Tarkista renkaiden kunto talvilomalle

Ajokelit saattavat vaihdella pitkillä lomareissuilla sulista tienpinnoista pääkallokeleihin. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto kehottaa tarkistamaan renkaiden urasyvyyden, nastoituksen kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.

Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot (kpl) päivittäin vuonna 2016. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)

Laki vaatii talvirenkailta vähintään 3 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5 milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta.

"Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää olosuhteita ja kuormitusta vastaavaksi. Kylmällä säällä ja täydellä kuormalla ajettaessa rengaspainetta pitää nostaa jopa 0,5 baria”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.

Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:

- tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
- lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
- seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
- varaa riittävästi ajoaikaa

Pahimmillaan yli 500 liikennevahinkoa päivässä

OTI:n liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2016 sattui 99 573 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 272 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä lisääntyi edellisvuoteen verrattuna noin 7 prosenttia. Pahimmat vahinkopäivät osuivat tammikuulle, jolloin neljänä päivänä sattui yli 500 liikennevahinkoa päivässä.

Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Ruuhkaisemmassa Etelä-Suomessa vaikeimmat ajokelit ovat viime talvina tulleet vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kelin muutos tulee usein yllätyksenä suliin teihin tottuneille kuljettajille.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. ”Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan”, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuusinstituutista toteaa.

puheenjohtaja Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), puh. 040 450 4782

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00Tiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00Tiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.