Tänk på midsommarens brandsäkerhet i förväg

Användning av eld under midsommaren kräver bra planering och övervakning. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att vårdslöshet vid midsommarbrasan hotar såväl tändaren, tittarna som miljön. Man får inte göra upp öppen eld i skogen eller dess närhet när torka, vind eller annan orsak utgör fara för skogsbrand.

Midsommarsällskapet bör fundera över vem som ska sköta vad under midsommaren. Grillmästaren har inte tid att övervaka brasan, och också bastuvärmaren ska vara på sin vakt. I stugmiljö kräver brandsäkerheten planering.

Grilla säkert

Gasgrillen är nuförtiden ganska vanlig vid sommarfirandet. Gasolflaskan förvaras i upprätt ställning, på ett ställe som kontinuerligt vädras, skyddad från solen. Temperaturen får inte överstiga 40 °C.

Gasol tänds av minsta gnista. Lukten av gas är alltid ett allvarligt tecken på fara som kräver omedelbar aktion: Flaskventilen stängs. Alla öppna eldar och cigarretter släcks omedelbart. Elapparater får inte kopplas på. Fönster och dörrar öppnas.

Placera kolgrillen i skydd för vinden. Bruksanvisningen på förpackningen för tändvätska och -gel ger anvisningar om hur ämnet används säkert.

Det kan ta över ett dygn innan glöden svalnat under askan. Askan från föregående kväll får inte hällas ut i naturen eller på någon annan antändlig plats.

Checklistan för midsommarbrasan

Det finns skäl att komma ihåg följande saker, när man tänder på och bränner midsommarbrasa. Den som tänder brasan ansvarar för eventuella skador.

• Vid varning för skogsbrand är det förbjudet att tända brasor och göra upp annan öppen eld.
  • Man får inte tända en öppen eld utan markägarens tillstånd. I vissa kommuner förutsätts också ett tillstånd av kommunen.
  • Midsommarbrasans plats måste väljas så att det inte finns fara för att branden sprider sig till omgivningen eller intilliggande byggnader.
  • Brasan måste byggas på ett underlag som inte fattar eld. Vegetation som kan fatta eld avlägsnas från ett tillräckligt stort område runt den.
  • Vindriktningen och styrkan måste beaktas innan brasan tänds på.
  • Man måste ha tillräckligt med släckningsredskap och vatten för släckning av elden.
  • Elden och omgivningen måste bevakas under hela brinntiden och ännu efter att brasan har släckts.
  • Till sist måste brandavfallet släckas med vatten.

Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) önskar alla en rolig och trygg midsommar!

Ytterligare information:

Säkerhetsexpert Jari Pouta, tel. 040 733 0797

Informationschef Juha Hassila, tel. 040 758 7846

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.

Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?18.12.2017 12:30Tiedote

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.