Tarjolla palvelua yrityksen kehittämiseen nopeasti ja edullisesti ELY-keskukselta

ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalvelujen haku käynnistyy tauon jälkeen. Analyysi- ja Konsultointi-palvelut ovat jo yritysten haettavissa, ja Koulutukset tulevat haettaviksi huhtikuussa. Palveluissa tarjotaan Suomen johtavien asiantuntijoiden apua sekä räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita pk-yrityksille, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa, kasvaa, uudistua ja kansainvälistyä.

Yritysten kehittämispalvelut ovat strategisen kehittämisen työkaluja ja koostuvat Analyysi-, Konsultointi- ja Koulutus-palveluista. Palveluihin kannattaa tutustua, jos yritys esimerkiksi etsii kasvumahdollisuuksia kotimaasta, suunnittelee kansainvälistymistä tai kaipaa vaikkapa apua toiminnan digitalisointiin. Palvelut sopivat myös muun muassa omistajanvaihdoksen, rekrytoinnin tai uuden palvelun suunnittelemiseen.

Analyysi-palvelussa kartoitetaan yrityksen nykytilanne ja kehittämistarpeet. Konsultoinnissa keskitytään toiminnan kehittämiseen yrityksen tarpeiden mukaisesta näkökulmasta. Koulutus tarjoaa apua pk-yritysten johdon ja avainhenkilöiden liiketoimintaosaamisen kehittämiseen.

Yli 700 asiantuntijaa valmiina auttamaan yrityksiä kasvamaan ja kehittymään

Sopimuskauden vaihtumisen myötä palveluntuottajien joukko kasvaa. Kilpailutuksen kautta on valittu yli 700 asiantuntijaa tuottamaan Analyysi- ja Konsultointi-palveluja yrityksille. Palvelut ovat valtakunnallisia ja kaikki asiantuntijat ovat käytettävissä koko Suomen alueella. ELY-keskuksesta saa apua sopivan asiantuntijan löytämiseen, mutta asiakas valitsee aina lopulta itse tarpeisiinsa sopivimman asiantuntijan. Asiantuntijoiden osaamiseen voi tutustua asiantuntijahaussa. Asiantuntijahakua on hieman uudistettu ja hakuun on lisätty asiasanahaku auttamaan asiantuntijan valinnassa.

Yritysten kehittämispalvelujen Koulutus-palveluja toteutetaan kolmen hyväksi havaitun teeman alla: Kasvuun johtaminen, Talouden ja tuottavuuden johtaminen sekä Markkinoinnin ja asiakkuuksien johtaminen. Koulutusten hankintaa on uudistettu ja seuraavan kahden vuoden ajan hankinnassa käytetään dynaamista hankintajärjestelmää. Tarkoituksena on hankkia koulutuksia entistä joustavammin ja laajemmalta joukolta palveluntuottajia.

ELY-keskus maksaa palveluista suurimman osan. Yrityksen maksuosuus Analyysi-palvelusta on 260 euroa + alv/päivä ja Konsultointi-palvelusta 325 euroa + alv/päivä. Koulutus-palvelu maksaa yritykselle 1 590 euroa + alv/osallistuja. Palvelujen hakeminen on helppoa. Yritys täyttää sähköiseen hakemukseen perustietonsa ja kuvaa kehittämistarpeensa. Tavallisesti päätöksen palvelun myöntämisestä saa noin kymmenessä päivässä.

Lisätietoa yritysten kehittämispalveluista saa ELY-keskuksen verkkosivuilta.

Analyysi ja Konsultointi: Riikka Huhtanen-Pitkänen, puh. 0295 029 123, riikka.huhtanen-pitkanen@ely-keskus.fi

Koulutus: Päivi Vaarala, puh. 0295 026 020, paivi.vaarala@ely-keskus.fi

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista viivästyy – Saimaannorppaa suojelee nyt vastuulliset kalastajat ja osakaskuntien tekemät kalastusrajoitukset16.4.2021 13:31:16 EEST | Tiedote

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista on viivästynyt, koska asetuksen valmistelu on kesken valtioneuvostossa. Valtioneuvostossa on keskusteltu kalastusrajoituksista, mutta asetuksen lopullisesta sisällöstä ei ole löytynyt yhteisymmärrystä. Lausunnoilla olleessa asetusluonnoksessa rajoitusaika säilyi ennallaan ja rajoitusalueeseen ehdotettiin 243 neliökilometrin lisäystä. Asetusluonnosta kannatti noin 80 prosenttia lausunnon antajista, siitäkin huolimatta asetuksen käsittely on viivästynyt.

Arbetet på en strategi för vattenförsörjningen i Östra och Södra Finland går framåt (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)14.4.2021 13:12:55 EEST | Tiedote

I samarbetsområdet Östra och Södra har strategiarbetet fått en fartfylld start. En beskrivning av vattenförsörjningens nuläge och en utvärdering av verksamhetsmiljön har redan färdigställts. Härnäst ska aktörer inom landskapens intressentgrupper inbjudas till samarbetsträffar. Dessa arrangeras på distans i maj.

Itäisen ja Eteläisen Suomen vesihuoltostrategiatyö etenee (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)14.4.2021 13:12:54 EEST | Tiedote

Itäisen ja Eteläisen yhteistyöalueen strategiatyö on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Vesihuollon nykytilan kuvaus ja toimintaympäristön arviointi ovat valmistuneet. Seuraavaksi maakuntien sidosryhmätoimijat kutsutaan ELY-keskuksen organisoimiin yhteistyötilaisuuksiin, jotka järjestetään etäyhteyksin toukokuussa.

Restaureringar av fågelvattnen i Bredviksfjärden och Kumo älvs delta planeras i samarbete (Egentliga Finland, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Forststyrelsen och NTM-centralen i Egentliga Finland inleder planeringen av restaureringen av fågelvattnen i Bredviksfjärden och i Kumo älvs delta. Området är ett nationellt värdefullt häcknings- och rastområde för fåglar. Planeringen av restaureringen är en del av livsmiljöprogrammet Helmi, vars mål är att trygga, skydda och förstärka den naturen i Finland och dess mångfald.

Preiviikinlahdella ja Kokemäenjoen suistossa suunnitellaan lintuvesien kunnostuksia yhteistyönä (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Metsähallitus ja Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittavat lintuvesien kunnostamisen suunnittelun Preiviikinlahdella ja Kokemänjoen suistossa. Alue on valtakunnallisesti arvokas lintujen pesimä- ja levähdysalue. Kunnostusten suunnittelu on osa Helmi-elinympäristöohjelmaa, jonka tavoitteena on turvata, suojella ja vahvistaa suomalaista luontoa ja sen monimuotoisuutta.