Tapio edistää soiden ennallistamista Helmi-elinympäristöohjelmassa

Tapio jatkaa Suomen metsäkeskuksen kanssa veden palauttamiseen soveltuvien suojelusoiden kartoittamista. Tänä vuonna kartoitetaan maastossa 45 suojelusuota, joille on arvioitu voitavan palauttaa vettä suon luontaiselta valuma-alueelta. Kartoituskäynnille kutsutaan maanomistajat mukaan. Kartoitus on osa Helmi-elinympäristöohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on palauttaa vesiä 400 suojelusuolle yksityisiltä ja valtion mailta vuoteen 2030 mennessä.
Kuva: Maija Kauppila, Tapio

Vesienpalauttamisella tarkoitetaan suolle luontaisesti kuuluvien vesien ohjaamista takaisin suojelusuolle, joka on kuivunut suota ympäröivän ojituksen seurauksena. Vesiä voidaan palauttaa kaivamalla oja sopivasta kohdasta yksityismaalta suojelualueelle. Kohdassa tulee olla riittävä vietto suojelusuolle päin, jotta metsänkasvatukseen tarkoitettu yksityismaa ei vety. Usein suojelusuon viereinen kaistale on metsänkasvatukseen kannattamatonta. Tällöin maanomistajalla voi olla halutessaan mahdollisuus myydä kaistale vettymisriskialuetta osaksi suojelusuota.

Maanomistajat osallistetaan kartoituskäynneille

Vuonna 2022 maastokartoitetaan 45 kohdetta. Vesienpalautukseen mahdollisesti sopivia kuivuneita kohteita on tällä hetkellä paikannettu 430 kappaletta. Maastokartoituksesta ilmoitetaan suojelusoiden viereisille maanomistajille ja heitä pyydetään kartoituskäynnille mukaan. Maanomistajien osallistuminen on tärkeää, jotta he voivat esittää palstaansa koskevat tavoitteet. Maastoon pyydetään myös mukaan Metsähallitus Luontopalveluiden ennallistamisasiantuntija, sillä he vastaavat suojelusoiden ennallistamisesta. Mikäli maanomistaja on kiinnostunut vedenpalauttamisesta, häntä neuvotaan asian eteenpäinviemiseksi.

Vuonna 2021 kartoitettiin 36 suojelusuota. Osalla kohteista maanomistaja oli mukana.

— Maanomistajat ovat olleet kiinnostuneita veden palauttamisen menetelmästä sekä kartoitustyöstämme. Maanomistajien osallistuminen on mahdollistanut esimerkiksi kuivavaran pohtimisen yhdessä heidän kanssaan. Toivomme jatkossakin maanomistajia aktiivisesti tutustumaan kartoitustyöhön ja keskustelemaan veden palauttamisesta maastokartoituksiemme yhteydessä, kertoo asiantuntija Jani Antila Tapiosta.

Maastokartoituksen yhteydessä osalle kohteista asennetaan pohjaveden korkeutta mittaavia antureita. Pohjaveden seurannalla saadaan konkreettinen tieto pohjaveden korkeudesta ennen ja jälkeen vedenpalautuksen ja pysyykö pohjavesi riittävän alhaalla puuston hyvän kasvun kannalta.

Vesienpalautus toteutetaan osana kunnostus-, luonnonhoito- ja ennallistamishankkeita

Vesienpalautus voidaan toteuttaa ojien kunnostus-, luonnonhoito- tai ennallistamishankkeen yhteydessä. Kunnostushanke tulee kysymykseen, kun suojelusuon valuma-alueella tehdään kunnostusojitus, jonka yhteydessä on luontevaa toteuttaa ojajärjestely siten että vesi palautetaan suojelusuolle. Luonnonhoitohankkeen yhteydessä tehtävä vesienpalautus on osa valuma-aluesuunnittelua ja se toteutetaan Suomen metsäkeskuksen toimesta. Vesienpalautuksen suunnittelua voidaan tehdä myös suojelusuon ennallistamisen suunnittelun yhteydessä. Tällöin suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Metsähallitus Luontopalveluiden ennallistamissuunnittelija.

Kartoituksessa kerätyt korkeustiedot viedään kaikille avoimeen Suomen metsäkeskuksen Suometsänhoidon paikkatietoaineistot -karttapalveluun, jonka aineistot ovat vapaasti käytettävissä. Vesien palauttaminen suojelusoille -hankkeen rahoittaa ympäristöministeriö Helmi-elinympäristöohjelmasta.

Ympäristöasiantuntija Maija Kauppila, maija.kauppila@tapio.fi, p. 029 432 6024

Vesiensuojelun johtava asiantuntija, Samuli Joensuu, samuli.joensuu@tapio.fi, p. 029 432 6015

Kuva: Maija Kauppila, Tapio

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija - metsäntuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio kustantaa myös luontoaiheisia kirjoja. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

EU kiinnostui maaperästä – miksi myös metsänomistajan pitäisi?1.2.2024 13:18:46 EET | Tiedote

Maaperä toimii kasvualustana, elinympäristönä, veden suodattajana, ravinteiden kierrättäjänä ja hiilivarastona. Siksi maaperän hyvästä kunnosta on syytä pitää huolta. Miten maaperä tulisi huomioida metsänhoidossa? Entä mitä uutta tuo tullessaan EU:n maaperädirektiivi suomalaisten metsien näkövinkkelistä? Metsäntuntijat-podcastin uudessa jaksossa aiheesta keskustelevat neuvotteleva virkamies Paula Perälä ympäristöministeriöstä, tutkija Tiina Törmänen Lukesta ja luonnonhoidon johtava asiantuntija Lauri Saaristo Tapiosta.