Tapio Lehtisen pitkä vuorokausi merellä

Maailman haastavimpaan purjehduskilpailuun Golden Globe Raceen osallistuva yksinpurjehtija Tapio Lehtinen (64) joutui perjantaina 18. marraskuuta merihätään eteläisellä jäämerellä. Hänen Asteria-alukseltaan vastaanotettiin hätäsignaali kello 8.54 Suomen aikaa noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Koska hätäsignaalin lähetin on pakattu purjeveneen pelastuslautan sisään ja se on aktivoitava manuaalisesti, kisajärjestäjät ja Lehtisen tiimi ymmärsivät kyseessä olevan vakavan hätätilanteen. Lehtisen lähin kisakumppani, eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer oli noin 95 merimailia lounaaseen Tapiosta ja aloitti siirtymisen tapahtumapaikalle. Lehtinen pelastettiin vuorokauden kuluttua, lauantaina 19. marraskuuta noin kello 10 Suomen aikaa. Hän pääsi ensin Neuschäferin Minnehaha-purjeveneeseen, josta siirtyi paikalle tulleeseen Darya Gayatri -rahtialukseen. Pelastusoperaatio sujui hyvin ja Lehtinen pääsi kiipeämään rahtilaivaan köysitikkaita pitkin.

Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla.  Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Purjehtija Tapio Lehtisen Asteria-alukselta vastaanotettiin hätäsignaali perjantaina 18.11. kello 8.54 Suomen aikaa. Lehtinen viestitti myöhemmin Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun järjestäjille, että s/y Asteria on uponnut ja Tapio on evakuoitunut pelastuslautalle mukanaan viestintä- ja muita välttämättömiä varusteita. Lehtisen sijainti oli noin 450 mailia (n. 830 km) Etelä-Afrikan Port Elizabethista kaakkoon. Kisakumppani Kirsten Neuschäfer ehti paikalle ensimmäisenä ja otti Lehtisen Minnehaha-purjeveneensä kyytiin lauantaina 19.11. noin kello 9 aamulla. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Hätäviestin ja ensimmäisen pelastuslautalta lähetetyn tekstiviestin välinen odottelu oli Tapio Lehtisen omaisille ja tiimille piinallinen hetki.

”Odotus hätäsignaalin ja ensimmäisen tekstiviestin välillä oli ahdistavaa. Kun selvästi jotain oli pahasti pielessä, vaikutti todennäköiseltä, että Asteria on saattanut upota. Oli epäselvää, mikä Tapion tilanne on, joten jouduimme kaikki varautumaan myös huonoihin uutisiin. Helpotus olikin valtava, kun eka viesti Tapiolta lopulta saatiin. Sen jälkeen luotettiin kyllä siihen, että kaikki järjestyy. Keli oli kuitenkin maltillinen, kisakaverit Kirsten ja Tomy ja lähin laivakin suhteellisen lähellä. Tapiolla on paljon kokemusta ja rautaiset hermot. Hänen sopeutumiskykynsä tilanteeseen kuin tilanteeseen on huippuluokkaa. Hän vaikutti jopa nauttineen lopulta yöstä lautalla ja nukkuneen yönsä paremmin kuin me kaikki muut Suomessa”, kertoo Tapion tytär Silja Frost ja lisää:

”Tilanteen absurdius konkretisoitui dramaattisella tavalla. Kuullessani tapahtuneesta perjantaiaamuna veljeltäni puhelimessa, lähdin kävelemään metrolle päästäkseni Tapion äidin luokse. Helsingin Yliopiston tunnelissa joku soitti samaan aikaan sellolla Titanicin tunnussäveltä. Tilanne tuntui täysin hullulta, joten My Heart Will Go On sen keskellä jopa nauratti. Onneksi tässä tarinassa on onnellisempi loppu.”

Kirsten Neuschäfer soitti kisaorganisaation Don McIntyrelle lauantaina kello 11 satellittipuhelun, jossa vahvisti onnistuneen pelastuksen. Kisakumppani oli saanut Tapion Minnehaha-purjeveneelleen, josta nousu Darya Gayatri -alukselle koordinoitiin. Myös Tapion pelastuslautta nostettiin rahtilaivalle, joka on matkalla kohti Kiinan Rizhaon satamaa. Golden Globe Race -tiimi seurasi pelastusoperaation onnistumista lentokoneesta käsin.

Tapio Lehtinen Sailing -tiimi jännitti pelastusoperaation onnistumista

”Odotus oli kauheaa, mutta jahka ensimmäisestä säikähdyksestä selvittiin, oli mahtavaa nähdä purjehdusmaailman kollegiaalisuus. Ei ollut epäilystäkään siitä, etteivätkö kisakumppanit lähtisi pelastustoimiin. Upeaa, että Kirsten ehti paikalle niinkin nopeasti”, kertoo Lehtisen team manager Pia Grönblom ja jatkaa: ”Tapio oli pelastuslautallakin oma itsensä, huumoria sopivasti viljellen. Tiedän, että hän halusi myös pitää perheensä ja meidät rauhallisina ja toisaalta lyhytviestien lähetys teki varmasti hyvää myös hänen itsensä ajatuksille.”

Tapio Lehtinen Sailingin kriisiviestintä järjestäytyi välittömästi hätäviestin saavuttua. Team manager Pia Grönblom oli reaaliaikaisessa yhteydessä kisaorganisaation kanssa, ja viestinnästä Suomessa vastasi Samuel Sorainen.

”Odotamme vielä yhteyden saamista Darya Gayatri -alukselle kuullaksemme mitä on tapahtunut. Tapion oma satelliittipuhelin on rikkoutunut tai tippunut koettelemuksen keskellä, joten odottamamme ensimmäinen puhelu on vielä tekemättä. Saimme laivalta juuri tekstiviestin, jossa Tapio kertoi käyneensä suihkussa, saaneensa kuivat vaatteet ja lämmintä keittoa syödäkseen. Pyrimme järjestämään laajemman yhteisen keskusteluhetken, mutta sen ajankohtaa emme lähde vielä arvailemaan”, lisää Grönblom.

Lisätiedot, mediakontaktit ja haastattelupyynnöt

Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana. Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Golden Globe Race kilpailussa purjehditaan korkeintaan vuoden 1968 teknologiaa edustavilla veneillä yksin maapallon ympäri ilman pysähdyksiä, välitankkauksia ja fyysisiä ihmiskontakteja. Noin 30 0000 merimailin (55 560 km) pituista koitosta pidetään purjehduksista haastavimpana. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Asteriassa oli mahdollista aluksenjättötilannetta varten kaksi pelastuslautalle mukaan otettavaa Grab bag- varustelaukkua ja yksi Coms bag -viestintävälinelaukku. Coms Bag sisältää YB3 jäljitinlaitteen, satellittiipuhelimen sekä kaksi VHF-puhelinta. Grab Bag sisältää lämpöpeitteen, ensiapulaukun, hätämuonaa ja vettä, käsikäyttöisen juomavesisuodattimen, valoja ja soihtuja, GPS-paikanninlaitteen sekä SART- ja EPIRB -hätäpaikannusmajakat. Lisäksi varusteisiin kuuluu esimerkiksi lääkkeitä, silmälasit, siimaa, tölkinavaaja, signaalipeili sekä vedessä toimivat muistiinpanovälineet. Pelastuslautta oli mallia Solas A. Kuva GGR22-kisan startista,  Petri Porkola
Lehtinen on kiertänyt maapallon yksin purjehtien jo kertaalleen osallistuttuaan vuoden 2018 Golden Globe Race -kisaan. Hän on harjoitellut useimpia mahdollisia tilanteita varten ja myös Asteria-veneensä oli varustettu asiaankuuluvin turvavarustein. Asteriassa oli mahdollista aluksenjättötilannetta varten kaksi pelastuslautalle mukaan otettavaa Grab bag- varustelaukkua ja yksi Coms bag -viestintävälinelaukku. Coms Bag sisältää YB3 jäljitinlaitteen, satellittiipuhelimen sekä kaksi VHF-puhelinta. Grab Bag sisältää lämpöpeitteen, ensiapulaukun, hätämuonaa ja vettä, käsikäyttöisen juomavesisuodattimen, valoja ja soihtuja, GPS-paikanninlaitteen sekä SART- ja EPIRB -hätäpaikannusmajakat. Lisäksi varusteisiin kuuluu esimerkiksi lääkkeitä, silmälasit, siimaa, tölkinavaaja, signaalipeili sekä vedessä toimivat muistiinpanovälineet. Pelastuslautta oli mallia Solas A. Kuva GGR22-kisan startista, Petri Porkola

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki

Pikkujoulut ja suuremmatkin Virossa: satumaista joulutunnelmaa helposti ja lähellä25.11.2022 13:12:43 EET | Tiedote

Euroopan kauneimmaksi nimetty Tallinnan joulutori avautuu tänään perjantaina 25. marraskuuta ja se hehkuu tunnelmaa loppiaisen yli. Myös muualta Virosta löytyy matkailijoille runsaasti pikkujouluista ajanvietettä ja tunnelmaa. Joulun varsinaisia pyhäpäiviä on Virossa vain yksi, 25.12. Joulun ja uudenvuoden välipäivinä etelänaapurissa on paljon kiehtovaa tekemistä myös lapsiperheille. Listasimme parhaat vinkit joulufiilistelyyn ja pikkujoulumatkalle.

Nopeasti kasvava pohjoismainen digitaalisen markkinoinnin konserni ostaa saksalaisen kilpailijansa: ”Meneillään on ennenkuulumaton keskittymisaalto ja me ratsastamme aallonharjalla.”11.10.2022 09:55:02 EEST | Tiedote

Pohjoismainen Generaxion tähtää saksalaisen Wyn-toimiston ostolla Euroopan markkinoille, joille povataan tulevaisuudessa suurta kysyntää pohjoismaiselle digitaalisaation osaamiselle. “Konservatiivisten saksalaisten luottamuksesta kilpailtaessa strategiana on oltava ”go big or go home”, eikä yritysosto tule jäämään viimeiseksi”, sanoo Generaxionin konsernijohtaja Allan Damborg. Hänen tavoitteenaan on muodostaa Euroopan suurin digitoimistojen yritysryhmä.

Helsingin viski kypsyy helsinkiläisessä tammessa6.10.2022 15:05:21 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company pilotoi viskin kypsytystä uusissa suomalaisissa tammitynnyreissä. Jalopuut on kaadettu Helsingistä ja lähialueelta ja myös niistä tehtyjen tynnyrien muoto poikkeaa perinteisestä. Koska viskiä ei ole aiemmin suomalaisissa tammitynnyreissä kypsytetty, seurataan pioneeriprojektin onnistumista myös akateemisesta näkökulmasta.

Hittiravintola JJ’S BBQ Helsinkiin Naughty BRGR:in avulla28.9.2022 15:43:12 EEST | Tiedote

Burgerimies Akseli Herlevi ja suomalaisen barbecue-ruoan ilmiöksi noussut Jari-Jukka Kallunki yhdistävät voimansa ja tuovat suuren suosion saavuttaneen JJ’S BBQ:n Helsinkiin. Yön yli hitaasti savustamalla valmistetusta lihavalikoimastaan ja Black Angus Brisket -burgeristaan tunnetun salolaisen barbecue-ravintolan suosikkiannokset tulevat tarjolle Sturenkadun Naughty LAB:iin. Torstaina 29.9. avautuva JJ’S BBQ @ Naughty BRGR toimii vähintään loppuvuoden ajan torstaista sunnuntaihin.