Tarve naurulle ei koskaan katoa – nuoret viestintäammattilaiset suunnittelivat Sairaalaklovneille kampanjan PR World Cupissa
Viestinnän parissa työskentelevät Nina Kenakkala ja Vilma Suokko Lehto Group Oyj:ltä voittivat konseptillaan Tarve naurulle ei koskaan katoa.
Voittajatyössä korostui Sairaalaklovnien tehtävänannon ymmärtäminen, toteutettavuus, kokonaisvaltainen suunnitelma ja kaupallinen ajattelu. Suomen kilpailun voittajatiimi saa mahdollisuuden osallistua kansainväliseen kilpailuun, jossa uusi briiffi tulee kansainväliseltä järjestöltä. Työt esitellään kansainvälisessä ICCO Global Summit 2022 -tapahtumassa Lontoossa.
Kilpailun voittaneet Nina Kenakkala ja Vilma Suokko yllättyivät positiivisesti voitostaan.
”Lähdimme mukaan kilpailuun, koska se vaikutti hyvältä mahdollisuudelta haastaa itseään samalla tehden hyvää tärkeän asian vuoksi. Tehtävänanto oli juuri sopivan haastava 48 tunnin aikana toteutettavaksi. Raamit olivat selkeät, mutta jättivät paljon tilaa mielikuvituksen käyttämiselle. Olimme tyytyväisiä työmme tulokseen, mutta tottakai jännitimme, että riittäisikö se voittoon asti. Ihan huikea fiilis! Lähdemme kansainväliseen kilpailuun rohkein ja odottavin mielin.”
Tiukan kisan toiselle sijalle pääsivät Santeri Sirén ja Inka Ottela, Orange Advertising Oy:lta koskettavalla kampanjallaan “Anna lapsen olla lapsi”. Kolmannen sijan saivat luovalla ehdotuksellaan “Klovnin matka” Wanda Holopainen ja Naomi Holopainen ATAÁ Agency:lta
”Kaikki esitellyt työt menivät heti tunteisiin ja herättivät näkemään sairaalaklovnien työn merkityksellisyyden ja vaikuttavuuden yli aikojen. Voittajatyössä tuomaristo ihastui erityisesti siihen, että se laajentaa Sairaalaklovnien näkymistä aktiivisesta kampanjoinnista jatkuvaan vuorovaikutukseen ja varainhankinnan viimeinen vaihe eli lahjoittaminen tehtiin mahdollisimman helpoksi”, päätuomari Christina Forsgård Netprofilesta kertoo.
Aino Viertola Sairaalaklovnit ry:ltä koki kilpailuun osallistumisen monelta osin hedelmälliseltä.
”Kilpailu oli meille hieno kokemus ja saimme paljon uusia ideoita ja asiantuntijanäkemystä, joita tulemme hyödyntämään jatkossa. Tämähän ei olisi pienelle yhdistykselle muuten edes mahdollista! Erityisen lämmittävää oli, kuinka täydellä sydämellä ja panostuksella kaikki olivat mukana, niin tiimit kuin tuomaristokin. Iso punainen kiitos kaikille!”
Tuomaristo
Christina Forsgård, Netprofile, päätuomari
Aino Viertola, Sairaalaklovnit
Eero Leppänen, Ahjo Communications Oy
Taru Nikulainen, Brunnen Communications Oy
Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta Oy
Hanna Kuntsi, Pohjoisranta BCW
Tuomo Meretniemi, PING Helsinki
Riitta Pollari, Era Content
Salla Halme, Valve
Kilpailu
Kilpailun tarkoituksena oli tuoda Sairaalaklovneille uusia ideoita viestintään, lahjoitusten määrän kasvattamiseen sekä kumppanihankintaan. Kilpailu tarjosi osallistujille mahdollisuuden esitellä tuomaristolle omaa viestinnän osaamista ja päästä kansainväliseen kilpailuun sekä ennen kaikkea tehdä hyvää omaa asiantuntijuutta hyödyntäen. Kilpailutyö tuli suorittaa 48 tunnissa briefen toimeksiannosta. Kilpailuun saivat osallistua alle 35-vuotiaat viestintä- ja PR-alan ammattilaiset sekä opiskelijat.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Christina Forsgård, Netprofile, christina@netprofile.fi, +358 40 571 9192
Aino Viertola, Sairaalaklovnit ry, aino@sairaalaklovnit.fi, +358 40 534 7079
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Young Lions Finland 2024 -kilpailun finaaliin 30 työtä15.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna kilpailuun osallistui 37 tiimiä yhteensä 53 kilpailutyöllä. Näistä shortlistalle nousi yhteensä 30 työtä. Kolme tiimiä sai shortille kaksi kilpailutyötä ja yksi tiimi peräti kolme.
Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.
Effie 2023 -finaaliin 25 markkinointityötä15.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2023 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 25 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Tekoäly ja ESG pääprioriteetteja ICCO:n World PR -raportissa7.12.2023 10:34:08 EET | Tiedote
Viestintäjohtajat näkevät tekoälytyökalujen hallitsemisen tulevaisuuden tärkeimpänä taitona ja viestinnän investointien kohdistuvan eniten ESG:n osa-alueisiin vuonna 2024.
Finnish Comms Awards voittajat 202316.11.2023 22:28:45 EET | Tiedote
Viestintätoimisto Drumin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toteuttama työ HYVANTEKIJÄT valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin TBWA\Helsinki Oy:n Martti Ahtisaari Peace Foundationille toteuttama työ CMI – Avaimet rauhaan. Vuoden viestintätoimistona palkittiin SEK. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Laura Vuorio-Kuokka, Vuoden pitchaajaksi Paula Sonne, Vuoden nuoreksi kyvyksi Hannele Hautaniemi sekä Vuoden Spokespersoniksi Sallamaari Muhonen. Tänä vuonna Vuoden timantti palkinnon sai Kaija Pohjala, Viestintätoimisto Kaiusta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa Ry:n kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme