Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Tarkista renkaiden kunto talvilomalle

Jaa

Ajokelit saattavat vaihdella pitkillä lomareissuilla sulista tienpinnoista pääkallokeleihin. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto kehottaa tarkistamaan renkaiden urasyvyyden, nastoituksen kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.

Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot (kpl) päivittäin vuonna 2016. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)
Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot (kpl) päivittäin vuonna 2016. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)

Laki vaatii talvirenkailta vähintään 3 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5 milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta.

"Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää olosuhteita ja kuormitusta vastaavaksi. Kylmällä säällä ja täydellä kuormalla ajettaessa rengaspainetta pitää nostaa jopa 0,5 baria”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.

Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:

- tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
- lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
- seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
- varaa riittävästi ajoaikaa

Pahimmillaan yli 500 liikennevahinkoa päivässä

OTI:n liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2016 sattui 99 573 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 272 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä lisääntyi edellisvuoteen verrattuna noin 7 prosenttia. Pahimmat vahinkopäivät osuivat tammikuulle, jolloin neljänä päivänä sattui yli 500 liikennevahinkoa päivässä.

Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Ruuhkaisemmassa Etelä-Suomessa vaikeimmat ajokelit ovat viime talvina tulleet vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kelin muutos tulee usein yllätyksenä suliin teihin tottuneille kuljettajille.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. ”Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan”, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuusinstituutista toteaa.

Yhteyshenkilöt

puheenjohtaja Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), puh. 040 450 4782

Kuvat

Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot (kpl) päivittäin vuonna 2016. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)
Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot (kpl) päivittäin vuonna 2016. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin4.4.2018 12:30Tiedote

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

BESINNING OCH FÖRNUFT VID DÄCKBYTE - vinterdäck behövs också i april4.4.2018 12:30Tiedote

Dubbdäck får användas fram till nästa måndag 9.4. eller så länge som vädret eller föret så kräver. Lagstiftaren har kopplat dubbdäckssäsongen till påsken, vilket betyder att säsongen upphör med en månads variation beroende på när påsken infaller. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga begränsningar, varför det inte lönar sig att brådska med bytet av dessa däck. Å andra sidan måste man komma ihåg, att vinterdäckens prestanda på våta vägbanor inte är likvärdig med sommardäckens.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme