Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe eronneelle hallitukselle Presidentinlinnassa 10.12.2019

Arvoisa kansanedustaja Rinne,

Kiitän Teitä ystävällisistä sanoistanne. Samalla kiitän Teitä ja hallitustanne hyvästä, joskin lyhytkestoiseksi jääneestä yhteistyöstä.

Politiikka on yllätyksellistä. Vain puoli vuotta sitten olimme tässä samassa huoneessa. Silloin pääministeri Sipilän hallitus oli väistymässä ja Teidän uusi hallituksenne aloittamassa juuri Euroopan unionin puheenjohtajuuskauden alla.

Hallitusvastuuta kantaessanne ajauduitte tilanteeseen, jossa Teidän oli pyydettävä hallituksenne eroa. Päätös oli varmasti Teille raskas, myös henkilökohtaisesti. Tapahtumat olivat poikkeuksellisia, mutta eivät ainutlaatuisia. Tällainenkin kuuluu demokratiaan ja osoittaa järjestelmän toimivuutta. Vain viikko eroilmoituksenne jälkeen maahan nimitettiin uusi hallitus.

Hyvät eronneen hallituksen ministerit,

Tulette jatkamaan työtä valtioneuvostossa maamme eteen edellisen hallituksen ohjelman pohjalta ja sen toimeenpanoa jatkaen. Omalta osaltani olen valmis jatkamaan hyvää yhteistyötämme.

Arvoisa kansanedustaja Rinne,

Kiitän Teitä ja johtamanne hallituksen ministereitä työstänne Suomen hyväksi ja toivotan Teille menestystä tulevissa tehtävissänne.

President Niinistö to attend event in Poland commemorating 75th anniversary of liberation of Auschwitz14.1.2020 12:14:36 EETPress release

Office of the President of the Republic Press release 2/2020 14 January 2020 On 27 January 2020, President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will attend an event in Poland commemorating the 75th anniversary of the liberation of Auschwitz. The commemoration event will be attended by Heads of State and Government from more than 20 countries and, as honoured guests, around 200 survivors of the Auschwitz concentration and extermination camp. The event will take place in the grounds of Auschwitz II-Birkenau, which now serves as a museum. During the visit, President Niinistö will also have a bilateral meeting with President of Poland Andrzej Duda.

President Niinistö till Polen för att delta i 75-årsminnet av befrielsen av Auschwitz14.1.2020 12:13:34 EETTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 2/2020 14.1.2020 Republikens president Sauli Niinistö reser till Polen för att måndagen den 27 januari 2020 delta i högtidligheter till minnet av det i år har förflutit 75 år sedan befrielsen av Auschwitz. I minnesdagen deltar stats- och regeringschefer från över 20 länder och hedersgäster är cirka 200 personer som överlevt koncentrations- och förintelselägret i Auschwitz. Evenemanget ordnas i området Auschwitz II-Birkenau som numera är ett museum. Under besöket träffar president Niinistö också Polens president Andrzej Duda i ett bilateralt möte.

Presidentti Niinistö Auschwitzin vapautuksen 75-vuotismuistotilaisuuteen Puolaan14.1.2020 12:12:58 EETTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 2/2020 14.1.2020 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu Auschwitzin vapautuksen 75. vuosipäivän kunniaksi järjestettävään muistotilaisuuteen maanantaina 27. tammikuuta 2020 Puolassa. Muistotilaisuuteen osallistuu valtion- ja hallituksen päämiehiä yli 20 maasta sekä kunniavieraina noin 200 Auschwitzin keskitys- ja tuhoamisleiriltä selviytynyttä. Tilaisuus järjestetään nykyisin museona toimivan Auschwitz II-Birkenaun alueella. Vierailun aikana presidentti Niinistö tapaa lisäksi Puolan presidentti Andrzej Dudan kahdenvälisesti.

President Niinistö to attend the World Holocaust Forum in Israel10.1.2020 15:46:30 EETPress release

Office of the President of the Republic Press release 1/2020 10 January 2020 The President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will visit Israel 21–24 January 2020. During the visit, he will attend the World Holocaust Forum in Jerusalem. The World Holocaust Forum will be held at Yad Vashem, the World Holocaust Remembrance Center, in Jerusalem on Thursday 23 January to commemorate the 75th Anniversary of the Liberation of Auschwitz. Close to 40 Heads of State and Government will participate in the event at the invitation of President of Israel Reuven Rivlin. Previously, the forum has been held in Poland in 2005 and 2010, Ukraine in 2006 and the Czech Republic in 2015. President Niinistö’s programme in Israel will include a bilateral meeting with President Rivlin, dinner for the Heads of State and Government as well as other meetings. Aside from Jerusalem, President Niinistö will visit Tel Aviv. The visit will also celebrate the 70th anniversary of diplomatic relations between Finl

President Niinistö deltar i World Holocaust Forum i Israel10.1.2020 15:46:01 EETTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 1/2020 10.1.2020 Republikens president Sauli Niinistö besöker Israel den 21–24 januari 2020. Under resan deltar president Niinistö i World Holocaust Forum i Jerusalem till minnet av förintelsens offer. Torsdagen den 23 januari hedras 75-årsminnet av befrielsen av Auschwitz vid evenemanget World Holocaust Forum i förintelsens minnescentrum Yad Vashem. I forumet deltar på inbjudan av Israels president Reuven Rivlin närmare 40 stats- eller regeringschefer. Tidigare har forumet ordnats 2005 och 2010 i Polen, 2006 i Ukraina och 2015 i Tjeckien. I president Niinistös program i Israel ingår också ett bilateralt möte med president Rivlin, en middag för stats- och regeringscheferna samt andra möten. Förutom Jerusalem besöker president Niinistö Tel Aviv. Under besöket firas också 70-årsjubileet av diplomatiska förbindelser mellan Finland och Israel.

Presidentti Niinistö holokaustin muistotilaisuuteen Israeliin10.1.2020 15:45:25 EETTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 1/2020 10.1.2020 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vierailee Israelissa 21.–24. tammikuuta 2020. Matkan aikana presidentti Niinistö osallistuu World Holocaust Forum -muistotilaisuuteen Jerusalemissa. Torstaina 23. tammikuuta holokaustin muistokeskuksessa Yad Vashemissa pidettävää muistotilaisuutta vietetään tänä vuonna Auschwitzin vapautuksen 75. vuosipäivän kunniaksi. Tilaisuuteen osallistuu Israelin presidentti Reuven Rivlinin kutsusta lähes 40 valtion- tai hallituksen päämiestä. Aiemmin foorumi on järjestetty vuosina 2005 ja 2010 Puolassa, 2006 Ukrainassa ja 2015 Tšekissä. Presidentti Niinistön ohjelmaan Israelissa kuuluu myös kahdenvälinen tapaaminen presidentti Rivlinin kanssa, päämiespäivällinen sekä muita tapaamisia. Jerusalemin lisäksi presidentti Niinistö vierailee Tel Avivissa. Vierailun aikana juhlistetaan myös Suomen ja Israelin välisten diplomaattisuhteiden 70-vuotisjuhlavuotta.