Tarja Filatov valittiin Ensi- ja turvakotien liiton uudeksi puheenjohtajaksi

Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtajaksi on valittu kansanedustaja Tarja Filatov. Hän aloittaa tehtävän tilanteessa, jossa apua hakevia on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. - Korona-ajan vaikutukset ovat olleet kaikkein suurimmat perheisiin, joilla entuudestaan on ollut vaikeuksia. Myönteistä on, että apua on osattu ja rohjettu hakea, Tarja Filatov sanoo.

Tarja Filatov valittiin Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtajaksi

Apua tarvitsevien määrä on kasvanut erittäin paljon. Ensi-ja turvakotien liitosta sai viime vuonna apua yhteensä 23 787 ihmistä eli yli 6500 enemmän kuin edellisenä vuonna. Nimettömien chattien kautta apua hakeneiden määrä viisinkertaistui. Yleisimmin vanhemmat ovat hakeneet apua lähisuhdeväkivallan vuoksi, vuorovaikutukseen pulmiin ja jatkuvaan riitelyyn tai lasten asioista sopimiseen. Myös nuoret ovat ottaneet moninkertaisesti enemmän yhteyttä ja kertoneet kärsivänsä perheen ahdistavasta ja riitaisesta tilanteesta.
Korona-ajan pitkittyessä, myös perheiden tilanteet ovat vaikeutuneet. Jo vuosi sitten perheille tehty nettikysely kertoi, että korona-aika on entisestään syventänyt perheiden ongelmia ja tilanteiden ennakoitiin vaikeutuvan, mikäli korona jatkuisi.
– Lapsuus on suora lähetys. Siitä ei tule uusintaa. On syntynyt palveluvajetta, johon pitää varautua eri tahojen yhteistyöllä vastaamaan ja apua tarvitaan pitkäjänteisesti. Järjestöt ovat olleet iso apu ihmisten vaikeassa arjessa. Liiton apua tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan, Filatov sanoo.
– Olen toiminut politiikassa monissa tehtävissä työministerinä, eri valiokunnissa ja nyt eduskunnan varapuhemiehenä. Yksi tärkeä teema kaikissa tehtävissäni on ollut yhdenvertaisuuden edistäminen ja turvallisen arjen rakentaminen lapsille. Jokaisella lapsella on oltava oikeus saada tarvitsemansa tuki ja kasvaa täyteen potentiaaliinsa. Tästä hyötyvät kaikki. Vapaa-aikanani olen ollut järjestämässä matalan kynnyksen kulttuuritapahtumia lapsiperheille. Kansalaisjärjestöissä toimiminen on minulle tärkeää. Näitä asioita voin edistää Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtajana, sanoo Filatov.

Tuula Haataisen kaudet täyteen puheenjohtajana

Liiton hallitusta yhdeksän vuoden ajan johtanut ministeri Tuula Haatainen luopui puheenjohtajan tehtävästä liiton sääntöjen mukaisten korkeintaan kolmen kauden tultua täyteen.
– Ensi- ja turvakotien liitto sekä muut järjestöt ovat korona-aikana jälleen osoittautuneet erittäin tärkeiksi ja nopeasti reagoiviksi, hädässä olevien perheiden auttajiksi. Sosiaali- ja terveysjärjestöillä on korvaamaton rooli suomalaisten hyvinvoinnin, osallisuuden ja demokratian mahdollistajana. Järjestöjen autonomia ja toimintaedellytykset tulee turvata tulevaisuudessa. Ilman järjestöjä ja niiden osaamista ihmiset ja Suomi eivät pärjää, Haatainen sanoo.
Haataiselle myönnettiin Ensi- ja turvakotien liiton Martta Salmela-Järvinen -mitali tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta lasten ja perheiden parhaaksi.

Etäyhteyksillä järjestetyssä liittokokouksessa Ensi- ja turvakotien liiton hallituksen uusiksi jäseniksi valittiin Kristiina Teerikangas Kokkolasta (Kokkolan ensi- ja turvakoti ry).

Varapuheenjohtajana jatkaa Helena Tiuraniemi (Lapin ensi- ja turvakoti ry). Hallituksen jäsenet: Heidi Nevalainen (Kymenlaakson ensi- ja turvakoti ry), Elina Kekkonen (Pienperheyhdistys ry), Mari Lahti (Turun ensi- ja turvakoti ry), Jani Kokko (Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry), Iida Partanen (Lahden ensi- ja turvakoti ry), Heli Kivelä (Kaapatut lapset ry), Kristiina Teerikangas (Kokkolan ensi- ja turvakoti ry) ja Kirsi Salonen (Helsingin ensikoti) ry. Varajäsenet: Tuija Hölsö (Vaasan ensi- ja turvakoti ry), Pia Mäenpää (Viola – väkivallasta vapaaksi ry) ja Marianna Pere(Äidit irti synnytysmasennuksesta Äimä ry)

Ensi- ja turvakotien liiton liittokokous: ” Vauvat, lapset ja lapsiperheet ovat osanneet hakea apua"

Ensi- ja turvakotien liiton liittokokous on vakavasti huolissaan siitä, että pandemia-aika on vaikuttanut erityisesti eri ikäisten lasten ja lapsiperheiden pärjäämiseen. Vaikutukset ovat olleet kaikkein suurimmat niiden lasten, nuorten ja perheiden tilanteeseen, joilla entuudestaan on ollut vaikeuksia. Myönteistä on, että apua on osattu ja rohjettu hakea. Apua tarvitsevien määrä on kasvanut erittäin paljon.
Korona-aikana on syntynyt paljon piiloon jäänyttä tuen tarvetta ja palveluvelkaa. Poikkeusoloissa julkisilla palveluilla on ollut vaikeuksia pystyä vastaamaan lasten ja perheiden hätään, joka näkyi jo viime kesänä liiton selvityksessä. Ongelmat vaikeutuvat pitkittyessään, tuottavat inhimillistä kärsimystä ja suuria kustannuksia. Se voidaan kuitenkin ehkäistä.

– On välttämätöntä ja kiireellistä, että lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen saatavuus turvataan ja resursseja niihin edelleen lisätään, jotta syntyneeseen palveluvajeeseen pystytään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti vastaamaan. Erityisesti vauvavaiheen tuki ja neuvoloiden hyvä toiminta tulee turvata. Lisäksi tarvitaan hyvää eri tahojen yhteistyötä ja osaamisen kokoamista lasten ja perheiden tueksi ja sitä tulee tukea erilaisten rahoituslinjausten kriteereillä, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä.

Tarja Filatov valittiin Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtajaksi

Ensi- ja turvakotien liitto on valtakunnallinen lapsi- ja perhejärjestö, joka auttaa vaikeissa ja turvattomissa oloissa eläviä lapsia ja perheitä sekä tekee perheväkivaltaa ehkäisevää työtä. 30 jäsenyhdistystä toimivat ympäri Suomea.

Väkivallan uhkaan saa apua myös jouluna16.12.2020 12:59:38 EET | Tiedote

Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten 19 turvakotia ovat auki myös jouluna. Lisäksi avopalvelut sekä chat auttavat lähisuhdeväkivaltatilanteissa vuodenvaihteen juhlapyhinä. Turvakodit on tarkoitettu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille aikuisille ja lapsille. Avopalvelut auttavat kaikkia väkivallan osapuolia eli aikuista tekijää ja kokijaa sekä lasta tai nuorta. Jos ilmapiiri kotona on riitainen, voi omaa ja perheen turvallisuutta parantaa etukäteen keskustelemalla ammattiauttajan kanssa chatissa.

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutusmäärät romahtivat18.11.2020 09:59:34 EET | Tiedote

Päihteitä käyttävien äitien kuntoutus on laskenut romahdusmaisesti, mikä johtuu kuntien taloustilanteesta. Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni –ensikotien kuntoutuspaikoista on syksyllä ollut vain lähes puolet käytössä. Huolestuttavinta on, että odotusaikana päihteitä käyttävien äitien pääsy kuntoutukseen on vaikeutunut eniten. Tämä on ristiriidassa korona-aikana lisääntyneen huumeiden käytön kanssa.