Tanssin talon suunnitelma jalostuu kohti lopullista muotoaan

Havainnekuva Tanssin talosta.

Tanssin talon hankesuunnitelma julkistettiin vuosi sitten maaliskuussa 2017. Vuoden aikana suunnitelma täydentyi arkkitehtuurin osalta, ja kaavaprosessin myötä suunnitelmaa on kommentoitu useassa vaiheessa niin viranomaisten, naapurien, tanssin toimijoiden kuin kaapelitehtaan vuokralaistenkin toimesta.

Päivitetyssä suunnitelmassa on huomioitu saadut palautteet

Tiistaina 10. huhtikuuta 2018 Kiinteistö Oy Kaapelitalon ja Tanssin talo ry:n julkistamassa päivitetyssä suunnitelmassa on otettu huomioon kaavaprosessin aikana esitetyt palautteet. Tehdyt muutokset vaalivat myös vanhan tehdasrakennuksen arkkitehtonista perinnettä aiempaa selkeämmin. Tilankäytön muutokset on toteutettu niin, ettei Tanssin talon tilaohjelmasta ole jouduttu olennaisilta osiltaan tinkimään.

- Tällaisissa projekteissa tulee eteen aina haasteita ja kompromisseja on tehtävä, mutta meillä on ollut hyvä ja vuorovaikutteinen tapa edetä suunnittelussa. Tilaohjelman muutokset on tehty Tanssin talon toiminnan ehdoilla, joten emme ole joutuneet tinkimään tavoitellusta toimintamallistamme, Tanssin talon toiminnanjohtaja Hanna-Mari Peltomäki sanoo.

Keskeisimmät muutokset

Keskeisin muutos päivitetyssä suunnitelmassa on Tanssin talon harjoitussalin siirtäminen uudisrakennuksesta vanhan tehdasrakennuksen sisään. Ratkaisulla on saatu lisää viheraluetta Tanssin talon pohjoispuolelle ja voitu madaltaa uudisrakennuksen korkeutta. Harjoitussalin siirto mahdollistaa myös aputilojen toimivamman tilankäytön.

Toinen merkittävä muutos on luopuminen Kaapelitehtaan sisäpihan länsipäädyn kattamisesta. Tanssin talon puoleinen osa katetaan edelleen Kaapelitehtaan uudeksi aulaksi. Tästä lämmitetystä aulasta aukaistaan uuden suunnitelman mukaan kellaritunneli, josta pääsee sisäkautta kulkemaan esteettömästi kaikkiin Kaapelitehtaan rappuihin. Samalla levennetään aulan Ruoholahden pään sisääntuloväylää. Näin näkymä itään päin säilyy valoisana ja avarana myös jatkossa.

Lisäksi Tanssin talon rakentamisen myötä vanhaan tehdasrakennukseen remontoidaan Kaapelitehtaan oma ”basaari” nykyisen Keramiikkakeskus Septarian, ja sen yläpuolisiin tiloihin. Koy Kaapelitalo kutsuu Kaapelitehtaan vuokralaiset ja lähinaapuruston asukkaat mukaan ideoimaan, miten basaari toteutetaan. Kaapelitalo toivoo, että tiloihin saataisiin esille ja myyntiin nykyisten vuokralaisten töitä kuvataiteesta designiin ja keramiikkaan.

- Muutosten johdosta kulttuurikeskuksesta tulee entistä parempi paikka tehdä, harrastaa ja kokea kulttuuria kaikissa eri muodoissaan, korostaa Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari.

Yhteistyö on kantanut hedelmää

Hankesuunnitelman kahden vuoden takaisesta aloittamisajankohdasta rakennuskustannukset ovat nousseet pääkaupunkiseudulla merkittävästi, mikä on asettanut haasteita suunnittelutyölle. Hyvällä yhteistyöllä päivitetyt suunnitelmat on saatu kuitenkin pysymään alkuperäisessä 34,8 miljoonan euron kustannuskehyksessä.

- Pitkä ja saumaton yhteistyö Tanssin talon johdon ja arkkitehtien kanssa on kantanut hedelmää, kun olemme pystyneet löytämään vaikeisiinkin haasteisiin luovia ja kaikkia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja, Huotari kertoo.

Tanssin talon asemakaava on menossa toiseen lautakuntakäsittelyyn huhtikuussa ja kaupunginvaltuustoon toukokuussa. Jos kaava saa lainvoiman, rakennustyöt alkavat kesällä 2018. Tanssin talon on määrä valmistua syyskesällä 2020.

Hanna-Mari Peltomäki, Tanssin talo ry, hanna-mari.peltomaki@tanssintalo.fi, puh. 044 513 1069

Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, puh. 050 384 1557

Havainnekuva Tanssin talosta.
Asemapiirros Tanssin talosta.
Havainneilmakuva Tanssin talosta.
Havainneilmakuva Tanssin talosta.

info@kaapelitehdas.fi, 09 4763 8300http://www.kaapelitehdas.fi

Kaapelitehtaan, N10:n ja Suvilahden kulttuurikeskuksia hallinnoi Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Kaapelitalo, joka omistaa, peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuuskiinteistöjä kulttuurikäyttöön.

Kaapelitehdas on Suomen suurimpia kulttuurikeskuksia, jossa toimii mm. 3 museota, 10 galleriaa, ravintoloita ja kahviloita, tanssiteattereita, taidekouluja sekä taiteilijoita, bändejä ja luovien alojen yrityksiä. Kaapelitehtaan yhteydessä toimii myös Tanssin talo.

Suvilahden entisen sähkövoimalan ja kaasulaitoksen alueeseen kuuluu 9 rakennusta, 2 kaasukelloa sekä 2,5 hehtaaria piha-aluetta. Suvilahden ovat ottaneet omakseen monenlaiset kulttuuritoimijat kirjailijoista esittäviin taiteisiin ja uudesta sirkuksesta valokuvaajiin.

N10:n kiinteistö Vallilassa on lääkeyhtiö Orionin entinen pääkonttori ja lääketehdas. Viidessä toimistokerroksessa ja kahdessa kellarikerroksessa toimii noin 250 lähinnä kulttuuri- ja taidealan vuokralaista.

www.n10.fi