Docue

Tärkeät elämän juridiset asiakirjat yli 500 000 yksityissijoittajalle – Docue ja Nordnet yhteistyöhön

Suomalainen Legal Tech -kasvuyritys Docue Technologies ja digitaalinen pankki Nordnet Suomi ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa Nordnetin asiakkaille Docuen sopimusteknologian hyödyntämisen juridisten asiakirjojen laadinnassa.

Antti Seppä. Docuen toimitusjohtaja.

Sijoittaminen ja omaisuuden kertyminen tuo yksityissijoittajien elämään myös uusia, yllättäviä juridisia tilanteita ja pohdintoja. Helpottaakseen ja turvatakseen yksityissijoittajien juridista asemaa Docue tarjoaa Nordnetin asiakkaille pätevät ja selkeät juridiset asiakirjapohjat. Docuen ja Nordnetin uuden yhteistyön ansiosta Nordnetin asiakkaat voivat nyt helposti Docuen alustalta käsin ja markkinoiden edullisimmalla hinnalla tehdä itselleen edunvalvontavaltuutuksen, testamentin, avioehdon tai muun yksityiselämän asiakirjan.

Lisätietoa Nordnetin asiakkaille löytyvistä asiakirjoista osoitteessa Docue.com/fi-fi/nordnet ja nordnet.fi/asiakirjat.

“Varakkailla sijoittajilla ja Private Banking -asiakkailla saattaa olla lakipalvelut leivottuna palveluun sisään, mutta sijoittamisen yleistyessä yhä useammat ihmiset hoitavat lakiasioita itse. Monilla ei ole kalliisiin palveluihin varaa. Yksityissijoittajan pitää kuitenkin olla tietoinen mahdollisista vastuista ja elämän sattumuksista, joiden varalle kannattaa luoda oma juridinen asiakirja”, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen. “Olemme innoissamme uudesta yhteistyöstämme Docuen kanssa, joka tarjoaa yli 520 000 suomalaiselle asiakkaallemme luotettavan ja nykyaikaisen tavan tehdä tarvittavat juridiset asiakirjat.”

“Juridisten, ajantasaisten asiakirjojen ja sopimusten laatiminen koetaan usein mutkikkaaksi ja aikaa vieväksi. Docuen teknologian avulla Nordnetin yksityissijoittajat voivat huolehtia oikeusturvastaan ja asianmukaisista asiakirjoista elämäntilanteesta riippumatta”, tiivistää Docuen toimitusjohtaja Antti Seppä. “Siinä missä Nordnet on demokratisoimassa sijoittamista, me demokratisoimme juridiikkaa, ja yhteistyön ansiosta voimme vaikuttaa positiivisesti tuhansien yksityissijoittajien elämään tarjoamalla laadukkaita asiakirjoja, esimerkiksi edunvalvontavaltakirjaa, merkittävästi edullisemmin.”

Nämä juridiset asiakirjat jokainen yksityissijoittaja tarvitsee turvakseen

Varallisuuteen liittyviä ja sijoittajalle yleisimpiä asiakirjoja ovat avioehtosopimus, ositussopimus, testamentti ja edunvalvontavaltuutus.

• Avioehto: Ongelmia ja riitoja syntyy tavallisesti silloin, kun varallisuudesta ei ole sovittu etukäteen. Avioehtosopimuksella puolisot voivat sopia omaisuuden jaosta haluamallaan tavalla avioeron sattuessa kohdalle. Monille on tärkeää, että itse hankittu omaisuus säilyy itsellä. Ilman avioehtoa yksityissijoittaja saattaa menettää esimerkiksi puolet sijoitussalkkunsa arvosta.
  • Testamentti: Sijoittaja voi turvata testamentilla sen, että pitkään kerrytetty omaisuus säilyy perheessä. Testamentti voi mahdollistaa myös perintöveron määrän pienentämisen.
  • Edunvalvontavaltuutus: Tämä on erityisen tarpeellinen sairaustapauksissa. Sijoittajan salkussa voi olla toimenpiteitä vaativia tapahtumia, joihin olisi hyvä reagoida mahdollisimman nopeasti, jotta sijoittaja välttyy mahdollisilta menetyksiltä. Valtuutus mahdollistaa sijoitusten hoitamisen laatijan omilla ehdoilla ja omien toiveiden mukaisesti – ohjeet voivat olla hyvinkin tarkat, jolloin oma tahto toteutuu parhaalla tavalla.
  • Keskinäinen testamentti: Keskinäinen testamentti mahdollistaa puolison aseman turvaamisen toisen puolison kuollessa määräämällä, että ensin kuolleen omaisuus menee ensin joko kokonaan tai osittain eloonjääneelle. Keskinäinen testamentti soveltuu niin avio- kuin avopuolisoillekin.
  • Ositussopimus: Ositussopimuksella puolisot voivat sopia, mitä konkreettista omaisuutta kumpikin puoliso saa mahdollisessa erotilanteessa. Ositussopimus on hyvä vaihtoehto avioparien lisäksi avopareille, jotka eivät voi solmia avioehtosopimusta. Yhteisesti sovitut suuntaviivat tuovat suuren helpotuksen erotilanteeseen.
  • Osituskirja: Avioliiton päättyessä eroon on puolisoiden omaisuus jaettava. Omaisuuden ositus voidaan tehdä milloin tahansa sen jälkeen, kun avioero on tullut vireille käräjäoikeudessa ja jompikumpi puolisoista vaatii omaisuuden jakamista. Vaikka mitään määräaikaa osituksen toimittamiselle ei ole, ei sitä kannata jättää roikkumaan tekemättömänä.

Suvi Tuppurainen | Nordnet Suomen maajohtaja
050 380 3877 | suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Antti Seppä | Docue Technologies, CEO
050 336 8806 |  antti@docue.com

Antti Seppä. Docuen toimitusjohtaja.
Suvi Tuppurainen. Nordnetin Suomen maajohtaja.

Docuesta:

Docue Technologies on suomalainen Legal Tech -kasvuyritys, jonka palvelun avulla tuhannet yritykset voivat tehostaa toimintaansa automatisoimalla asiakirjojen laadinnan ja sopimusprosessin yhdellä alustalla. Myös yksityishenkilöt voivat laatia, allekirjoittaa ja arkistoida juridisesti päteviä asiakirjoja sähköisesti. Palvelusta löytyy 400 Docuen juristien laatimaa ja ylläpitämää juridista asiakirjaa, useimmat eri kielillä. Docuen tiimissä työskentelee 30 henkilöä Helsingissä, Oulussa, Tukholmassa ja Lontoossa. Lisätietoa www.docue.com

Nordnetistä:

Nordnet on digitaalinen pankki säästäjille ja sijoittajille. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisen palvelun, laajan valikoiman sijoituskohteita ja edulliset hinnat säästötavoitteiden saavuttamiseksi. Lisätietoa www.nordnet.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Docue