”Tavoite on 100M€, ja se on vasta alkua”, sanoo Esko Mertsalmi, auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustaja ja Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 on yksi auto-ohjelmistoyhtiö Unikien perustajista ja toimitusjohtaja Esko Mertsalmi. Jo 300 ihmistä työllistävä Unikie on keskittynyt kehittämään kokonaisvaltaista ohjelmistoratkaisua itseohjautuviin autoihin ja työkoneisiin. ”Mertsalmi on luotsannut Unikien nopeimmaksi ja vahvimmaksi toimijaksi kaikkein moderneimpien teknologioiden haastavassa pelikentässä ja kovassa kilpailussa”, avaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha arvostetun palkinnon perusteita.

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 Esko Mertsalmi keskellä, vasemmalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ja oikealla Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama. Kuva: Mikke Pöyhönen, Photomikke Oy

Lehdistötiedote 3.12.2020

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2020 -palkinnon voittaja, Unikien toimitusjohtaja Esko Mertsalmi jatkaa Risto Siilasmaan vuonna 1999 aloittamaa ohjelmistoalan menestystarinoiden sarjaa.

”Unikie ja Esko Mertsalmi oli helppo valita voittajaksi, vaikka vahvoja ehdokkaita oli useita. Unikie on onnistunut rakentamaan asiakkailleen älykkäillä ratkaisuilla vahvaa globaalia kilpailukykyä. Unikien ratkaisut ovat monille vasta tulevaisuuden haaveita, mutta Unikien asiakkaille jo tätä päivää. Autonominen ajaminen, muut autonomiset toiminnot ja päätöksenteko ovat tästä hyviä esimerkkejä, samoin kuin optimoitu ja reaaliaikainen tavaraliikenne satamissa ja satamien välillä”, listaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Unikien vahvuuksia.

Viisi vuotta sitten perustettu Unikie on päässyt korona-aikana kovaan vauhtiin autonomisen pysäköinnin saralla.

”Kun korona alkoi, niin yhteydenottoja autovalmistajilta alkoi tulla. Kyse on ollut siitä, että autot kykenevät liikkumaan tehdaslinjan päässä itsenäisesti, mikä edellyttää sekä riittävää tekniikkaa autoihin että älykästä tehdasympäristöä. Tällä hetkellä jo enemmistö valmistajista suunnittelee, miten saada tällaiset sovellukset ja ratkaisut käyttöön”, kertoo Mertsalmi.

3000 työntekijää tulevaisuuden minimihenkilöstö

Mertsalmen mukaan teknologiamarkkinoita jaetaan juuri nyt, vaikka asiakkaille asti harppaukset teknologiassa eivät välttämättä vielä näykään. Unikie on juuri kerännyt sijoittajilta 12 miljoonaa euroa kasvuun.

”100 miljoonaa euroa on lähivuosien kasvutavoitteemme, mutta se on vasta alkua. Jotta todella voi kansainvälisesti menestyä työntekijöitä pitää olla 3000, minimissään. Onnistuminen edellyttää mittavaa panostusta teknologiakehitykseen ja kansainvälistä organisaatiota. Vientiyrityksenä meillä on perustana luja usko suomalaiseen teknologiaosaamiseen, jossa hienot työntekijämme ovat avainasemassa”, kuvaa Mertsalmi Unikien kasvuasetelmia. Liikevaihtoennuste tälle vuodelle on noin 35 miljoonaa euroa.

Palkinnon koronaturvallisessa hybridiseremoniassa Mertsalmelle torstaina luovuttanut Ohjelmisto- ja e-business ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Walkama kiittää Unikien tuloksentekokykyä ja kansainvälistymistä. Itse johtamansa Sinisen Meteoriitin kansainvälisille markkinoille vienyt Walkama tietää, miten suuressa roolissa onnistunut johtaminen kasvuyrityksessä on.

”Mertsalmi on onnistunut kasvattamaan Unikieta todella vauhdikkaasti tulorahoituksella ja erinomaisella kannattavuudella. On hienoa, että yhtiö on päässyt nopeasti kiinni isoihin kansainvälisiin asiakkaisiin – ja kehittänyt samalla omia tuotteita. Voi hyvin arvioida, että Unikie on kansainvälisen läpimurron kynnyksellä ja niitä läpimurtoja Suomi kipeästi kaipaa”, onnittelee Walkama Mertsalmea ja koko Unikien tiimiä.

Lisätietoja:

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto- ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Esko Mertsalmi, toimitusjohtaja, Unikie, +358 400 675 918, esko.mertsalmi@unikie.com

Yritysten IT-kehitystarpeet nopeassa kasvussa, lähes 60% ostamassa lisää 2021: ”Nousukiito kasvuun” -tutkimus kiteytyi ostajan pikaoppaaksi4.1.2021 10:00:00 EETTiedote

Vuosi 2021 on jo liikkeellä, kuinka menestyä? Ohjelmistokehitysyhtiö Rakettitiede Oy ja Ohjelmisto- ja e business ry selvittivät, mitä IT-alan asiakkaat aikovat ja kuinka ne valitsevat kumppaninsa. IT-alan kysyntää vauhdittaa nopea teknologiakehitys: 58% asiakasyrityksistä arvioi tarvitsevansa lisää osaajia ohjelmistokehitykseen. ”Viesti on selvä: Kovaa kasvua on luvassa”, kiteyttää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ykkösohje IT-yrityksille vuonna 2021 on: verkostoidu! 75% asiakkaista etsii kumppaneita verkostojensa kautta. Tutkimus aiheesta julkistetaan tänään online-tilaisuudessa klo 15-16.

Yousician on Vuoden Digipalvelu 2020: ”Digitalisaatio voi tehdä jokaisesta muusikon” – Maailmassa jo kymmeniä miljoonia käyttäjiä3.12.2020 10:38:12 EETTiedote

Miten jokainen voi muuttua musiikin kuluttajasta muusikoksi? Vastaus on Yousician, Suomessa 10 vuotta sitten perustettu yhtiö, jonka sovellus opettaa soittamaan ja laulamaan. ”Yousician on ollut huikea menestystarina. Kun halusimme tämänvuotisella palkinnolla tuoda esiin digitalisaation mahdollisuudet kulttuurissa, Yousician oli itsestäänselvä valinta Vuoden Digipalveluksi 2020”, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Opetusministeri Andersson: ”IT-alalle saatava tasa-arvo tuleville sukupolville” – #mimmitkoodaa-ohjelmalla EU-tason merkitys20.11.2020 14:00:12 EETTiedote

Opetusministeri Li Andersson toi perjantaina vahvasti tulevaisuuteen vievät tasa-arvoterveiset ainutkertaisen suureen #mimmitkoodaa-virtuaalitapahtumaan. Andersson näkee tasa-arvon merkittävänä osana koko Euroopan rakentamista. ”Tukemalla tyttöjen ja naisten digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä, takaamme yhdenvertaiset mahdollisuudet rakentaa menestyvää ja tasavertaista Eurooppaa”, visioi Andersson. Virtuaalinen suurtapahtuma keräsi perjantaina mukaan lähes 2000 ilmoittautunutta.

MEDIAKUTSU tänään 20.11.: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista20.11.2020 07:00:00 EETKutsu

#mimmitkoodaa-ohjelma yhdistää perjantaina kerralla ennätysmäärän naisia. Jo alkuviikosta mukaan oli ilmoittautunut yli 1800 koodaamisesta ja uusista uramahdollisuuksista kiinnostunutta ”mimmiä”. ”Tämä on aivan pökerryttävän huima suosio”, kiittää #mimmitkoodaa vetäjä Milja Köpsi. Ohjelman kansallinen merkitys on jo nyt suuri. Perjantain pääpuhuja, opetusministeri Li Andersson pitää #mimmitkoodaa-ohjelmaa yhtenä Suomen kansainvälisenä valttikorttina ja maakuvan positiivisena luojana.

MEDIAKUTSU 20.11.2020: Li Andersson: #mimmitkoodaa on jo Suomen kansainvälinen valttikortti – perjantai kokoaa yhteen jopa 2000 naista19.11.2020 08:00:00 EETKutsu

Milja Köpsi, a #mimmitkoodaa super woman, victorious in the Nordic Women In Tech competition – “Great recognition and boost for the entire community”16.11.2020 15:45:23 EETPress release

The #mimmitkoodaa program, which has already attracted more than 6,000 women, has received significant international recognition. Milja Köpsi, the super woman and face of the program, won the “Diversity Leader of the Year” series in the Nordic Women In Tech competition. Köpsi was the only Finn to bring home a victory in her series, but seven other acclaimed and influential Finnish women were also nominated. “Great work has been done in Finland. It warms my heart that the whole #mimmitkoodaa community now received this recognition,” Köpsi rejoices.