Tapahtumakeidas Valkoinen Sali avautuu

Torikortteleissa sijaitseva Valkoinen Sali aukeaa syyskuun alussa viikonlopun kestävän musiikkifestivaalin myötä. Arkisin tila palvelee erilaisten yritystilaisuuksien tapahtumapaikkana; iltaisin ja viikonloppuisin Valkoinen Sali täyttyy kulttuuritarjonnasta. Salin toiminnasta vastaa ryhmä Helsingin kaupunkikulttuurivaikuttajia.
Ville Tikkanen (vas.) ja Alvar Tallskog luotsaavat pian avautuvaa Valkoista Salia. Kuva: Mikaela Uuksulainen

Viime vuoden lopulla remontista valmistuneen liki satavuotiaan Valkoisen Salin avajaisia vietetään syyskuun 2.-4. päivä, kun salin ja sitä ympäröivät sisäpihat valtaa aiemmin Sinebrychoffin puistossa järjestetty Bassline Festival. Helsingin keskustan harvoihin ehjänä säilyneisiin juhlatiloihin lukeutuvassa salissa tullaan näkemään tapahtumia laidasta laitaan. Aleksanterinkadulla, toukokuussa avautuneen kaupunginmuseon kolmannessa kerroksessa sijaitseva Valkoinen Sali on myös vuokrattavissa erilaisiin yritys- ja yksityistilaisuuksiin.

Kulttuuri- ja konferenssikeskus Valkoista Salia luotsaavat Ville Tikkanen, joka tunnetaan pitkän linjan kulttuuri- ja nuorisotyövaikuttajana ja Bassoradion, Bassline-kaupunkifestivaalin ja nuorisoprojekti Bass Campin perustajana sekä tapahtumatuotantojen ja klubikonseptien luoja Alvar Tallskog. Ravintolatoiminta Valkoisessa Salissa on Soupsterin käsissä, monessa sopassa keitetyn Kim Heiniön johdolla.

- Valkoinen Sali on tuttu vuoden 2006 Flow-festivaalilta, ja on hienoa päästä tekemään siitä kulttuurin keskusta Helsingin vanhaan kaupunkiin. Torikorttelit on alueena muuttunut enemmän kuin ihmiset ymmärtävätkään. Alueesta on hyvää vauhtia muodostumassa todellinen kulttuurikeskittymä, kun Allaskin aukesi ja Katajanokan vierassataman kupeeseen avaa jatkuvasti uusia ravintoloita, Tikkanen sanoo.

- Lähdimme hakemaan tilaan toimijaa, joka loisi tilaan jotain sellaista, josta kaupunkilainen saisi nauttia mahdollisimman usein ja monipuolisesti. Sali erottautui konseptillaan kirkkaasti. Se, että taustalla on vakuuttavat tekijät ei yksinomaan merkinnyt, vaan ennen kaikkea se, että uusi vanha kaupunki saa toimijan, joka omalta osaltaan tekee korttelikokonaisuudesta entistäkin eloisamman, kertoo Torikortteleiden kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer.

Kuratoituja kirpputoreja, konsertteja, elokuvia

Syksyn mittaan Valkoisessa Salissa järjestetään paitsi klubeja, konsertteja ja leffanäytöksiä myös yritys- ja yksityistilaisuuksia.

Tarkoitus on pyhittää Salin perjantait yritystapahtumille ja lauantait kulttuurille – Tikkanen mainitsee esimerkkeinä livekeikat, konsertit ja klubit. Sunnuntaisin Salissa järjestetään kuratoituja erikoiskirppiksiä ja affordable art-faireja. Elokuvanäytökset ja keskustelutilaisuudet kuuluvat myös Valkoisen Salin tarjontaan. Museon sisäpihat toimivat laajennuksina kesäkausina.

Valkoisen salin historiaa

Kaunis, vuosina 1923–1925 rakennettu Valkoinen sali kuuluu harvoihin Helsingin keskustan ehjänä säilyneisiin historiallisiin juhlatiloihin. Rakennus on alun perin rakennettu Svenska Gården -nimiseksi juhlatilaksi kaupungin vanhimpien rakennusten pihalle. Sen suunnitteli arkkitehti Valter Jung. Vuosina 1959–1960 rakennus korjattiin arkkitehti Aarno Ruusuvuoren suunnitelmien mukaan.

Nelikerroksisen rakennuksen kaari-ikkunallisessa juhlasalissa on 273 m ja sen viereisessä lämpiössä 123 m2. Kokonaisuuteen kuuluu lisäksi 75 neliömetrin kokoinen parvi, valmistelukeittiö ja oheistiloja. Itse salissa on kaunis kasettikatto ja sitä reunustavat lehterit. Remontissa on entisöity koristemaalauksia ja tuotu esiin kauniita kaari-ikkunoita. Rakennuksen ympäröivät kerrokset ovat tulevan uuden kaupunginmuseon tiloja. Talon remontti valmistui vuoden 2015 lopussa.

Ville Tikkanen
Valkoinen Sali
ville.tikkanen@wonderproduction.fi

Kauppapaikkajohtaja

Sanna Paakkanen
Viestintäpäällikkö
358 50 359 5972
sanna.paakkanen@torikorttelit.fi

Senaatintorin ja Kauppatorin välissä sijaitsevat Torikorttelit ovat muuttumassa ainutlaatuiseksi ostos- ja tapahtuma-alueeksi vuoteen 2017 mennessä. Historiallisessa uudistuksessa virastokäytössä olleita tiloja palautetaan liike- ja ravintolatiloiksi ja sisäpihat kunnostetaan oleskelu- ja tapahtumapaikoiksi. Torikortteleita kehittää kaupungin tytäryhtiö Helsingin Leijona Oy yhteistyössä kaupunkilaisten, yrittäjien ja kaupungin virastojen kanssa. Alueen rakennukset peruskorjataan ja alueen elävöittämiseen panostetaan monin tavoin.

Kurkistus historialliseen Valkoiseen Saliin - sen historiaan, nykyisyyteen ja ennen kaikkea tulevaisuuteen. Video: Veli Creative

Helsingin Kaupunkitilat Oy (ent. Helsingin Leijona Oy ja Tukkutori) on Helsingin kaupungin kokonaan omistama yhtiö, jonka toimialana on vuokraamiensa tilojen ja alueiden kehittäminen. Yhtiön tehtävänä on kasvattaa Helsingin profiilia vetovoimaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kaupungiksi kehittämällä mm. Helsingin kaupunki- ja ruokakulttuuria ja tori- ja kauppahallitoimintaa.