TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020: Nuoret haluavat tehdä kesätöitä

Jopa 76 prosenttia kaikista yhdeksäsluokkalaisista ilmoitti aikovansa hakea kesätöitä ensi kesäksi. Kysely toteutettiin ennen koronavirusta helmi-maaliskuussa.
Kuva: Iiro Rautiainen

Kaikista yläkoululaisista 65 prosenttia aikoi hakea kesätöitä kesälle 2020. Seitsemäsluokkalaiset olivat odotetusti vähiten kiinnostuneita kesätöistä ja yhdeksäsluokkalaiset eniten – jopa kolme neljästä yhdeksäsluokkalaisesta aikoi hakea kesätöitä. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksesta.

Suurimmat erot kesätyöinnossa löytyvät alueellisesti. Innokkaimpia kesätyön hakijoita löytyy Pohjois-Karjalasta, jossa jopa 83 prosenttia yläkoululaisista aikoi hakea kesätöitä. Toiseksi eniten kesätyön hakemista suunnittelivat varsinaissuomalaiset ja eteläsavolaiset nuoret, heistä 71 prosentilla oli aikeita kesätöiden hakemiseen.

Vähiten intoa kesätöihin oli keskisuomalaisilla yläkoululaisilla, heistä vain 58 prosenttia ilmaisi aikomuksensa kesätöiden hakuun.

”Alueelliset erot herättävät kysymyksiä siitä, millaisia työelämäyhteyksiä kouluilla on ollut eri maakunnissa. Pohjois-Karjalassa on tehty paljon töitä sen eteen, että nuoret jäisivät opiskelemaan ja tekemään töitä alueelle – se varmasti nyt näkyy näissä tuloksissa. Positiiviset työkokemukset esimerkiksi Yrityskylästä ja TET-jaksolta toimivat varmasti myös kannustimina kesätöiden hakemiselle”, Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen kommentoi.

Kesätyökokemus on arvokas nuorelle

TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa, jolloin korona ei vielä vaikuttanut kesän työpaikkojen tarjontaan. Nyt tilanne on muuttunut ja monien kesätyösuunnitelmat ovat peruuntuneet tai menneet jotenkin uusiksi.

”Kesätyöt ovat nuorelle monesti ainoita mahdollisuuksia saada jotain työkokemusta ja ansaita omaa rahaa. Erityisesti nyt epävarmana aikana olisi äärimmäisen tärkeää antaa nuorille mahdollisuus kiinnittyä työelämään, kartuttaa hyviä kokemuksia tulevaa varten sekä saada toivoa ja uskoa omalle työpolulle. Kannustan ihan jokaista työnantajaa pohtimaan, pystyisikö palkkaamaan nuoren kesätöihin esimerkiksi Tutustu työelämään ja tienaa -mallilla tai kaupunkien kesätyöseteleillä”, Tenhunen-Ruotsalainen kannustaa.

TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan elokuussa 2020.

Kuva: Iiro Rautiainen

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.