Tarveharkinnasta luopuminen olisi väärä lääke aitoon ongelmaan

Työperäisen maahanmuuton tarveharkinnan poisto on väärä lääke aitoon ongelmaan, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa. Työmarkkinoiden pirstaloitumisen myötä tarveharkinnasta luopuminen ei poistaisi joillain aloilla esiintyvää osaajapulaa. Ratkaisuja erityisasiantuntijoiden rekrytoinnin helpottamiseksi tulisi hakea lupaprosessien ja kotouttamisen tehostamisesta.

Kokoomus on esittänyt työperäisen maahanmuuton vapauttamista tarveharkinnasta työvoimapulan helpottamiseksi. Vaikka esityksen tarkoitusperä on hyvä, ei avaus ole perusteltu työmarkkinoita katsottaessa. Työmarkkinoiden pirstaloitumisen myötä työpaikat syntyvät yhä enenevässä määrin kasvukeskuksiin. Samaan aikaan juuri kasvukeskuksissa asumiskustannusten kasvu uhkaa jo talouskasvua. Lisäksi työttömyysprosentti on koko maassa edelleen korkea, huolimatta avoinna olevien työpaikkojen määrän kasvusta.

Ammattiliitto Pro katsoo, että tietyillä aloilla esiintyvää työvoimapulaa tulisi ensisijaisesti lähteä ratkaisemaan korjaamalla osaamisvajetta, joka aiheuttaa puutteellista tarjontaa työmarkkinoilla, sekä puuttumalla kohoaviin asumiskustannuksiin, jotka osaltaan hidastavat työvoiman liikkuvuutta.

- Kaikkien työlupien tarveharkinnasta luopumisessa on ilmeinen riski siihen, että voimistamme olemassa olevia ongelmia työmarkkinoilla entisestään, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

- Erityisasiantuntijoiden ja tutkijoiden työperäinen maahanmuutto on jo nyt joustavaa, parannettavaa olisi kuitenkin esimerkiksi työlupakäytännöissä, kotouttamispolitiikassa ja työn ja perheen yhdistämisen tukipalveluissa. Vaikka tarjonta osaajista ei vastaa kysyntää joillain aloilla, ei mistään koko maata koskevasta työvoimapulasta voi vielä todellakaan puhua, Malinen jatkaa.

- Tässä on nyt kuultu samaan aikaan vaatimuksia palkoista sopimisesta työehtosopimuksista poiketen, irtisanomisen helpottamisesta sekä työperäisen maahanmuuton vapauttamisesta ilman tarveharkintaa. On ilmiselvää, että tästä seuraisi kaksien työmarkkinoiden syntyminen Suomeen. Toiset hyväpalkkaisille asiantuntijoille, ja toiset matalan osaamistason työlle, josta maksettava palkka ei riitä elinkustannusten kattamiselle, Malinen puuskahtaa.

- Tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden tulee olla työmarkkinoiden kehittämisen lähtökohtana, ei työn hinnan polkemisen, Malinen tiivistää.