Tamperrada 2017 pintxokilpailun voittajaksi nousi Fabricin mustekala-annos

Tampereella nautittiin 14.–18.8.2017 loistavasta pintxotunnelmasta, jopa 54 ravintolaa kilpaili annoksellaan yleisön suosiosta. Lisäksi tuomaristo valitsi gastronomisesti kiinnostavimman annoksen. Tuomaristo katsoi parhaaksi pintxon luojaksi Fabric Bistro & Barin ja yleisön suosikkina jyräsi jo kolmannen kerran Pikkubistro Kattila.

Ravintoloiden määrä oli kasvanut 20:lla vuodesta 2016, ja myös yleisöä oli liikkeellä arviolta 37 % enemmän kuin viime vuonna. Ilahduttavaa oli myös se, että perheet kiersivät paikkoja lastensa kanssa. Tamperradassa on helppoa tutustua uusiin itselle tuntemattomiin ravintoloihin pikkurahalla ja näin kilpailupaikat saivat viikon aikana satoja uusia ystäviä. Parhaimmillaan ravintolat kolminkertaistivat edellisvuoden kävijämäärän.

Yleisön suosikki Pikkubistro Kattila teki hattutempun

Kattila tarjosi lakritsilimpun päällä Napue-ginillä graavattua lohta, sitruunakaviaaria ja karpalokreemiä. Kattila sai yleisön äänistä 24,4 %. Ääniä annettiin kaiken kaikkiaan 1628 kpl. Kattila panosti selvästi muita enemmän tapahtumaan ja tunnelman luomiseen, ja sitä kautta saavutti upean pintxohulinan sekä voitti yleisön puolelleen. Kattilassa myytiinkin yli 10.000 annosta.

Tuomaristo puolestaan arvioi yksittäisten kilpailuannoksien luovia gastronomisia ratkaisuja, eikä paikan tunnelmaa tai muuta tarjontaa. Monipuoliset valmistusmenetelmät, niiden vaikeusasteet, raaka-aineet ja erilaiset rakenteet samassa annoksessa ratkaisevat. Siksi kilpailussa on kaksi voittajaa: yleisön suosikki ja tuomariston valinta. Näin pääsee myös ravintola tunnelman luomisella ja palvelulla vaikuttamaan suoraan pintxoyleisöönsä. Kattila on näyttänyt mallia jo kolme vuotta, kuinka pintxotapahtuma järjestetään.

10 yleisön suosikkia (osuus äänistä)
1.Pikkubistro Kattila 24,4 %
2.Dining 26 by Arto Rastas 4,2 %
3.Ravintola 4 Vuodenaikaa 3,5 %
4.Huber 2,8 %
5.Tampella 2,7 %
6.Tillikka 2,6 %
7.Bistro Julienne 2,5 %
8.Frenckel & Piha 2,3 %
9.Dabbal 2,2 %
10.Aisti 2,0 %

Tuomariston valinta Fabric Bistro & Bar

Finlaysonin alueella toimiva Fabric Bistro & Bar tarjosi mustekalakroketin kanssa savumanteli-tomaattisalsaa ja kevätsipuli-creme fraichea. Tuomaristo arvioi kilpailuannoksen maun (60 pistettä), ulkonäön (20 pistettä) ja innovatiivisuuden (20 pistettä) perusteella. Maksimipistemäärä kolmelta tuomarilta on yhteensä 300 pistettä. Innovaativisuutta arvostava tuomaristo nosti jaetulle kakkostilalle Tillikan ja 4 Vuodenaikaa ravintolan tarjoamat annokset, joissa oli kilpailun vaatimaa luovuutta herkullisen maun lisäksi.

Fabric oli onnistunut säilyttämään mustekalan herkän maun ja tomaattisalsan rakenne oli ajateltu täysin uudelleen. Samassa annoksessa rapeutta, pehmeyttä ja rouskuvuutta hyvässä tasapainossa. Fabricin nuori kokki lähtee opintomatkalle San Sebastianiin 20. tammikuuta 2018 vietettävään Tamborrada-juhlaan.

– Kilpailun idea on saada uusia asiakkaita tutustumaan laajaan tamperelaiseen ravintolatarjontaan, kilpailun järjestäjä ja päätuomari Mikko Reinikka kertoo. – Kun ilmoittautuminen päättyi keväällä, oloni oli supertyytyväinen, kun selvisi että kaikkiaan 54 ravintolaa osallistuu tempaukseen. Tapahtumasta on kehittynyt Suomen suurin ravintolafestivaali.

Tuomaristo kaipaa lisää rohkeutta

Useimmat ravintolat panostivat tempaukseen, ja varsinkin kilpailun ulkopuolella olevissa rinnakkaisannoksissa oli todella mielenkiintoisia ja maukkaita ratkaisuja. Yhteensä annoksia olikin tarjolla reilusti yli 200 erilaista. Tuomaristo arvosti myös sitä että kilpailuannoksiin oli uskallettu ilmoittaa myös kasvisannoksia, joita oli lähes viidesosa.

- Valitettavan moni ravintola päätyi helppoon ratkaisuun ja oli rakentanut annoksensa mielikuvituksetta leivän päälle, Reinikka harmittelee. - Aika monen ravintolan kilpailuannoksen kohdalla tuomaristo joutui pisteyttämään innovatiivisuuden 0 pisteeksi. Sen sijaan rinnakkaisannoksissa oli loistavia luovia ratkaisuja. Tuomariston mielestä selvästi moni ravintola oli ilmoittanut kilpailuun väärän annoksen.

Mikko Reinikka
mikko.reinikka@alberthall.fi,

Tillikan viiriäisannos jäi täpärästi 2. sijalle.
4 Vuodenaikaa tarjosi kuningasraputuutin ja jakoi toisen sijan.
Pikkubistro Kattilan "lohileipä" oli yleisön mieleen.
Tuomaristona vuonna 2017 toimivat Chaîne des Rôtisseurs -järjestön Tampereen vouti Mikko Reinikka ja Vice-Conseiller Gastronomique, Chef Rötisseur Marko Alenius sekä Vice-Chargée de Presse, Chef Rôtisseur Anette Mellin.

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Sanna Rahkonen uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – Selkeä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa23.1.2017 08:13Tiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Oulussa kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla yllätysraaka-aineista kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittanut Sanna Rahkonen lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Australiassa.