Tasan kuukausi tietosuoja-asetuksen voimaantuloon – varsinaissuomalaiset yritykset varautuneet uuteen asetukseen hyvin
Turun kauppakamarin huhtikuussa 2018 toteuttamassa kyselyssä 80 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa tietosuoja-asetuksen voimaantuloon. 16 prosenttia vastaajista ei ollut vielä huhtikuussa ryhtynyt uudistuksen vaatimiin toimenpiteisiin, ja 4 prosenttia ei osannut kommentoida asiaa.
Turun kauppakamarin johtaja, VT Paula Virri pitää tulosta tässä vaiheessa hyvänä.
”Olemme kauppakamarissa jakaneet tietoa tietosuoja-asetuksesta jo reilun vuoden verran järjestämällä koulutuksia ja tietoiskutilaisuuksia. Koulutuksiimme on osallistunut satoja henkilöitä. Alueen yritykset ovat kyselyn mukaan hyvin valmistautuneet tietosuoja-asetuksen voimaantuloon. Kauppakamarien lokakuussa 2017 toteuttamassa koko maanlaajuisessa kyselyssä vain 38 prosenttia suomalaisista yrityksistä kertoi silloin varautuneensa tietosuoja-asetuksen uudistukseen. Koulutus ja tiedotus näyttää siis lisänneen tietoisuutta asiasta”, Virri kertoo.
Tietosuoja-asetuksen käytännön toteutuksessa haasteita
Osa kyselyyn vastanneista yrityksistä kommentoi uudistusta turhauttavaksi, sillä vaatimusten sovittaminen käytännön toimintaan liiketoimintalähtöisesti on osoittautunut osin haasteelliseksi. Asetus on monen mielestä valitettavan byrokraattinen ja tulkinnanvarainen.
VMP Groupin lakiasiainjohtaja Ilpo Toivonen kuvailee uudistukseen varautumisen olleen yrityksessä työlästä mutta myös hyödyllistä. Tällä hetkellä varautumistoimenpiteet ovat loppusuoralla.
”Tällä hetkellä laadimme yrityksen sisäisiä prosessikaavioita kuten tietoturvakaaviota. Aloitimme uuteen asetukseen varautumisen jo vuosi sitten perustamalla ohjausryhmän, jossa ovat edustettuina eri liiketoimintayksiköiden edustajat ja lakipuolen osaajat”, Toivonen selostaa.
Toivonen kertoo pyrkineensä viestimään talon sisällä, että vaikka kyseessä on muutos, ei mikään ole täysin uutta. Asetus täsmentää, miten eri tilanteissa pitää toimia. Hänen mielestään uudistuksesta löytyy niin hyvää kuin huonoa.
”Uudistus on hyvä ja varmasti tarpeellinen muun muassa sen takia, että tietotekniikka on vuosien saatossa muuttunut ja kehittynyt. Toisaalta asetuksen valmistelusta löytyy puutteita. Kaikilta osin ei ole mietitty, mitä muutokset tarkoittavat käytännössä. Esimerkiksi työlainsäädännön ja tietosuojalainsäädännön yhteensovittaminen on ollut haastavaa”, Toivonen toteaa.
Tiedot ilmenevät Turun kauppakamarin toteuttamasta kyselystä, joka suunnattiin noin 1600:lle varsinaissuomalaisen yrityksen toimitusjohtajalle. Kyselyyn vastasi 186 toimitusjohtajaa. Kysely toteutettiin 23.3.–6.4.2018.
Faktaa asetuksesta
- EU:n laajuisen tietosuoja-asetuksen tarkoituksena on varmistaa yhdenmukainen henkilötietojen käsittely sekä poistaa henkilötietojen liikkuvuuden esteet koko unionin alueella. Sen tavoitteena on parantaa henkilötietojen suojaa ja lisätä luottamusta sähköiseen liiketoimintaan.
- Asetus vaatii organisaatioita käymään läpi omia tietosuojakäytäntöjään ja dokumentoimaan tietosuojan edistämiseksi tehtyjä toimenpiteitä.
- Uutta on muun muassa osoitusvelvollisuus; ei riitä, että tietosuoja on kunnossa, vaan asia on myös osoitettava dokumentaatiolla. Rekisterinpitäjän on dokumentoitava, mitä henkilötietoja käsitellään, millä perusteella niitä käsitellään ja missä niitä käsitellään.
- Henkilötietoja käsittelevien palveluiden sopimukset on päivitettävä vastaamaan asetuksen vaatimuksia. Rekisteröidyn oikeuksien toteutumista korostetaan, ja rekisterinpitäjien on toimittava niin, että oikeudet toteutuvat. On myös varustauduttava mahdollisten tietosuojaloukkausten varalta. Joillakin toimijoilla on lisäksi velvollisuus nimittää tietosuojavastaava.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula Virrijohtaja
Puh:+358 5060166paula.virri@kauppakamari.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari
Turun Messukeskuksen johtoon Päivi Rytsä8.3.2024 11:01:06 EET | Tiedote
Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtajaksi on kutsuttu KTM Päivi Rytsä. Rytsä aloittaa heti tehtävässään nykyisen toimitusjohtajan Marja Pekkasen siirtyessä uusiin tehtäviin.
Vuoden 2024 ICT-teosta palkittu Ote-säätiö osallistaa nuoria teknologian pariin7.3.2024 10:30:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin ICT-teko-tunnustus myönnettiin Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr:lle ansioistaan erityisesti nuorten työllistymisen ja teknologisen osaamisen edistämiseksi. Tunnustus luovutettiin ICT 2024 -tilaisuudessa 7.3.
Joka kolmas varsinaissuomalainen yritys hyödyntää jo tekoälyä7.3.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Varsinaissuomalaisissa yrityksissä on kykyä hyödyntää tekoälyä, mutta esimerkiksi resurssit ja turvallisuuteen liittyvät seikat ovat haasteita. Turun kauppakamarin helmikuussa tekemään kyselyyn vastasi 143 jäsenyrityksen toimitusjohtajaa.
Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustus Lindström Oy:lle28.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin kaupan ja palvelun -valiokunta on myöntänyt Lindström Oy:lle Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustuksen. Yritys on yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä, ja sen Lounais-Suomen toimipiste sijaitsee Turussa. Tunnustus jaettiin Kaupan ja palvelun aika -tilaisuudessa 28.2.2024.
Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme