Tärkeä tulos: Yksi viidestä aluevaltuutetusta on yrittäjä

Lukuisia yrittäjiä pääsi hyvinvointialueiden valtuustoihin. Uusista valtuutetuista 20,3 prosenttia on yrittäjiä. – Tämä on mainio asia. Yrittäjät tietävät, että laadukkaat sote-palvelut turvataan laadukkaasti ja tehokkaasti vain monituottajamallilla, jossa käytetään julkisen sektorin, sote-yritysten sekä järjestöjen osaamista, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Sunnuntaina päättyneissä aluevaaleissa valtuustoihin valittiin yhteensä 280 yrittäjää koko maassa. Se on 20,3 prosenttia kaikista aluevaltuutetuista.

- Yrittäjien osuus on merkitsevä. Silti jokaisella aluevaltuutetulla on avaimet käsissään, jotta jonoja lyhentävät palvelusetelit laitetaan liikkeelle ja sote-yritysten osaaminen otetaan laajasti käyttöön. Tämä asia on nyt sote-päättäjien käsissä, Pentikäinen sanoo.

- Vaalitulos oli viesti tarkan taloudenpidon, lähipalveluiden ja monituottajuuden puolesta. Sote-uudistuksen suuntaa halutaan selvästi kääntää pari piirua kohti monituottajamallia. Halutaan, että sote ei ole vain julkisen sektorin heiniä, hän toteaa.

Monituottajamalli ja asiakasvalta esimerkiksi palvelusetelin avulla antavat edellytyksiä parantaa palveluiden laatua ja tehokkuutta.

Eniten yrittäjävaltuutettuja on kokoomuksella

Eniten yrittäjävaltuutettuja on kokoomuksella (86), toiseksi eniten keskustalla (74) ja kolmanneksi perussuomalaisilla (47). Suhteessa eniten yrittäjävaltuutettuja on Liike Nytillä (50 prosenttia).

Koko maassa yrittäjiä valittiin aluevaltuustoihin 280.

Yrittäjävaltuutettujen määrät puolueittain

SDP  5,8 %

Vasemmistoliitto 6,0 %

Muut ryhmät 37,5 %

Fakta: Miksi aluevaalit ovat yrittäjille tärkeät?

• Sote-sektorille käytetään noin 21 miljardia euroa vuosittain.
  • Alalla työskentelee 400 000 ammattilaista, joista 88 000 yksityisellä sektorilla.
  • Sote-alan yrityksiä on noin 18 200.
  • Neljä viidestä sote-alan yrityksestä on enintään neljän hengen yrityksiä.
  • Henkilökunnan tarve sote-alalla on yli 200 000 henkilöä tulevina vuosina.
  • Hyvinvointialueet ovat merkittäviä ostajia alueellaan.

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.