Tarvitsemme häshtägien lisäksi konkreettisia toimia turvallisiin katuihin ja koteihin

Viimeisen viikon aikana sosiaalisessa mediassa on noussut esiin maailmanlaajuisesti tilanteita, joissa naiset ovat joutuneet ennakoimaan kotiinpaluunsa illanistujaisista, treffeiltä tai työpaikalta, jotta välttyisivät ahdistelulta, väkivallalta ja häirinnältä. Ilmiö on nähtävillä myös Suomessa, joka on edelleen naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa.

Pelkät keskustelut, somekampanjat ja tietoisuuden lisääminen eivät riitä. Siksi Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry vaatii konkreettisia toimia. Jokaisen tulee voida kävellä rauhassa kotiinsa ilman pelkoa.

”Kaupunkiympäristön on oltava turvallinen meille kaikille ja siksi kaupunkisuunnitteluun on tärkeää osallistaa monenlaisia ihmisiä. Turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi valaistusta lisäämällä. Lisäksi seksuaalirikoslainsäädännön ja rikoslainsäädännön uudistushankkeita tulee vauhdittaa ja uhrin asemaa vahvistaa.” sanoo NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén.

”On aika siirtyä häshtägien herättämästä keskustelusta konkreettisiin toimiin, jotta jokainen voi kokea olonsa turvalliseksi käydessään lenkillä tai palatessaan töistä kotiin. Sukupuolistunut ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kohtaama väkivalta on otettava vakavasti. Myös tietoa tarvitaan lisää.” toteaa NYTKIS ry:n pääsihteeri Silla Kakkola.

Suomessa koti on naiselle vaarallisin paikka. Valtaosa naisten kohtaamasta väkivallasta tapahtuu neljän seinän sisällä ja koronapandemia on lisännyt lähisuhdeväkivaltaa, muun muassa poliisin kotihälytysten määrä lisääntyi viime vuonna valtaosassa Suomen kunnista.

”Julkisuuteen nousseiden esimerkkien kautta huomio on nyt keskittynyt erityisesti naisten turvallisuuteen ulkotiloissa. Samalla on edelleen tärkeä tehdä töitä myös sen eteen, että naiset olisivat turvassa väkivallalta myös kotonaan. Tätä työtä naiset eivät voi tehdä keskenään, vaan ratkaisuja edistämään tarvitaan kaikkien sukupuolten edustajia.” sanoo pääsihteeri Silla Kakkola.

Istanbulin sopimus alleviivaa yhteyden naisiin kohdistuvan väkivallan ja tasa-arvon välillä. Turkin irtaantuminen Istanbulin sopimuksesta on jälleen yksi huolestuttava esimerkki tasa-arvon takapakista Euroopassa. Tämä asettaa miljoonat naiset vaaraan. Uhkana vielä on, että perässä seuraa muita maita kuten Puola.

”Suomen on vaadittava EU:lta konkreettisia toimia tasa-arvon kehityksen varmistamiseksi. Sitoutuminen Istanbulin sopimukseen on keskeistä naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi.” sanoo puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén.