sibelius, Kaija Saariaho, Juice Leskinen, Popeda, Cheek, Katri Helena, Epe Helenius,Tapio Korjus, Eppu Normaali, Nightwish, Karita Mattila, Ismo Alanko ja Paula Koivuniemi.

Yleisö voi ehdottaa keitä tahansa alalla vaikuttavia tai vaikuttaneita henkilöitä tai tahoja: artisteja, yhtyeitä, musiikintekijöitä, sanoittajia, säveltäjiä ja musiikintuottajia sekä organisaatioiden tai instituutioiden edustajia.

Yleisöltä tulleiden ehdotusten pohjalta Musiikki & Media -tapahtuman hallitus tekee esitykset tähtiin ikuistettavista henkilöstä perusteluineen. Raati koostuu musiikkialan kokeneista ammattilaisista. Lopullisen päätöksen yleisötähdistä tekee Tampereen kaupungin sivistys- ja kulttuurilautakunta. Tänä vuonna katuun ikuistetaan 3-5 yleisötähden nimeä.

Tampereen kaupungin sivistyspalveluiden johtajan Lauri Savisaaren mielestä Tähtikatu on hieno keino nostaa musiikin tekijöitä ja vaikuttajia esille.

– Tähden saaminen Tähtikadulle on kunnianosoitus, jota saajat tuntuvat todella arvostavan. Tähtikatu profiloi Tamperetta musiikki- ja kulttuurikaupunkina ja muistuttaa kaikkia ohikulkijoita siitä, miten hienoja artisteja ja taustavaikuttajia alalla on. Parhaimmillaan tähden näkeminen tuo kulkijalle korvamadon, joka jää muistuttamaan musiikkimaailmamme kirkkaimmista tähdistä, Savisaari sanoo.

Viime vuonna yleisöltä saatiin tuhansia ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä. Yleisöehdotusten pohjalta valittujen nimien lisäksi tähtilaattaan saa nimensä se musiikkialan ammattilainen, jolle tänä vuonna myönnetään Tampere Music Award -tunnustus Musiikki & Media -tapahtumassa.

Tampereen Tähtikatu sijaitsee Tampere-talolta Tullin alueelle kulkevalla Åkerlundinkadulla.

– Tähtikatuun muodostuu vähitellen sen täydentyessä Dave Lindholmin “Pieni ja hento ote” -melodiapätkä. Tullin alue on Tähtikadulle erinomainen sijainti, sillä se on kaavoituksessakin määritelty Tampereen viihde- ja tapahtumakeskukseksi, kommentoi Tampere-talon toimitusjohtaja ja Musiikki & Median hallituksen jäsen Paulina Ahokas.

Tähtikatu on toteutettu Tampereen kaupungin, Tampere-talon ja musiikkialan ammattilaistapahtuman Musiikki & Median yhteistyönä. Yhteistyökumppanina toimii Bauer Media Oy. Vuoden 2021 tähtien saajat julkistetaan Tampereen päivänä 1.10.2021.

Ehdotuksia tähtilaattoihin ikuistettavista nimistä voi jättää verkkolomakkeella 25.6.2021 mennessä täällä:

Lehdistökuvat Tähtikadusta:

Tähtikatu, kuva Iiro Kuosmanen

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talon kesänäyttelyt avautuvat ensi viikolla – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät poptaiteen monia puolia15.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyt avataan tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Tampere Filharmonian Puistokonsertti palaa Tampereen Sorsapuistoon elokuussa – Santtu-Matias Rouvalin johtaman maksuttoman konsertin tähtinä Maria Ylipää ja Kummeli18.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo, Tampere Filharmonia ja Tampereen Sähkölaitos järjestävät jälleen perinteisen Puistokonsertin Tampereen Sorsapuistossa lauantaina 7. elokuuta klo 18. Tampereen kulttuurisyksyn avaava koko perheen maksuton puistotapahtuma tarjoilee klassisen musiikin helmiä, yhteislaulua ja tangon säveliä. Ohjelmistossa kuullaan tällä kertaa mm. Tšaikovskin, Merikannon, Sibeliuksen ja Piazzollan teoksia. Yleisradio televisioi Puistokonsertin Yle Areenassa suorana 7.8. klo 18 ja Yle Teema -kanavalla 7.8. klo 20.

Tampere Chamber Music toteutetaan kotimaisin voimin kesäkuussa – festivaalin ohjelmistoa striimataan ja äänitetään, osa konserteista siirtyy syksyyn29.4.2021 12:04:10 EEST | Tiedote

Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä tarjoava Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään 2.–5.6.2021 kotimaisin voimin striimi- ja äänitefestivaalina. Festivaalin teemana tänä vuonna on Matkalla muutoksessa – viisi elementtiä. Pääosin Tampere-talossa järjestettävä festivaali tarjoaa kuulijoilleen keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista. Striimilippujen lisäksi tapahtumiin on myynnissä erittäin pieni erä tavallisia konserttilippuja. Tampere Chamber Musicin konsertti- ja striimiliput ovat nyt myynnissä.

Tampere-talon kesänäyttelyt on julkaistu – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät pop-taiteen monia puolia22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut kolme taidenäyttelyä kesälle. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Näyttelyiden teemat tukevat luontevasti toisiaan ja esittelevät populaaritaiteen monia puolia. Kaikki näyttelyt avautuvat Tampere-talossa 22. kesäkuuta.