ELY-keskukset

Tartuntatautilain vaikutukset saaristoliikenteessä

Tartuntatautilain muutoksella saaristoliikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti.

Lain mukaisesti:

• Palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä > tarvittaessa rajoitettava alusten henkilökapasiteettia
  • Asiakkaat otetaan kyytiin saapumisjärjestyksessä kapasiteetin rajoissa, kuten normaalistikin
  • Rajoitusvelvoitteen perustuvat tartuntatautilakiin ja ovat pakollisia

Tartuntatautilain muutoksella liikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti. Ensisijaisesti palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä. Asetettujen velvoitteiden perusteella palveluntuottajien on rajoitettava maantielauttojen yhteysalusten henkilökuljetuskapasiteettia turvavälien mahdollistamiseksi.

Lisätietoa velvoittavista toimenpiteistä ja valvonnasta: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/hygienia-ja-valjyystoimenpiteet-pakollisiksi-liikenteen-palveluiden-tarjoajille

Luettelo tartuntatautilain velvoitteiden vaikutuksista yhteysalus- ja maantielauttaliikenteessä reitti- ja aluskohtaisesti:

Yhteysalusreitit:

Velkuan reitti:

M/S Kaita, sisätiloissa 17/50 henkilöä

Rymättylän reitti:

M/S Isla, 40/100 henkilöä

Iniön reitti:

M/S Satava, sisätiloissa 20/80 henkilöä

Houtskarin reitti:

M/S Hitis, 12/43 henkilöä

M/S Karolina, 12/28 henkilöä (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Nauvon pohjoinen reitti:

M/S Merituuli/M/S Kokkomaa, sisätiloissa 8/50 henkilöä ja kokonaismatkustajamäärä 40/99 henkilöä.

Suositellaan omissa ajoneuvoissa olemista tai kannella.

Korppoon reitti:

M/S Fiskö, sisätiloissa 18/36 henkilöä

Huomio!

Matkustajien on tehtävä Fiskö alukselle henkilö- ja autopaikkavaraus soittamalla aluksen numeroon 044 761 8000. Numeroon vastataan aluksen liikennöintiaikana.

Utön reitti:

M/S Baldur, 100/195 henkilöä

Nauvon eteläinen reitti:

M/S Nordep, sisätiloissa 20/78 henkilöä

Nauvon poikittainen reitti

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Cheri, 6 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Myrskylintu, 15 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Paraisten reitti:

M/S Viken, sisätiloissa 9/20 henkilöä

Hiittisten reitti:

M/S Stella, sisätiloissa 40/100 henkilöä

Porvoo-Sipoo reittialue:

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Kotkan-Pyhtää reitti:

M/S Otava, sisätiloissa 50/132 henkilöä

M/S Tekla I, sisätiloissa 30/100 henkilöä

Odotustila Kotkan kuusisessa 4 henkilöä.

Lautta-alusreitit, joilla matkustamo on käytössä:

Iniö- Kustavi

Aura, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Kasnäs- Hiittinen

Aurora, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Hailuoto

Merisilta, matkustamo 14 henkilöä

Meriluoto, matkustamo 9 henkilöä

Parainen- Nauvo

Elektra, matkustamo 2+2 henkilöä

Sterna matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Falco matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Korppoo- Houtskari- Norrskata

Stella, matkustamossa 20 henkilöä

Mergus, matkustamossa 18 henkilöä

Galtby odotustila 3 henkilöä

Lossireitit:

Palvan lossi

(säänsuoja koululapsille) 15/30 henkilöä.

Ajoneuvomäärässä ei rajoituksia

Lisätietoja saa suoraan aluksilta ja palveluntuottajilta.

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.