Tänään on täksvärkkipäivä: 9.6. veronmaksaja alkaa vihdoin tienata itselleen

EMBARGO: julkaisuvapaa ke 9.6.2021 klo 06.00

Keskiviikkona 9. kesäkuuta Suomessa vietetään veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi.

Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,8 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2021 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 9.6. *).

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää taksvärkkipäivää terveellisenä muistutuksena siitä, että verotuksen kokonaistaso on Suomessa jo nyt hyvin korkea. Veroja ei voi enää jatkossa yleisesti kiristää, vaan on päinvastoin päästävä verotuksen tason asteittaiseen keventämiseen.

Kun talous kukoistaa, saadaan maltillisemmatkin veroprosentit riittämään hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin.

- Kohtuuton verotus lannistaa ja kohtuullinen kannustaa. Suomessa pitäisi tulevina vuosina yhdistyä kasvava kansantalous, paraneva työllisyys ja kohtuullistuva verotus, Lehtinen sanoo.

Kuntavaalien alla veroideat ovat lennelleet poliittisessa keskustelussa. On muun muassa esitetty jo nyt ankaran veroprogression lisäkiristämistä sekä vaadittu kokonaan uuden maakuntaveron pikaista lisäämistä kaikkien nykyisten verojen rinnalle.

- Kovin kevyesti on heitetty ilmaan ajatuksia veronkiristyksistä. Vastuullisilta poliitikoilta on syytä odottaa riittävästi malttia ja harkintaa veroasioissa niin kunnissa kuin valtakunnankin tasolla.

2000-luvulla taksvärkkipäivä on ajoittunut juhannusviikon läheisyyteen. Suomen veroaste on tänä aikana ollut noin 3-5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin EU15-maiden veroasteiden keskiarvo.

*) Valtiovarainministeriön kevään ennusteen mukaan veroaste on tänä vuonna 42,3 prosenttia. Kun tähän lisätään mm. kirkollisverojen vaikutus, päädytään taksvärkkipäivän laskennan pohjana olevaan 42,8 prosenttiin.

toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, puh. 0400 414 652
viestintäjohtaja Antti Oksanen, puh. 045 857 8178

Lehtinen budjettiriihestä: Sähkön alv-ale ja uusi sähkövähennys ovat hyviä ratkaisuja – alijäämä paisunut kestämättömälle tasolle1.9.2022 14:37:12 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen budjettiriihessä päättämiä verotuksen muutoksia oikeaan osuvina ja tehokkaina helpotuksina rajusti kohoavien sähkölaskujensa kanssa kamppaileville kansalaisille. Poikkeuksellinen tilanne vaatii myös poikkeuksellisia veroratkaisuja. - Sähkön määräaikainen alv-alennus on hyvä ja tasapuolinen helpotus kaikille, joiden sähkölaskut ovat parhaillaan rajussa nousussa, Lehtinen toteaa. - Uusi tuloverotuksen sähkövähennys on puolestaan tehokas lisätoimi niille, joiden energiakustannukset ovat jo valmiiksi korkeat ja nousevat tässä tilanteessa erityisen voimakkaasti. Tuloverotuksen yleisestä keventämisestä ei tehty nyt päätöksiä, vaikka niitä on aikaisemmin väläytelty muun muassa mahdollisen palkkamaltin tueksi. - Hallituksen pitääkin tehdä veropäätökset itse. Hallituksella pitäisi kuitenkin olla valmius palata tuloveroratkaisuihin myöhemmin syksyllä, mikäli työmarkkinoilta löytyy palkkamalttia ja suhdannekehitys osoitt