Tänään vietetään 12. valtakunnallista Koiranpäivää

Tänä vuonna Suomen Kennelliitto muistuttaa Koiranpäivällä, että koiran kanssa harrastaminen tuo hyvinvointia niin neli- kuin kaksijalkaisillekin. Ihmisen parasta ystävää voi juhlistaa jakamalla omat harrastustuokiot sosiaalisessa mediassa tunnisteella #koiranpäivä ja osallistumalla tapahtumiin eri puolilla Suomea.
Koiraharrastus yhdistää monella tavalla. Kuva Aino Pikkusaari.

Koiran kanssa voi harrastaa hyvin monipuolisesti. Monessa lajissa harrastuksen voi viedä aina kilpakentille saakka, mutta ihan tavallinen kotikoira on oiva harrastuskaveri arjessa puuhasteluun. Koira lisää erityisesti yksinasuvien ja vähän liikkuvien hyvinvointia, sillä sen kanssa tulee huomaamattakin otettua päivittäiset askeleet, tutustuttua helposti uusiin ihmisiin ja lähdettyä seikkailemaan luontoon. Tärkeintä on löytää omannäköinen tapa tehdä ja viettää aikaa yhdessä.

Perinteisten näyttelyiden, kokeiden ja kilpailuiden rinnalle on viime vuosina kovalla tohinalla noussut esimerkiksi luku- ja kaverikoiratoiminnan, rally-tokon ja koiratanssin kaltaisia uusia tapoja harrastaa. Yhä laajenevasta koiraharrastusten kirjosta löytyykin taatusti kaikille sopiva tapa toteuttaa itseään, saada uusia tuttavuuksia ja nauttia kivasta yhdessä tekemisestä parhaan ystävän kanssa.

Mutta miten ja mistä löytää juuri se itselle kiinnostavin harrastus?  Kennelpiirit ovat Kennelliiton jäsenyhdistyksiä ja alueellisia toimijoita, joiden jäseninä puolestaan on monenlaisia paikallisia koiraharrastus- ja rotuyhdistyksiä. Kennelpiirien ja niiden jäsenyhdistysten kautta kautta onkin helppo saada tietoa oman alueensa koiraharrastusmahdollisuuksista, kokeilla uutta ja vaikkapa koota oma lenkkiporukka. Koiranpäivänä kennelpiirit ja erilaiset yhdistykset ovat perinteisesti järjestäneet tapahtumia.

Kutsumme kaikki koiranystävät mukaan viettämään Koiranpäivää juuri itselle sopivalla tavalla – koirapuistotreffeille, lenkkeilemään porukalla tai kokeilemaan jotain ihan uutta! Kerrotaan yhdessä koiraharrastamisen iloista sosiaalisessa mediassa tunnisteella #koiranpäivä.

Helsinki 24.4. Koiranpäivä Narinkkatorilla kello 12–20

Helsingin seudun kennelpiiri ry yhteistyössä Suomen Kennelliiton kanssa järjestävät koko perheen iloisen koiratapahtuman Kampin Narinkkatorilla. Tule tutustumaan muiden muassa pallopaimennukseen, koiratanssiin, rally-tokoon, Nose Workiin ja avustajakoiriin. Kennelliiton teltalla voit tutustua OmaKoira-sovellukseen ja keskustella asiantuntijoidemme kanssa koiran hankinnasta ja hoidosta. Mukana tapahtumassa ovat myös Kennelliiton kaveri- ja lukukoirat, Pääkaupunkiseudun 4H-yhdistys, Suviera sekä Royal Canin.

Ohjelma:
12.00 Kennelpiirin nuoret esittävät: keilausta ja temppuja
13.00 Koiratanssiesitys
13.45 Kennelpiirin nuoret esittävät: keilausta ja temppuja
14.30 Avustajakoirat esittäytyvät
15.15 Tule tutustumaan Nose Workiin!
16.00 Rally-tokoa ja mahdollisuus kokeilla lajia
16.45 Rally-tokoa ja mahdollisuus kokeilla lajia
17.45 Arkitottelevaisuusesitys ja mahdollisuus kokeilla lajia
18.30 Pallopaimennusnäytös
19.00 Koiratanssiesitys
20.00 Ohjelma päättyy

Lisätietoja tapahtuman Facebook-sivulta ja kennelpiirin sivuilta

Kirkkonummi 24.4. kello 17–18.30

Kirkkonummen kaverikoirat vierailevat Masalan kirjastossa. Tule rapsuttelemaan, juttelemaan ja olemaan yhdessä kaverikoirien kanssa. Voit tehdä itsellesi pinssin kaverikoirien kuvista. Lisätietoja tapahtumasivulta.

Askola 24.4. kello 18

Askola Country Dogs ry järjestää tapahtuman Monninkylän torilla valtakunnallisen Koiranpäivän merkeissä. Ohjelmassa on lajiesittelyitä, ACD:n toiminnan esittelyä, nakinsyöntikilpailua sekä koirien älypelejä. Mukana myös Askolan oma koiratarvikkeiden myyjä Koijarin Tassutarvike. Tervetuloa mukaan puuhastelemaan yhdessä ja tutustumaan koiramaiseen toimintaan! Tapahtumasivulle täältä.

Seinäjoki Koirakulkue 24.4. kello 18

Etelä-Pohjanmaan kennelpiiri ry järjestää perinteisen koirakulkueen. Kokoontuminen Lakeudenpuiston parkkipaikalla. Lisätietoja kennelpiirin sivuilta.

Lempäälä Match show ja junior handler -kilpailu 24.4. klo 18-21

Pohjois-Hämeen kennelpiirin nuorisojaosto ja Kuokkalan koulun 5. luokkalaiset järjestävät Koiranpäivän Match Show’n, jossa koululaisetkin valitsevat omat suosikkinsa. Paikalla on myös kahvio. Tuotto menee lyhentämättömänä nuorten leirikoulujen tukemiseen. Ilmoittautuminen alkaa kello 17.00. Paikkana Ideaparkin parkkipaikan Prisman pääty. Lisätietoja tapahtuman Facebook-sivuilta ja kennelpiirin sivuilta.

Sastamala Koiraharrastuslajien esittelyjä ja lelukoirakilpailu 24.4. kello 18–20

Tmi Viljanen Sari järjestää koiraharrastuslajien esittelypisteitä Kaukolan koulun pihalla. Lapsille lelukoirakilpailu kello 18 (osallistumismaksu 2€, kaikki lapset palkitaan pokaalein ja ruusukkein). Koiratarvikemyyntiä ja koirien valokuvausta.

Siltakylä 24.4. ja 28.4.

Kennel-Rehun tehtaanmyymälältä (Teollisuuskuja 7) lähtee tiistaina yhteislenkki. Lauantaina luvassa on match show ja Etsijäkoirayhdistyksen näytös.

Joensuu 24.4. Agilitytapahtuma ja kisatreenit 24.4. kello 17–21

Joensuun Agilityurheilijoiden tapahtumassa Pärnavaaran urheilukeskuksessa on mahdollisuus tutustua agilityyn, seurata hauskaa houkutusten highway -esitystä ja kokeneemmat voivat osallistua kisanomaisiin treeneihin. Kello 17 alkaen Tanhupallon karvamatoagilityn innoittamana agilitya lelukoiran tai minkä tahansa turrikan kanssa! Tämä piste on ulkokentällä, joten onhan agilitykaveri semmoinen, jonka tassut saa tarvittaessa pestyä kotona. Yhteistyössä Pärnävaaran Koiraurheilukeskuksen kanssa Best In Jokke, KoirAkat ja Peten Koiratarvike.

Lisätietoja tapahtumasivulta ja Joensuun Agilityurheilijoiden verkkosivuilta.

Varkaus 24.4. Kaverikoiravierailuja

Varkauden Tassukamujen koirakot tekevät muutaman pienen tempauksen Koiranpäivän merkeissä. Koirakot käyvät päivän mittaan kertomassa kaverikoiratoiminnasta paikallisissa eläintarvikekaupoissa, Rahulassa sekä Mustissa ja Mirrissä.

Turku 24.4. Koko perheen tapahtuma kello 18–20

Varsinais-Suomen kennelpiiri ry järjestää koko perheen tapahtuman Kupittaan Kaivokentällä. Luvassa on paljon kivaa ohjelmaa: vetokoirat vetävät lapsia kärryillä, koiratanssiesitys (säävaraus), Kennelliiton kaverikoirat ovat rapsuteltavina, alle 7-vuotiaille on lapsi ja koira -kilpailu, lelukoirakilpailu, makkarakisa, arpajaiset ja puffetti. Tapahtumaa sponsoroi Pet-Vet Oy. Tutustu ohjelmaesitteeseen ja piirin verkkosivuihin.

Parainen 24.4. kello 18.30–19.30

Koiranpäivän kunniaksi Paraisten koiraharrastajien yhdistys Par-Hau ry järjestää kaikille kaupungin koiranomistajille tarkoitetun yhteislenkin. Reittinä Paraisten Siltakierros. Lähtö Bustikselta ja kuljetaan Rantatien puoleista Suntin reunaa kohti vierasvenesatamaa. Torisillan ylitettyämme mutkittelemme Vanhan Malmin kujien kautta ja sitten kirkon puoleista Suntin rantaa pitkin takaisin Bustikselle.Tervetuloa mukaan kaikki koirat, koiranomistajat ja koiranystävät!

Nurmes 24.4. Kouluvierailuja

Nurmeksen Seudun Kennelkerho ry vierailee molemmilla kunnan peruskouluilla Koiranpäivänä.

Kemi Koiranpäivän perinteinen Match Show kello 18–20

Kemin Seura- ja Palveluskoirakerho ry. järjestää perinteisen Koiranpäivän Match Show'n Kemin vanhalla kauppatorilla klo 18.00, ilmoittautuminen alkaa kello 17.  Tuotto menee lyhentämättömänä Meri-Lapin Eläinsuojeluyhdistykselle. Järjestämme yhdistykselle myös ruoka- ja tavarakeräyksen tapahtuman yhteydessä. Mukana tapahtumaa sponsoroimassa Hau-Hau Champion, Centtilä, Nutrolin, Korvenkoiran Hurttahotelli sekä koirahieroja Teresa Tuomela. Lisätietoja tapahtumasivulta .

Iisalmi 24.4. Koiranpäivän tapahtuma kello 18–20

Pohjois-Savon Kennelpiiri ry järjestää Iisalmen torilla tapahtuman, jossa on luvassa muiden muassa rotuesittelyjä ja Vuoden Koiran palkitseminen! Tutustu ohjelmaan ja piirin sivuihin.

Lahti 24.4. Koiranpäivän Match Show kello 18

Salpausselän kennelpiiri ry järjestää match shown Jokimaan ravikeskuksessa. Paikalla voi tehdä myös kiva koirakansalainen-testejä, osallistua lapsi ja koira -kilpailuun, junior handler-kilpailuun sekä tutustua rally-tokoon. Tapahtuman tuotto lahjoitetaan Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistykselle. Ilmoittautuminen alkaa klo 17.00 ja arvostelu alkaa klo 18.00.

Erika Keppola
yhteiskuntasuhteiden koordinaattori, Suomen Kennelliitto ry
erika.keppola@kennelliitto.fi

Koiraharrastus yhdistää monella tavalla. Kuva Aino Pikkusaari.

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on Pohjoismaiden vanhin valtakunnallinen koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.