Tänä jouluna nuorten perheet tarvitsevat erityistä tukea – Nuorten turvatalot auttavat verkossa ja kasvokkain

Korona-aika on kasvattanut nuorten ja perheiden hyvinvointieroja. Toiset nauttivat lisääntyneestä perheajasta, toisilla se on kiristänyt välejä. Koronatilanteen jatkuessa yli juhlapyhien on tärkeää, että perheet saavat tukea nopeasti ja helposti. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot päivystävät läpi joulun, ja apua voi hakea sekä kasvokkain että verkosta.

Kuva: Joonas Brandt

Koronajoulu kärjistää perheiden pulmia

Perhe- ja lähisuhteet ja niiden haasteet ovat pinnalla juuri nyt, kun kotona on koronarajoitusten vuoksi vietetty tiivisti aikaa jo pitkään. Kotona-asuvista nuorista 40 prosenttia on viettänyt tänä vuonna aiempaa enemmän aikaa vanhempiensa kanssa, selviää Nuorisotutkimusverkoston tutkimuksesta. Osalle nuorista ja heidän läheisistään yhdessäolo on tuonut iloa, mutta monille se on tarkoittanut ristiriitojen kärjistymistä.

– Perheen taloudelliset ja työhön liittyvät huolet sekä vanhempien väliset ristiriidat ovat tulleet nuorille selvemmin näkyviksi kotona vietetyn ajan kasvettua. Epävarmuus perheen tulevaisuudesta aiheuttaa nuorille turvattomuutta. Nuorten tilannetta hankaloittaa se, ettei kodin huoliin pysty tavalliseen tapaan ottamaan etäisyyttä harrastusten tai kavereiden kanssa oleskelun avulla, kertoo digitaalista perhetyötä Nuorten turvataloilla kehittävä perhe- ja paripsykoterapeutti Kati Kyyrö.

Joulun ja uudenvuoden aikaan liittyy paljon yhdessä koettua hyvää, kaivattua ja kipeää.

– Olemme Nuorten turvataloilla huomanneet, että täyttymättä jääneet odotukset purkautuvat pahana olona, mutta usein vasta kun on aika palata arkeen. Ihmiset tsemppaavat juhlapyhien ajan, monilla on halu onnistua perinteiden ylläpitämisessä, kuvailee Kyyrö, joka on tehnyt turvatalon perhetyötä yli kymmenen vuoden ajan.

Turvatalot päivystävät jouluna

– On selvää, että koronatilanteen pitkittyessä perheiden henkiset voimavarat hiipuvat. On tärkeää pystyä vastaamaan nuorten ja heidän perheidensä tuen tarpeeseen matalalla kynnyksellä myös joulunaikaan, sanoo Kyyrö.

Pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa sijaitsevat Nuorten turvatalot päivystävät myös joulun pyhinä ympäri vuorokauden. Nuorten tilapäinen majoitus on auki tarjoten turvallisen yöpaikan nuorille, joilla ei ole koronaan liittyviä oireita. Keskusteluapua turvatalot tarjoavat verkossa. Tukea voi hakea yksin tai yhdessä läheisten kanssa.

– Tuemme nuoria Sekasin-chatissä ja perheitä sekä läheisiä uudella Suhteellista-alustallamme, jonka videotapaamiseen voi varata ajan verkkosivulta. Jos kodin tilanteeseen haluaa hakea tukea anonyymisti, voi keskustelun aloittaa myös Suhteellista-chatissä. Akuutissa tilanteessa kannattaa tietenkin aina soittaa suoraan päivystävälle talolle ja siellä mietitään yhdessä sopiva tapa tavata, Kyyrö kertoo ja kannustaa hakemaan apua ajoissa.

Pääkaupunkiseudun turvatalot ovat keskittäneet yhteisen joulupäivystyksen Nuorten turvatalolle Espooseen (p. 09 8195 5360). Nuorten turvatalojen joulupäivystys alkaa keskiviikkona 23.12. kello 17 ja päivystys päättyy sunnuntaina 27.12. kello 10.

Tämän jälkeen jokainen Nuorten turvatalo on auki pääkaupunkiseudulla normaalien aukioloaikojen mukaisesti.

Tampereen turvatalo (p. 040 556 6661) on avoinna yhtäjaksoisesti torstaista 24.12. kello 15 alkaen lauantaihin 26.12. kello 10 asti.

Turun turvatalo (p. 02 253 9667) päivystää koko joulun ympäri vuorokauden.

Turvatalojen yhteystiedot

Anonyymi Suhteellista-chat on auki välipäivinä laajennetuin aukioloajoin maanantaista keskiviikkoon kello 15–20. Videotapaamiselle voi varata ajan:https://vello.fi/suhteellista

Sekasin-chatissä turvatalot tarjoavat keskusteluapua nuorille vuoden jokaisena päivänä. Arkisin kello 9–24 ja viikonloppuisin kello 15–24.

Projektipäällikkö Kati Kyyrö, Nuorten turvatalojen Digiperhetyö-projekti, kati.kyyro@punainenristi.fi, p. 040 352 9201. Tavoitettavissa 23.12. klo 16 asti.

Punaisen Ristin Nuorten turvatalot auttavat nuoria ja perheitä arjen kriiseissä ja pulmissa. Turvatalot sijaitsevat Espoossa, Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Vantaalla. Lisäksi turvatalot auttavat valtakunnallisesti verkossa. Turvataloilta saa esimerkiksi keskusteluapua, ja nuori voi tarvittaessa yöpyä turvatalolla. Palvelut ovat maksuttomia ja avun saa ilman lähetettä tai ajanvarausta.

Kuva: Joonas Brandt

This Christmas, young people’s families will need special support – youth shelters will provide help both online and in person21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

The coronavirus pandemic has widened the well-being gap amongst young people and families. While some people enjoy spending more time together, others experience conflicts. As the pandemic continues over the holidays, it is important for families to receive support quickly and effortlessly. The Red Cross youth shelters will be on call throughout Christmas, and help will be available both online and face-to-face.

Denna jul behöver ungas familjer speciellt stöd – De ungas skyddhus hjälper till på nätet och ansikte mot ansikte21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Coronatiden har ökat välfärdsskillnader hos ungdomar och familjer. Andra njuter av att ha mer tid med familjen, hos andra har den spänt relationerna. Då coronasituationen fortsätter över helgdagarna är det viktigt att familjerna får stöd snabbt och lätt. Röda korsets De ungas skyddshus dejourerar hela julen och man kan söka hjälp både personligen och på nätet.