Tarkista renkaiden kunto talvilomalle

Ajokelit saattavat vaihdella pitkillä lomareissuilla sulista tienpinnoista pääkallokeleihin. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto kehottaa tarkistamaan renkaiden urasyvyyden, nastoituksen kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.

Liikennevakuutuksesta korvatut liikennevahingot (kpl) päivittäin vuonna 2016. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto 2016 (OTI 2018)

Laki vaatii talvirenkailta vähintään 3 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5 milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta.

"Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää olosuhteita ja kuormitusta vastaavaksi. Kylmällä säällä ja täydellä kuormalla ajettaessa rengaspainetta pitää nostaa jopa 0,5 baria”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.

Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:

- tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
- lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
- seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
- varaa riittävästi ajoaikaa

Pahimmillaan yli 500 liikennevahinkoa päivässä

OTI:n liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2016 sattui 99 573 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 272 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä lisääntyi edellisvuoteen verrattuna noin 7 prosenttia. Pahimmat vahinkopäivät osuivat tammikuulle, jolloin neljänä päivänä sattui yli 500 liikennevahinkoa päivässä.

Tyypillisesti peltiä rytisee runsaasti, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. Ilmiö korostuu, jos huono keli ajoittuu vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Ruuhkaisemmassa Etelä-Suomessa vaikeimmat ajokelit ovat viime talvina tulleet vasta vuodenvaihteen jälkeen. Kelin muutos tulee usein yllätyksenä suliin teihin tottuneille kuljettajille.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. ”Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan”, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Onnettomuusinstituutista toteaa.

puheenjohtaja Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, Onnettomuustietoinstituutti (OTI), puh. 040 450 4782

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna kör igång i hela landet - Nu kollas mönsterdjup och däckkunskaper10.9.2018 10:00Tiedote

Däckratsia 2018-säkerhetskampanjen inleds idag med däckratsior som arrangeras på olika orter i Finland. Målsättningen med kampanjveckan är att på landsvägarna kontrollera cirka 10 000 däckserier på 40–50 olika orter. Utöver polisens normala trafikövervakning delar de ”vitklädda däckdoktorerna” ut däckinformation och samlar in undersökningsmaterial om däckens höstskick.