Tapani Pulli Turun kauppakamarin puheenjohtajaksi

Turun kauppakamarin syyskokous on valinnut kauppakamarin puheenjohtajaksi Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pullin.

Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pulli on valittu Turun kauppakamarin uudeksi puheenjohtajaksi.

Tapani Pulli seuraa tehtävässä kolme vuotta puheenjohtajana toiminutta Matti Rihkoa. Pulli on toiminut kauppakamarin hallituksessa vuodesta 2017 ja puheenjohtajistossa vuodesta 2019 lähtien.

Puheenjohtajakaudellaan Pulli aikoo edelleen edistää Turun kauppakamarin palvelujen monipuolistamista ja digitalisointia unohtamatta tärkeitä vaikuttamisen kohteita kuten osaavan työvoiman varmistamista, alueen saavutettavuuden kehittämistä sekä vetovoimaisuuden lisäämistä entisestään. Nämä ovat myös Meyer Turulle tärkeitä asioita.

”Tällaisina epävarmuuden aikoina yritykset kokevat kauppakamarin roolin ja jäsenyyden tärkeänä. Koronakriisi on lisännyt erityisesti neuvontapalvelujen ja virtuaalisten koulutusten suosiota, mikä kertoo siitä, että kauppakamarista on haettu ja saatu apua koronan tuomiin uusiin tilanteisiin”, Pulli toteaa.

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi syyskokouksessa valittiin hallitusammattilainen Panu Routila ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Neste Oyj:n Satamat ja terminaalit -johtaja Elina Herrala.

Turun kauppakamaria johtaa hallitus ja kolmen hengen puheenjohtajisto. Vuoden 2021 hallitus valitaan valtuuston kokouksessa joulukuun alussa.

Varsinaissuomalaiset yritykset odottavat tulevaa vuotta pelonsekaisin tuntein – koronan aiheuttama talouskriisi ei ole helpottanut3.12.2020 00:05:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian hoidon että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Noin kaksi kolmesta vastaajasta arvioi, että hallitus on onnistunut koronapandemian hoidossa hyvin tai melko hyvin. Talouskriisin hoidon suhteen vastaajat ovat kriittisempiä. Runsas puolet vastaajista on sitä mieltä, että sen hoitamisessa hallitus on onnistunut huonosti tai melko huonosti. Tiedot selviävät kauppakamarin tuoreesta kyselystä.

Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa16.10.2020 11:15:38 EESTTiedote

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.