Tärkeä tulos: Yksi viidestä aluevaltuutetusta on yrittäjä

Lukuisia yrittäjiä pääsi hyvinvointialueiden valtuustoihin. Uusista valtuutetuista 20,3 prosenttia on yrittäjiä. – Tämä on mainio asia. Yrittäjät tietävät, että laadukkaat sote-palvelut turvataan laadukkaasti ja tehokkaasti vain monituottajamallilla, jossa käytetään julkisen sektorin, sote-yritysten sekä järjestöjen osaamista, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Sunnuntaina päättyneissä aluevaaleissa valtuustoihin valittiin yhteensä 280 yrittäjää koko maassa. Se on 20,3 prosenttia kaikista aluevaltuutetuista.

- Yrittäjien osuus on merkitsevä. Silti jokaisella aluevaltuutetulla on avaimet käsissään, jotta jonoja lyhentävät palvelusetelit laitetaan liikkeelle ja sote-yritysten osaaminen otetaan laajasti käyttöön. Tämä asia on nyt sote-päättäjien käsissä, Pentikäinen sanoo.

- Vaalitulos oli viesti tarkan taloudenpidon, lähipalveluiden ja monituottajuuden puolesta. Sote-uudistuksen suuntaa halutaan selvästi kääntää pari piirua kohti monituottajamallia. Halutaan, että sote ei ole vain julkisen sektorin heiniä, hän toteaa.

Monituottajamalli ja asiakasvalta esimerkiksi palvelusetelin avulla antavat edellytyksiä parantaa palveluiden laatua ja tehokkuutta.

Eniten yrittäjävaltuutettuja on kokoomuksella

Eniten yrittäjävaltuutettuja on kokoomuksella (86), toiseksi eniten keskustalla (74) ja kolmanneksi perussuomalaisilla (47). Suhteessa eniten yrittäjävaltuutettuja on Liike Nytillä (50 prosenttia).

Koko maassa yrittäjiä valittiin aluevaltuustoihin 280.

Yrittäjävaltuutettujen määrät puolueittain

SDP  5,8 %

Vasemmistoliitto 6,0 %

Muut ryhmät 37,5 %

Fakta: Miksi aluevaalit ovat yrittäjille tärkeät?

• Sote-sektorille käytetään noin 21 miljardia euroa vuosittain.
  • Alalla työskentelee 400 000 ammattilaista, joista 88 000 yksityisellä sektorilla.
  • Sote-alan yrityksiä on noin 18 200.
  • Neljä viidestä sote-alan yrityksestä on enintään neljän hengen yrityksiä.
  • Henkilökunnan tarve sote-alalla on yli 200 000 henkilöä tulevina vuosina.
  • Hyvinvointialueet ovat merkittäviä ostajia alueellaan.

Työelämägallup: Pienillä työpaikoilla paras työhyvinvointi15.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisilla työpaikoilla on varsin hyvä työhyvinvointi, kertoo Työelämägallup. – Pienet yritykset koetaan parhaina työyhteisöinä, kun arvioidaan ilmapiiriä, ihmisten tasapuolista kohtelua, avoimuutta ja hyvää johtamista. Siitä huolimatta meillä on vielä tilanne, jossa pienissä yrityksissä on kaikkein rajatuimmat mahdollisuudet sopimiseen, sanoo asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjät: Lakkoilu täysin vastuutonta keskellä taantumaa ja sotaa6.3.2024 11:10:17 EET | Tiedote

Suomen Yrittäjät tuomitsee SAK:n liittojen uudet poliittiset lakot kohtuuttomina. – On täysin vastuutonta, että Hakaniemi toteuttaa poliittisia lakkoja tilanteessa, jossa Suomi on taantumassa ja velkaantuu lähes hallitsematonta vauhtia sekä Euroopassa on käynnissä ankara sota. Lakoilla syvennetään Suomen talouden ongelmia ja vähennetään entisestään yritysten haluja investoida Suomeen, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.