Tartuntariski Venäjällä matkanneilla todellinen – hakeudu testiin

HUS painottaa Venäjältä palanneille koronavirustestiin hakeutumisen tärkeyttä 72 tunnin kuluttua Suomeen paluusta. Sosiaalisten kontaktien välttäminen maahan paluun jälkeen on tärkeää testituloksen saamiseen saakka.

THL muistutti tiedotteessaan koronavirustestiin hakeutumisesta 72 tunnin kuluttua Suomeen paluun jälkeen.

Koronavirustilanne Venäjällä on huolestuttava ja tartunnan riski siellä matkustaneilla on todellinen. Erityisen huolestuttavaa on, että Venäjällä epidemian huonontumisen on aiheuttanut herkästi leviävä deltavariantti. ”Eilen ja tänään Vaalimaalla otetuista rajanäytteistä on todettu jo 34 koronavirustartuntaa HUSin alueen asukkailla. Tämä on huomattava määrä suhteutettuna aiempien päivien tartuntalukuihin”, kertoo apulaisylilääkäri Eeva Ruotsalainen HUSista.

”Testiin hakeutuminen 72 tunnin kuluttua on tärkeää, jotta tartuntaketjut saadaan katkaistua mahdollisimman nopeasti. On riski, että tartunnat leviävät juhannuksen aikaan, jos ihmiset kokoontuvat eivätkä tiedä tartunnastaan. Jopa puolet tartunnoista on oireettomia. Tämän vuoksi sosiaalisten kontaktien välttäminen on tärkeää testituloksen saamiseen saakka”, sanoo Ruotsalainen.

Ajan koronavirustestiin voi varata osoitteesta koronabotti.hus.fi.

Katso tarkemmat ohjeet matkustamiseen ja testaukseen liittyen THL:n sivuilta.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes