Tässä ovat Suomen kiinnostavimmat työnantajat – Kela ja Supercell uuden listauksen kärkisijoilla

Työnhakupalvelu Duunitorin lista kertoo Suomen kiinnostavimmat työnantajat. Kärjestä löytyvät muun muassa Supercell ja Kela. Kiinnostavimmat työnantajat -listaus mittaa mielikuvien sijaan työnhakijoiden aitoa toimintaa.
Duunitorin uusi Kiinnostavimmat työnantajat -listaus paljastaa, mitkä työnantajat ovat työnhakijoiden silmissä aidosti kiinnostavimpia.

Suomen suurin työnhakupalvelu Duunitori julkaisi tänään uuden Kiinnostavimmat työnantajat -listauksen, joka mittaa nimensä mukaisesti työnantajien kiinnostavuutta työnhakijoiden silmissä.

Etenkin osaajapulasta kärsivillä aloilla houkuttelevan työnantajakuvan merkitys on noussut vuosi vuodelta tärkeämmäksi. Toistaiseksi työnantajien vetovoimaa on mitattu pääasiassa mielipidekyselyillä. Tähän Kiinnostavimmat työpaikat -listaus tuo muutoksen.

”Duunitorin Kiinnostavimmat työnantajat -listaus lähestyy työpaikkoja tavalla, jota ei ole alalla vielä nähty: mielipiteiden keräämisen sijaan listaus on tehty sen perusteella, miten työnhakijat oikeasti käyttäytyvät tutkiessaan työpaikkailmoituksia”, kommentoi Duunitorin johtava strategia- ja työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto.

Näin Kiinnostavimmat työnantajat -lista syntyi

Kiinnostavimmat työnantajat -listaus on muodostettu Duunitori.fin kävijöiden todellisen käytöksen perusteella. Listalle nousevat työnantajat, joiden ilmoituksia on luettu keskimäärin eniten Duunitorilla viimeisten 12 kuukauden aikana.

Duunitorilla vieraillaan kuukausittain noin viisi miljoonaa kertaa, joten käynneistä kertyvä data antaa kattavan käsityksen siitä, mitkä työnantajat houkuttelevat työnhakijoita.

Listausta luotaessa on suljettu pois muuttujia, jotka vaikuttavat tyypillisesti työpaikkailmoituksen suosioon, kuten Duunitorin tarjoamat kampanjointi -ja ilmoituspalvelut ja se, miten pitkään ilmoitus on ollut julki sivustolla. Lisäksi ilmoitusdatasta on jätetty pois kesätyöilmoitukset, jotka keräävät poikkeuksellisen suuren huomion, koska nuoria hakijoita on niin paljon enemmän kuin avoimia paikkoja.

Millaiset työnantajat houkuttelevat?

Listalta löytyy sekä Fiskarsin kaltaisia vakiintuneita kuluttajabrändejä että Airbusin kaltaisia suurelle yleisölle tuntemattomampia toimijoita. Yrityspuolella myös vähittäiskaupan ketjut ovat hyvin edustettuina.

Lauri Vaiston mukaan tämä viestii siitä, että listaus mittaa aidosti työnhakijoiden kiinnostusta työnantajaa, ei ainoastaan kuluttajabrändiä kohtaan.

”Vaikka listalla on edustettuna tuttujakin brändejä, se tarjoaa kuluttajabränditunnettuuden toistamisen sijaan tietoa siitä, missä työpaikoissa ihmiset aidosti näkevät itsensä töissä.”

Työhakijoiden huomion saaminen edellyttää uutteraa työtä työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen eteen.

”En usko, että yksikään työnantaja päätyy kiinnostavimpien työpaikkojen joukkoon sattumalta, vaan taustalla on aina tavoitteellinen, pitkäjänteinen työ. Erityisesti oman kohderyhmän tunteminen ja sen parissa näkyminen auttavat”, Vaisto sanoo.

Miten työnantaja voisi sitten nousta listalle tulevaisuudessa?

”Kuten missä tahansa brändityössä, laaja näkyvyys synnyttää kiinnostusta. Harvan työnantajan tavoitteena kuitenkaan on puhutella koko Suomea. Jokaisesta työpaikasta löytyy varmasti jotain omaa kohderyhmää puhuttelevaa kerrottavaa. Se täytyy vain löytää, sanoittaa ja muistaa kertoa.”

Kiinnostavimmat työnantajat 2022

Tänään julkaistu ensimmäinen Kiinnostavimmat työnantajat -listaus pitää sisällään 25 työnantajaa julkiselta ja yksityiseltä sektorilta. Listaukset ovat aakkosjärjestyksessä eivätkä siis kerro sijoitusta listalla.

Duunitori julkaisee järjestyksessä kolme kiinnostavinta työnantajaa molemmilta sektoreilta.

Julkisen sektorin kiinnostavimmat työnantajat

Kela on julkisen sektorin kiinnostavin työnantaja. Toiselle ja kolmannelle sijalle yltävät Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala sekä Työterveyslaitos.

Vaiston mukaan Kela on erinomainen esimerkki organisaatiosta, joka on tehnyt määrätietoista työtä paitsi viestintänsä kehittämisessä myös siinä, miten se kertoo tarjoamistaan työpaikoista.

”Kela on aiemmin näyttäytynyt pääasiallisesti etuuskäsittelijöiden virastona, mutta nykyään ymmärrys työmahdollisuuksista on moninaisempi: Kela on esimerkiksi yksi Suomen suurimmista IT-työnantajista. Kela on myös ollut viime vuosina valokeilassa viranomaiskieleen liittyen. Vaikka huomio ei ole aina ollut myönteistä, Kela on johdonmukaisesti viestinyt sitoutumisestaan sujuvampaan ja saavutettavampaan ilmaisuun. Pitkäjänteinen toiminta jättää ajan myötä pysyvän muistijäljen.”

3 kiinnostavinta työnantajaa julkiselta sektorilta

1. Kela
  2. Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
  3. Työterveyslaitos

25 kiinnostavinta julkisen sektorin työnantajaa aakkosjärjestyksessä

• 2M-IT Oy
  • Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
  • Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • Kela
  • Keski-Suomen Ensi- ja Turvakoti ry
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea
  • Maa- ja metsätalousministeriö
  • Maanmittauslaitos
  • Opetushallitus
  • Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • Puolustusvoimat
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Suomen Humanistinen Ammattikorkeakoulu Oy
  • Suomen Kuntaliitto Ry
  • Suomen metsäkeskus - Finlands skogscentral
  • Suomen Pankki
  • Tampereen Evankelis-Luterilainen Seurakuntayhtymä
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
  • Tulli
  • Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymä
  • Työterveyslaitos
  • Valtiokonttori
  • Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • Ympäristöministeriö

Yksityisen sektorin kiinnostavimmat työnantajat

Supercell nousee yksityisen sektorin kiinnostavimmaksi työnantajaksi, jota seuraa espanjalainen vaateketju Zara ja hiljattain Suomen arvostetuimmaksi brändiksikin valittu Fiskars.

Vaiston mukaan Supercell edustaa nykyaikaista toimijaa, joka ei välttämättä kerro itsestään erikseen tuotteina ja työpaikkana.

”Supercell on rakentanut brändin, jonka keskiössä on ajatus yrityksestä yhteiskunnallisena keskustelijana. Miten ja kenen kesken liiketoiminnan voitot jaetaan? Kuka maksaa verot ja minne? Nämä ovat paljon konkreettisempia ja sytyttävämpiä kysymyksiä kuin yleisluonteinen pölinä yrityksen yhteiskuntavastuusta. Jos brändin tehtävä on auttaa erottumaan, Supercell on tehnyt selvästi jotain oikein.”

3 kiinnostavinta työnantajaa yksityiseltä sektorilta

• Urumi Oy
  • Wallac Oy
  • ZARA Finland Oy