Tässä ovat syksyn kiinnostavimmat ruokauutuudet – kotimainen kaura, härkäpapu ja lahna muodostavat sesongin hittiruoat
Suomalainen menestysresepti palaa kolmannella tuotantokaudellaan, jossa etsitään seuraavaa hittituotetta suomalaisten ruokapöydässä. Finaalivaiheeseen edenneen kuusikon matkaa seurataan aina elokuun loppupuolelle asti – mukana on monipuolinen joukko sekä ruoka- ja ravintola-alan kokeneita ammattilaisia että ruoka-alalla siipiään kokeilevia alanvaihtajia. Kukin finalisteista on lähtöisin eri puolilta Suomea, joten kuluvalla tuotantokaudella on edustettuna kattavasti koko maan makupaletti ja innovaatio-osaaminen.
3 x vatsaystävällistä ruokainnovaatiota
Suomalainen menestysresepti -finalistit erottuvat paitsi omalla henkilökohtaisella tarinallaan, myös ainutlaatuisilla ruokainnovaatioillaan, joissa laadukkaiden raaka-aineiden kekseliäs hyödyntäminen yhdistyy tämän hetken ruokatrendeihin ja kuluttajakysyntään. Kolme finalistia luottaa tuotteissaan vatsaystävällisistä raaka-aineista valmistettuihin ruokiin, joiden kysyntä Suomessa on S-ryhmän mukaan ollut viime vuodet kasvussa.
Bean Better tarjoilee parempaa papua vaivattomasti kotikokeille
Lahtelaislähtöinen mäkihyppääjälegendan poika Miki Puikkonen haastaa kasviproteiinien kuninkuuden. Tuote, jonka Puikkonen tuo ohjelmaan on Bean Better – meheväksi marinoituja ja fermentoituja härkäpapusuikaleita ruoanlaittoon. Härkäpapusuikaleet erottuvat kasviproteiinien joukosta mehukkaalla ja pehmeällä suutuntumalla, ja fermentointimenetelmän ansiosta ne pilkkoutuvat paremmin ruoansulatuksessa. Kilpailussa Puikkonen edustaa Ferm Foods Oy:tä.
Chiapud iskee välipalakategoriaan hyvinvointi edellä
Jyväskylästä kotoisin oleva Maria Jalkanen on kokenut henkilökohtaisesti terveellisten elämäntapojen vaikutukset ja nähnyt superfood-buumin kehittymisen Suomessa. Tähän kokemuspohjaan nojaa myös tuote, jonka Jalkanen tuo ohjelmaan. Chiapud on chia-siemenistä, marjoista ja hedelmistä valmistettu lusikoitava luomuvanukas, jolla on vahva markkinapotentiaali chian tunnettuuden ja suosion ansiosta. Kilpailussa Maria edustaa yrittäjäpuolisonsa kanssa pyörittämäänsä perheyritystä, luomuelintarvikkeita ja luonnontuotteita valmistavaa Foodinia.
Kaurapasta on 100 % täysjyväkauraa
Tampereella vaikuttava Anssi Räntilä on Suomalainen menestysresepti -voittaja ensimmäiseltä tuotantokaudelta ja tekee nyt paluun uuden ruokainnovaation kanssa. Räntilä tuo ohjelmaan tuotteen, joka tarttuu valtavirtaistuneeseen kauratrendiin ja tuo pastahyllyille ensimmäisen kokonaan täysjyväkaurasta valmistetun kaurapastan ruoanlaittoon. Kilpailussa Räntilä edustaa työnantajaansa, vuonna 1913 perustettua Leivon Leipomoa, joka on Tampereen vanhin yksityinen leipomoalan yritys.
3 x helppoa valmisherkkua
Kuluvalla tuotantokaudella nähdään ruoanlaittotuotteiden lisäksi myös valmisruokakategorian innovaatioita. Kolmen finalistin tuotteissa yhdistyvät uudella tavalla ne ominaisuudet, joita kuluttajat etsivät – laatu ja helppous. S-ryhmän mukaan laadukkaiden valmisruokien kysyntä on ollut jo vuosia kovassa kasvussa.
Leikkala® haastaa lihaleikkeleet
Urallaan Savoyn keittiömestariksi edennyt Henrik Kovanen heittäytyy vieraalle maaperälle ruokainnovaation kehittämisessä. Kovanen tuo ohjelmaan tuotteen, joka ammentaa oppeja ja inspiraatiota huippuravintoloista ja nostaa särkikalan leivän päälle sopivaksi leikkeleeksi. Lahnasta valmistettu leppäsavustettu kalaleikkele haastaa perinteiset lihaleikkeleet ja madaltaa kynnystä kotimaisen villikalan syömiseen. Kilpailussa Kovanen edustaa Kamaboko Finlandia, jossa hän vastaa tuotekehityksestä.
Komero-lounaskippo helpottaa arjen kiireissä
Kuopiolainen diplomi-insinööri Pekka Nuutinen tietää mistä puhuu. Jatkuvaan arkiruokailun suunnitteluun väsynyt Nuutinen on oman kokemuksensa pohjalta kehittänyt tuotteen, joka sopii kiireiseen elämään: lämmin Komero-lounaskippo valmistetaan käsityönä ja se nostaa rimaa valmisruokien kategoriassa tuomalla ravintolatasoisen ruoan jokaisen saataville. Kilpailussa Nuutinen edustaa perustamaansa KomeroFood Oy:tä.
Fallero on suositun falafelin suomalainen serkku
Turun seudulta ponnistava ravintoloitsija Marjaana Pohjola on jo vuosia tehnyt herkullista kasvisruokaa suomalaisille tutuksi ravintoloissaan. Korona-aikana ajoittain suljetun ravintolan suositun falafel-baarin tuotteita kehiteltiin ruokakauppoihin sopivaksi – mausta ja laadusta tinkimittä. Fallero on härkäpapu-kasvispyörykkä, jossa perinteisen falafelin kikherneet on korvattu kotimaisilla härkäpavuilla ja kasviksilla. Kilpailussa Pohjola edustaa Kuori Food and Wine Oy:tä.
Finalisteilla kaikki eväät menestykseen – voittaja selviää elokuussa
Suomalainen menestysresepti -finalistit pelaavat kukin omalla vahvuusalueellaan, mutta kisan tuomarit näkevät jokaisessa aineksia seuraavaan ruokahittiin. Menestysresepti kuvaa hyvin voittajalta vaadittavia ominaisuuksia – tuotteen lisäksi pitää ymmärtää muut ainesosat kuten kuluttajien tarpeet ja markkinointi.
”Katson ilolla sitä, miten Suomalainen menestysresepti haastaa perinteisen tuotekehityksen ja tuo siihen nopeampaa sykliä ja raikasta ajattelua. Kaikissa finalistiyrityksissä vallitsee innovaatioilmapiiri, jota toteutetaan kuluttaja edellä. Uutuusarvo ei yksinään riitä, vaan samaan aikaan pitää säilyttää kiinnostavuus ja ymmärrettävyys – liian erikoinen tuote jää helposti marginaaliin. Nämä ovat menestysreseptin tärkeimmät ainekset”, sanoo kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula.
“Edellisvuosien Suomalainen menestysresepti -voittajat ovat olleet kerta toisensa jälkeen vuoden myydyimpiä uutuustuotteita S-ryhmän ruokakaupoissa ja ne ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten ruokapöydissä. Odotamme tämän vuoden voittajatuotteesta vähintään yhtä isoa hittiä, koska taso on kovempi kuin koskaan”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Tuomaristossa nähdään tänä vuonna myös Finlaysonin Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen, ja voittajatuote on S-ryhmän syksyn ykköslanseeraus. Ohjelmaa seurataan televisiossa MTV3-kanavalla ja se huipentuu 25.8. esitettävään finaalijaksoon, jossa ratkeaa vuoden 2021 Suomalainen Menestysresepti -voittaja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, SOK, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Jyrki Sukula, kokki ja ruoan monialayrittäjä, 040 046 4372, jyrki@sukula.com
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2024 on valittu – Timo Santavuo jatkaa puheenjohtajana25.4.2024 14:26:23 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 25.4.2024 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostoon tuli vain yksi henkilövaihdos.
Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme