Tasavallan presidentti palkitsi Andritz Oy:n pitkäaikaisena investoijana

Itävaltalaisomisteinen Andritz Oy palkittiin tänään toisena ulkomaisena yrityksenä tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnolla pitkäaikainen kansainvälinen investoija -palkintokategoriassa. Andritz on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista, joka työllistää Suomessa noin 1 600 henkeä.

Kuva: ANDRITZ Oy konepaja

Pitkäaikaisen kansainvälisen investoijan palkintokategoriassa keskeisiä kriteerejä olivat yrityksen menestyksekäs pitkäaikainen toiminta Suomessa sekä taloudellisen arvon luominen Suomelle. Andritz Oy on pitkäjänteisesti kehittänyt toimintaansa Suomessa ja saavuttanut asemansa merkittävänä vientiyrityksenä ja investoijana.

– Andritz Oy on tehnyt merkittäviä investointeja mm. konepajoillaan Varkaudessa ja Savonlinnassa. Varkauden uusi konepaja on yksi tämän vuosituhannen merkittävimpiä teollisuusinvestointeja alueelle. Vientiyrityksenä se on myös merkittävä; viennin osuus yrityksen liikevaihdosta on vuositasolla keskimäärin 90 prosenttia, Invest in Finlandin johtaja Antti Aumo toteaa.

Viime vuosina Andritz Oy on kasvattanut merkittävästi panostuksiaan tuotekehitykseen. Tärkeimpiä tutkimusalueita ovat kestävää kehitystä tukevat teknologiat, kuten dekarbonisaatio, kiertotalous ja sivuvirtojen käsittely, sekä tekstiilikuitujen kierrätys. Yritys tekee laajaa tutkimusyhteistyötä mm. LUT-yliopiston, Aalto-yliopiston ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.

– Yhtenä alamme maailmanlaajuisena edelläkävijänä meille on tärkeää, että voimme olla mukana vaikuttamassa suomalaiseen yhteiskuntaan investoimalla, työllistämällä ja olemalla osa ympäröivää yhteiskuntaa. Olemme hyvin kiitollisia tasavallan presidentille meille myönnetystä arvostetusta palkinnosta. Koko henkilöstömme on ylpeä tästä huomionosoituksesta, Andritz Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen sanoo.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena kansainvälisesti menestyville yrityksille tai yhteisöille. Andritz Oy:n lisäksi tänään palkittiin vuoden 2022 tulokasyrityksenä sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower Oyj ja kasvuyrityksen palkinnon saa logistiikan laitteisiin ja palveluihin keskittynyt perheyritys K. Hartwall Oy Ab. Vuoden yhteisöpalkinto annettiin Kasvuryhmä Suomi ry:lle.

Antti Aumo
Head of Invest in Finland
Invest in Finland | Business Finland
antti.aumo@businessfinland.fi 040 505 0477

Kari Tuominen
ANDRITZ Oy
kari.tuominen@andritz.com 040 860 5186

Heli Hemgård
Finland Promotion Services | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Kuva: ANDRITZ Oy konepaja
Kuva: ANDRITZ Warkaus Works Oy

Invest in Finland auttaa ulkomaisia yrityksiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia Suomesta, tuottaa tietoa Suomesta investointikohteena sekä kehittää ja koordinoi kansallista investointien hankintatyötä verkottuen aktiivisesti alueellisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi Invest in Finland kerää ja ylläpitää tietoa ulkomaalaisomisteisista yrityksistä Suomessa. Invest in Finland toimii Business Finlandin osana. www.investinfinland.fi

Saksan Amazon on alihyödynnetty mahdollisuus suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille24.11.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Saksa on Suomen neljänneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa, jonne suuntautuvan viennin arvo oli vuonna 2021 119 miljoonaa euroa. Samaan aikaan Saksan verkkokauppa kasvoi vuonna 2021 16 % ollen arvoltaan 87 mrd euroa. Voimakkainta kasvu oli elintarvikkeissa ja juomissa, joiden verkkokaupan arvo on 4,5 mrd euroa. Yli 46 miljoonaa saksalaista kuluttajaa on jo ostanut tuotteita Amazonista. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on löytänyt Saksan Amazon.de:stä potentiaalin myyntikanavana.

Internationalization Awards of the President of the Republic of Finland to Kempower, K. Hartwall, Andritz and Kasvuryhmä Suomi18.11.2022 12:02:51 EET | Press release

Sauli Niinistö, the President of the Republic of Finland, has granted the annual internationalization award to successful Finnish companies. Kempower Oyj, a provider of fast charging solutions for electric vehicles, will be awarded as the newcomer company of 2022, and K. Hartwall Oy Ab, a family-owned company focusing on logistics equipment and services, will receive the Growth Company Award. In the Long-term International Investor category, the award will go to Andritz Oy. The Community Award of the year will be granted to Kasvuryhmä Suomi ry.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Kempowerille, K. Hartwallille, Andritzille ja Kasvuryhmä Suomelle18.11.2022 11:30:00 EET | Tiedote

EMBARGO Julkaisuvapaa 18.11.2022 klo 11.30. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuosittaisen kansainvälistymispalkinnon menestyville suomalaisyrityksille. Vuoden 2022 tulokasyrityksenä palkitaan sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower Oyj ja kasvuyrityksen palkinnon saa logistiikan laitteisiin ja palveluihin keskittynyt perheyritys K. Hartwall Oy Ab. Pitkäaikaisen kansainvälisen investoija –kategoriassa investoijapalkinnon saa Andritz Oy. Vuoden yhteisöpalkinto annetaan Kasvuryhmä Suomi ry:lle.

Yritysten henkilöstö kansainvälistyy – esihenkilöiden valmiuksia kehitetään mentoroinnilla14.11.2022 07:38:49 EET | Tiedote

Tulevaisuudessa kaikki suomalaiset yritykset tarvitsevat menestyäkseen kansainvälisiä osaajia ja yritysten kasvu tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Muutos on väistämätön ja jokaisen työyhteisön on herättävä kehittämään sisäisiä kansainvälisyysvalmiuksiaan. Uudenlaisessa toimintaympäristössä johtamistaito korostuu, mutta kuka auttaa esihenkilöitä vastaamaan kansainvälistyvän maailman haasteisiin?