Tänk på midsommarens brandsäkerhet i förväg

Användning av eld under midsommaren kräver bra planering och övervakning. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att vårdslöshet vid midsommarbrasan hotar såväl tändaren, tittarna som miljön. Man får inte göra upp öppen eld i skogen eller dess närhet när torka, vind eller annan orsak utgör fara för skogsbrand.

Midsommarsällskapet bör fundera över vem som ska sköta vad under midsommaren. Grillmästaren har inte tid att övervaka brasan, och också bastuvärmaren ska vara på sin vakt. I stugmiljö kräver brandsäkerheten planering.

Grilla säkert

Gasgrillen är nuförtiden ganska vanlig vid sommarfirandet. Gasolflaskan förvaras i upprätt ställning, på ett ställe som kontinuerligt vädras, skyddad från solen. Temperaturen får inte överstiga 40 °C.

Gasol tänds av minsta gnista. Lukten av gas är alltid ett allvarligt tecken på fara som kräver omedelbar aktion: Flaskventilen stängs. Alla öppna eldar och cigarretter släcks omedelbart. Elapparater får inte kopplas på. Fönster och dörrar öppnas.

Placera kolgrillen i skydd för vinden. Bruksanvisningen på förpackningen för tändvätska och -gel ger anvisningar om hur ämnet används säkert.

Det kan ta över ett dygn innan glöden svalnat under askan. Askan från föregående kväll får inte hällas ut i naturen eller på någon annan antändlig plats.

Checklistan för midsommarbrasan

Det finns skäl att komma ihåg följande saker, när man tänder på och bränner midsommarbrasa. Den som tänder brasan ansvarar för eventuella skador.

• Vid varning för skogsbrand är det förbjudet att tända brasor och göra upp annan öppen eld.
  • Man får inte tända en öppen eld utan markägarens tillstånd. I vissa kommuner förutsätts också ett tillstånd av kommunen.
  • Midsommarbrasans plats måste väljas så att det inte finns fara för att branden sprider sig till omgivningen eller intilliggande byggnader.
  • Brasan måste byggas på ett underlag som inte fattar eld. Vegetation som kan fatta eld avlägsnas från ett tillräckligt stort område runt den.
  • Vindriktningen och styrkan måste beaktas innan brasan tänds på.
  • Man måste ha tillräckligt med släckningsredskap och vatten för släckning av elden.
  • Elden och omgivningen måste bevakas under hela brinntiden och ännu efter att brasan har släckts.
  • Till sist måste brandavfallet släckas med vatten.

Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) önskar alla en rolig och trygg midsommar!

Ytterligare information:

Säkerhetsexpert Jari Pouta, tel. 040 733 0797

Informationschef Juha Hassila, tel. 040 758 7846

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.