Tampereen uusi Sydänsairaala on avattu

Tampereen Sydänsairaala on muuttanut uusiin tiloihin osoitteeseen Ensitie 4, Tampere. Poliklinikat aloittivat toimintansa uusissa tiloissa 25.4.2018. Muu toiminta, kuten toimenpiteet ja leikkaukset, siirtyvät uusiin tiloihin 26.4.2018 alkaen. Yksityisvastaanotot aloittavat uusissa tiloissa vapun jälkeen 2.5.2018.

Sydänsairaalan uudisrakennus on ensimmäinen Tays etupihahankkeessa valmistuneista kohteista. Uudisrakennuksen lisäksi etupihalla otetaan käyttöön maanalainen pysäköintihalli, joka aukeaa 2.5.2018. Pysäköintihallista on käynti suoraan hissillä Sydänsairaalaan.

Uuden sairaalan rakentamiskustannukset olivat arviolta noin 40 miljoonaa euroa, ja sen tilat ja laitteet edustavat kansainvälistä huippua mahdollistaen entistä paremman hoitokokemuksen. Sairaalan kapasiteetti on yli 100 000 vastaanottokäyntiä, 10 500 toimenpidepotilasta ja 11 000 hoitojaksoa vuosittain.

Uusien tilojen suunnittelun lähtökohtana on ollut hoitoprosessien sujuvuus sekä potilaiden ja heidän läheistensä kokonaisvaltainen huomioiminen. Sydänpotilaiden saama palvelu paranee entisestään, kun Hämeenmaan Sydänpiiri ry aloittaa rakennuksen ensimmäisen kerroksessa. Tavoitteena on tarjota potilaalle kaikki sydänhoitoon liittyvät palvelut sairaalan tarjoamasta hoidosta sydänpotilaan arjessa selviytymiseen helposti samasta paikasta.

Sydänsairaalassa hoidetaan julkisen ja yksityisen sektorin potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Väestön ikääntymisestä johtuen sydänsairauksiin liittyvien hoitojen tarpeen arvioidaan kasvavan jatkossa. Tampereen uudet tilat antavat Sydänsairaalalle entistä paremmat mahdollisuudet palvella paitsi alueen sydänpotilaita, myös muualta Suomesta ja ulkomailta hoitoon hakeutuvia potilaita.

Sydänsairaala

Kari Niemelä

Ensitie 4

(03) 311 716http://www.sydansairaala.fi

Sydänsairaala on Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin omistama osakeyhtiö, joka vastaa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluita myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Sydänsairaalan toimipisteet sijaitsevat tällä hetkellä Tampereella, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Valkeakoskella. Sydänsairaalan palveluksessa työskentelee 450 henkilöä. Lisätietoja: www.sydansairaala.fi

Uuden Sydänsairaalan aulaan taiteilija Kirsti Tuokon teos ”Chillaa meidän kanssa”2.5.2018 10:43Tiedote

Tampereen uuden Sydänsairaalan aulaan tilattu taiteilija Kirsti Tuokon taideteos ”Chillaa meidän kanssa” julkistetaan 2.5.2018 klo 13. Sydänsairaalan edustajista ja taidealan asiantuntijoista koostuva raati valitsi Tuokon teoksen yksimielisesti tammikuussa 2017 useammasta vaihtoehdosta. Varsinaisen työn toteuttaminen alkoi kesän 2017 puolivälissä, ja valmis teos ripustettiin uuden sairaalarakennuksen aulaan maaliskuussa 2018.

Jonottamatta hoitoon Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalaan13.6.2017 15:53Tiedote

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoitoa tarvitsevat sydänpotilaat on hoidettu vuoden alusta alkaen Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalassa. Hoitojonot on saatu purettua Kanta-Hämeessä reilun viiden kuukauden tehokkaan toiminnan tuloksena. Sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, pallolaajennukseen, rytminsiirtoon ja tahdistinasennukseen pääsee Hämeenlinnan Sydänsairaalassa nyt kahden viikon kuluessa lähetteestä ja kardiologin vastaanotolle Hämeenlinnassa ja Riihimäellä alle kuukaudessa. - Hoitojonot on saatu purettua, vaikka uusien lähetteiden määrä on kasvanut noin 12 % edelliseen vuoteen verrattuna.Hyvän hoitoonpääsyn taustalla on toiminnan aktiivinen kehittäminen ja tiimityö, toteaa Sydänsairaalan Hämeenlinnan ja Riihimäen yksiköiden toimintopäällikkö ja osastonylilääkäri Teemu Hovila. Sydänpotilaiden kohdalla oikea-aikainen hoitoonpääsy on erityisen tärkeää. Nopea hoitoonpääsy mahdollistaa aiempaa paremmin myös asiakkaan yksilöllisen toiveen huomioimisen hoitoajankohta

Helsingin Sydänsairaala tuo uuden palvelumallin sydänsairauksien hoitoon27.4.2015 08:30Tiedote

Helsinkiin avataan toukokuussa 2015 sydänsairauksien hoitoon erikoistunut Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotto, joka mahdollistaa helpon ja nopean pääsyn sydänhoidon kokeneiden erikoisosaajien vastaanotolle ilman lähetettä. Jokaiselle asiakkaalle voidaan suunnitella yksilöllinen hoitosuunnitelma ja mahdollisesti tarvittavat tutkimukset ja hoidot välittömästi, yhden vastaanottokäynnin aikana. Helsingin Sydänsairaala toimii yhteistyössä Tampereella sijaitsevan Tays Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa myös vaativammat sydäntutkimukset ja -toimenpiteet. Asiakkaiden kannalta yhteistyö tarkoittaa viiveetöntä ja sujuvaa hoitoketjua sydäntutkimuksiin ja -hoitoihin niihin erikoistuneiden asiantuntijoiden yhteistyönä.

Yhtenäisellä hoitoketjulla parempiin tuloksiin – Tampereella ryhdytään tutkimaan sydämen vajaatoimintapotilaiden hoitoa27.2.2015 09:54Tiedote

Hajanaiset hoitoketjut, päällekkäiset toiminnot ja järjestelmän pirstaleisuudesta johtuva potilaan hoidon kokonaisvastuun puute haittaavat suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän toimintaa. Samalla syntyy turhia kustannuksia. Hoitoketjut ovat suomalaisissa kunnissa epäselviä, koska hoito on jakautunut eri toimijoille ja edelleen näiden toimijoiden eri organisaatioyksiköille.