Tapio Lehtisen pitkä vuorokausi merellä

Maailman haastavimpaan purjehduskilpailuun Golden Globe Raceen osallistuva yksinpurjehtija Tapio Lehtinen (64) joutui perjantaina 18. marraskuuta merihätään eteläisellä jäämerellä. Hänen Asteria-alukseltaan vastaanotettiin hätäsignaali kello 8.54 Suomen aikaa noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Koska hätäsignaalin lähetin on pakattu purjeveneen pelastuslautan sisään ja se on aktivoitava manuaalisesti, kisajärjestäjät ja Lehtisen tiimi ymmärsivät kyseessä olevan vakavan hätätilanteen. Lehtisen lähin kisakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer oli noin 95 merimailia lounaaseen Tapiosta ja aloitti siirtymisen tapahtumapaikalle. Lehtinen pelastettiin vuorokauden kuluttua, lauantaina 19. marraskuuta noin kello 10 Suomen aikaa. Hän pääsi ensin Neuschäferin Minnehaha-purjeveneeseen, josta siirtyi paikalle tulleeseen Darya Gayatri -rahtialukseen. Pelastusoperaatio sujui hyvin ja Lehtinen pääsi kiipeämään rahtilaivaan köysitikkaita pitkin.
Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla.  Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Hätäviestin ja ensimmäisen pelastuslautalta lähetetyn tekstiviestin välinen odottelu oli Tapio Lehtisen omaisille ja tiimille piinallinen hetki.

”Odotus hätäsignaalin ja ensimmäisen tekstiviestin välillä oli ahdistavaa. Kun selvästi jotain oli pahasti pielessä, vaikutti todennäköiseltä, että Asteria on saattanut upota. Oli epäselvää, mikä Tapion tilanne on, joten jouduimme kaikki varautumaan myös huonoihin uutisiin. Helpotus olikin valtava, kun eka viesti Tapiolta lopulta saatiin. Sen jälkeen luotettiin kyllä siihen, että kaikki järjestyy. Keli oli kuitenkin maltillinen, kisakaverit Kirsten ja Tomy ja lähin laivakin suhteellisen lähellä. Tapiolla on paljon kokemusta ja rautaiset hermot. Hänen sopeutumiskykynsä tilanteeseen kuin tilanteeseen on huippuluokkaa. Hän vaikutti jopa nauttineen lopulta yöstä lautalla ja nukkuneen yönsä paremmin kuin me kaikki muut Suomessa”, kertoo Tapion tytär Silja Frost ja lisää:

”Tilanteen absurdius konkretisoitui dramaattisella tavalla. Kuullessani tapahtuneesta perjantaiaamuna veljeltäni puhelimessa, lähdin kävelemään metrolle päästäkseni Tapion äidin luokse. Helsingin Yliopiston tunnelissa joku soitti samaan aikaan sellolla Titanicin tunnussäveltä. Tilanne tuntui täysin hullulta, joten My Heart Will Go On sen keskellä jopa nauratti. Onneksi tässä tarinassa on onnellisempi loppu.”

Kirsten Neuschäfer soitti kisaorganisaation Don McIntyrelle lauantaina kello 11 satellittipuhelun, jossa vahvisti onnistuneen pelastuksen. Kisakumppani oli saanut Tapion Minnehaha-purjeveneelleen, josta nousu Darya Gayatri -alukselle koordinoitiin. Myös Tapion pelastuslautta nostettiin rahtilaivalle, joka on matkalla kohti Kiinan Rizhaon satamaa. Golden Globe Race -tiimi seurasi pelastusoperaation onnistumista lentokoneesta käsin.

Tapio Lehtinen Sailing -tiimi jännitti pelastusoperaation onnistumista

”Odotus oli kauheaa, mutta jahka ensimmäisestä säikähdyksestä selvittiin, oli mahtavaa nähdä purjehdusmaailman kollegiaalisuus. Ei ollut epäilystäkään siitä, etteivätkö kisakumppanit lähtisi pelastustoimiin. Upeaa, että Kirsten ehti paikalle niinkin nopeasti”, kertoo Lehtisen team manager Pia Grönblom ja jatkaa: ”Tapio oli pelastuslautallakin oma itsensä, huumoria sopivasti viljellen. Tiedän, että hän halusi myös pitää perheensä ja meidät rauhallisina ja toisaalta lyhytviestien lähetys teki varmasti hyvää myös hänen itsensä ajatuksille.”

Tapio Lehtinen Sailingin kriisiviestintä järjestäytyi välittömästi hätäviestin saavuttua. Team manager Pia Grönblom oli reaaliaikaisessa yhteydessä kisaorganisaation kanssa, ja viestinnästä Suomessa vastasi Samuel Sorainen.

”Odotamme vielä yhteyden saamista Darya Gayatri -alukselle kuullaksemme mitä on tapahtunut. Tapion oma satelliittipuhelin on rikkoutunut tai tippunut koettelemuksen keskellä, joten odottamamme ensimmäinen puhelu on vielä tekemättä. Saimme laivalta juuri tekstiviestin, jossa Tapio kertoi käyneensä suihkussa, saaneensa kuivat vaatteet ja lämmintä keittoa syödäkseen. Pyrimme järjestämään laajemman yhteisen keskusteluhetken, mutta sen ajankohtaa emme lähde vielä arvailemaan”, lisää Grönblom.

Lisätiedot, mediakontaktit ja haastattelupyynnöt

Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana. Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Asteriassa oli mahdollista aluksenjättötilannetta varten kaksi pelastuslautalle mukaan otettavaa Grab bag- varustelaukkua ja yksi Coms bag -viestintävälinelaukku. Coms Bag sisältää YB3 jäljitinlaitteen, satellittiipuhelimen sekä kaksi VHF-puhelinta. Grab Bag sisältää lämpöpeitteen, ensiapulaukun, hätämuonaa ja vettä, käsikäyttöisen juomavesisuodattimen, valoja ja soihtuja, GPS-paikanninlaitteen sekä SART- ja EPIRB -hätäpaikannusmajakat. Lisäksi varusteisiin kuuluu esimerkiksi lääkkeitä, silmälasit, siimaa, tölkinavaaja, signaalipeili sekä vedessä toimivat muistiinpanovälineet. Pelastuslautta oli mallia Solas A. Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Lehtinen on kiertänyt maapallon yksin purjehtien jo kertaalleen osallistuttuaan vuoden 2018 Golden Globe Race -kisaan. Hän on harjoitellut useimpia mahdollisia tilanteita varten ja myös Asteria-veneensä oli varustettu asiaankuuluvin turvavarustein. Asteriassa oli mahdollista aluksenjättötilannetta varten kaksi pelastuslautalle mukaan otettavaa Grab bag- varustelaukkua ja yksi Coms bag -viestintävälinelaukku. Coms Bag sisältää YB3 jäljitinlaitteen, satellittiipuhelimen sekä kaksi VHF-puhelinta. Grab Bag sisältää lämpöpeitteen, ensiapulaukun, hätämuonaa ja vettä, käsikäyttöisen juomavesisuodattimen, valoja ja soihtuja, GPS-paikanninlaitteen sekä SART- ja EPIRB -hätäpaikannusmajakat. Lisäksi varusteisiin kuuluu esimerkiksi lääkkeitä, silmälasit, siimaa, tölkinavaaja, signaalipeili sekä vedessä toimivat muistiinpanovälineet. Pelastuslautta oli mallia Solas A. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.

Ravintola Passio yllättää vuosikymmenenkin jälkeen3.4.2024 14:58:16 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva ravintola Passio täyttää 5. huhtikuuta 10 vuotta. Pohjoismaiseen ruokaan ja ranskalaiseen keittiötyyliin intohimoisesti suhtautuva ravintola on kulkenut kestävästi omaa polkuaan läpi ravintolakentän ylä- ja alamäkien säilyttäen paikkansa asiakkaiden sydämissä ja ravintoloiden huipun tuntumassa. Passion menestys perustuu sesongeittain vaihtuvaan yllätysmenuun, mikä on paitsi synnyttänyt positiivisia kokemuksia, myös saanut asiakkaat palaamaan yhä uudelleen yllätettäväksi.

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.