Tasa-arvotutkija: Seuraavan hallituksen tulisi sitoutua sukupuolitietoiseen budjetointiin Ruotsin tapaan

Tasa-arvotutkija Anna Elomäki haastaa poliitikkoja miettimiään monipuolisia toimia tasa-arvon edistämiseksi seuraavalla hallituskaudella. Suomessa tulisi ottaa käyttöön sukupuolitietoinen budjetointi Ruotsiin malliin ja puuttua naisten työn aliarvostukseen.

Tutkijatohtori Anna Elomäki haastaa poliittiset päättäjät miettimään monipuolisia toimia tasa-arvon edistämiseksi seuraavalla hallituskaudella. Elomäki on kirjoittanut ajatuspaja Kalevi Sorsa -säätiölle tutkimusraportin  “Feministisempää talouspolitiikkaa. Seitsemän askelta kohti tasa-arvoa edistävää ja syrjimätöntä talouspolitiikkaa”.

Elomäki painottaa, että konkreettinen seuraavan hallituksen toteutettavissa oleva uudistus olisi sukupuolitietoinen budjetointi ja talousarvion sukupuolivaikutusten arviointi. Sukupuolitietoinen budjetointi on tasa-arvon edistämisen strategia, jossa talousarviota ja muuta julkisen talouden hallintaa tarkastellaan sukupuolinäkökulmasta. Tavoitteena on muuttaa määrärahoja ja verotusta tasa-arvoa ja kaikkien hyvinvointia tukevaan suuntaan.

“Seuraava hallitus voisi Ruotsin feministisen hallituksen lailla sitoutua hallitusohjelmassa sukupuolitietoiseen budjetointiin. Talousarvion sukupuolivaikutusten arvioinnin menetelmiä on Suomessa jo kehitetty, nyt tarvitaan poliittista tahtoa ja resursseja ottaa ne käyttöön”, kirjoittaa johtava tasa-arvotutkija Elomäki.

Elomäen mukaan tasa-arvon edistäminen vaatii perhevapaauudistuksen kaltaisten yksittäisten uudistusten lisäksi laajemmin uudelleenajattelua sen suhteen, mikä lasketaan osaksi taloutta ja mikä on taloudellisesti arvokasta toimintaa. On keskeistä nähdä valtaosin naisten harteille lankeava palkaton työ ja hoiva osana talouden kokonaisuutta.

”Palkattoman työn arvo on tunnustettava ja se on huomioitava päätöksenteossa. Lisäksi on puututtava naisten työn juurtuneeseen aliarvostukseen. Lastentarhanopettajien pienet palkat ovat osa samaa naistapaisen työn aliarvostuksen jatkumoa kuin se, ettei palkatonta hoivaa nähdä taloudellisesti merkityksellisenä”, näkee Elomäki.

Elomäen julkaisu on ensimmäinen suomenkielinen yleistajuinen katsaus feministiseen taloustieteelliseen tutkimukseen. Se sisältää seitsemän tutkimukseen perustuvaa ajatusta siitä, mitä feministisempi talouspolitiikka voisi suomalaisessa yhteiskuntapolitiikassa tarkoittaa.

Julkaisu on ladattavissa ajatuspajan verkkosivuilta: http://sorsafoundation.fi/fi/anna-elomaki-feministisempaa-talouspolitiikkaa/

Lisätiedot: Tutkijatohtori Anna Elomäki, puh. 050 3199 432, sähköposti anna.elomaki@helsinki.fi

Raportin julkistus: Punainen lanka hukassa kuntien lapsiperhetyössä?15.10.2018 07:00Kutsu

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on unohtunut kuntien lapsiperhestrategiatyöstä ja valtion toiminta viimeisen neljän vuosikymmenen aikana on lähinnä keskeyttänyt ja hämmentänyt kunnissa kulloinkin käynnissä ollutta, lasten ja nuorten parhaaksi tehtyä strategiatyötä. Näin väittävät dosentti Matti Rimpelä, strategiajohtaja Markku Rimpelä ja strategiapäällikkö Juuso Heinisuo tuoreessa raportissaan "Onko strategioista tullut tragedioita? Lapsiperheet ja lapset kuntien strategiatyössä" (Kalevi Sorsa -säätiö).

Raportti: Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) - Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn2.10.2018 15:26Tiedote

Alusta- ja jakamistaloudesta puhutaan toisinaan synonyymeinä. Tämä sekaannus hämärtää jakamistalouden myönteisiä puolia ja houkuttelee päätöksentekijöitä kohtelemaan alustataloutta perusteettoman keveästi. Näin väittää Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkija, YTT Maija Mattila tuoreessa raportissaan "Alustatalous ei ole jakamistaloutta (välttämättä) – Lähtökohtia alustatalouden sääntelyyn".