”Tavoitteemme on olla Euroopan kestävin kaupunki”, sanoo kaupunginjohtaja Mäkelä – Espoo mukaan Niemi40haasteeseen

Niemi40haasteeseen mukaan lähtevän Espoon tavoitteena on olla Euroopan kestävin kaupunki. Kuva: Espoon kaupunki

Lehdistötiedote 24.11.2021

Espoon kaupungin ilmastotavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kohti tärkeää tavoitetta liikutaan laajan yhteistyön sekä älykkäiden ja kestävien kaupunkiratkaisujen voimin.

”Olemme mukana Niemi40haasteessa. Tavoitteemme on olla Euroopan kestävin kaupunki. Suomen nopeimmin kasvavana kaupunkina Espoo on hyvä esimerkki siitä, että kestävä kasvu on mahdollinen. Olemme sitoutuneet saavuttamaan YK:n Agenda 2030 tavoitteet edelläkävijöiden joukossa”, kertoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Yhteistyöllä kohti kestävämpää maailmaa

Espoossa painotetaan yhteisön roolin tärkeyttä ilmastoystävällisiä strategioita ja toimintatapoja kehitettäessä.

”Yhdessä Espoo-yhteisön kanssa ratkomme ilmastohaastetta ja yhteistyön tulokset näkyvät jo asukaskohtaisten päästöjen puolittumisena”, Espoon kaupungin kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala tarkentaa.

Yhteistyö on tärkeää alueellisesti, mutta myös laajemmassa mittakaavassa; vain siten kunnianhimoiset tavoitteet voidaan saavuttaa. Kumppaneiden kanssa tehtävillä älykkäillä ja kestävillä kaupunkiratkaisuilla tavoitellaan merkittävää hiilikädenjälkeä ja ratkaisuja globaaleihin ilmastohaasteisiin. Tässä yhteistyö yksityisen ja julkisen sektorin välillä on oleellista.

”Kohti ilmastoystävällistä yhteiskuntaa päästään vain, kun julkiset ja yksityiset tahot toimivat katsoen eteenpäin, yhteinen suuri kuva mielessä. Niemi Palvelut Oy on mainio esimerkki siitä, miten ilmastonäkökulma sisällytetään organisaation toimintaan läpi linjan”, kaupunginjohtaja Mäkelä kuvaa.

Niemen autot kulkevat jo täysin fossiilittomasti, ja seuraavana tavoitteena on kokonaan nollapäästöinen kuljetuskalusto ja hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi onnittelee Espoon kaupunkia jo tehdyistä ilmastotoimista sekä kunnianhimoisista tavoitteista.

”Johdonmukaisuus ja tavoitteellisuus ovat ilmastoystävällisen toiminnan kulmakiviä. Espoon kaupunki tekee tärkeitä linjauksia ilmaston suhteen muille mallia näyttäen. Kannustankin niin kaikkia kaupunkeja kuin muitakin toimijoita liittymään haasteeseen – tehdään yhdessä Suomesta ja maailmasta kestävämpi paikka elää”, Niemi kiteyttää.

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Pasi Laitala, kestävän kehityksen johtaja, Espoon kaupunki, 043 824 5427, pasi.laitala@espoo.fi

Lue lisää Espoon kaupungin ilmastotavoitteista

Jätealan toisinajattelija Kapasity mukaan Niemi40haasteeseen: ”Laitteiden kunnostaminen on valmistavan teollisuuden tulevaisuutta”21.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Jätteenhuollon edelläkävijä Kapasity Oy lähtee Niemi40haasteeseen rohkealla tavoitteella. Kapasity aikoo kunnostaa yhtä monta laitetta, kuin se on koko olemassaolonsa aikana valmistanut. ”Laitteet pitäisi rakentaa kunnostuskelpoisiksi, koska uusien valmistaminen tuottaa päästöjä. Tämän haasteen heitämme eteenpäin”, Kapasityn toimitusjohtaja Iiro Kankaansyrjä linjaa. Niemi Palvelut Oy tuntee Kapasityn. ”Kapasity nostaa kestävästi kierrätyksen tuottavuutta, ja tekee hienoa ilmastotyötä”, toimitusjohtaja Juha Niemi arvioi.

Niemi40haasteeseen lähtevä Kuljetusrinki: ”Haastamme muutkin YTP ry:n jäsenet tähtäämään hiilineutraaliuteen palveluissaan”14.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Hiilineutraalisti ympäristönhuoltopalveluita tuottava Kuljetusrinki Oy liittyy Niemi40haasteeseen ja haastaa myös kaikki muut Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n jäsenet. ”Me YTP:n jäsenet voimme yhdessä tehdä toimialastamme vieläkin vastuullisemman”, Kuljetusringin toimitusjohtaja Petri Saarinen kannustaa. ”On hienoa saada haasteeseen mukaan yritys, joka kannustaa muitakin ympäristönhuollon palveluyrityksiä ilmastotekoihin”, Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi iloitsee.

”Urheilun sankarteot tehdään hiilineutraalilla Stadionilla jo vuonna 2024” – Olympiastadion lähtee kovalla tavoitteella mukaan Niemi40haasteeseen7.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisen urheilun ja tapahtumien perinteikäs maamerkki Olympiastadion lähtee Niemi40haasteeseen kunnianhimoisella tavoitteella: tähtäin on hiilineutraalius jo vuonna 2024. ”Ilmastotyömme on hyvässä vauhdissa. Uskomme, että ympäristöasiat korostuvat entisestään myös tapahtumajärjestäjien valintakriteeristössä”, Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen arvioi. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi on samaa mieltä: ”Ilmastovastuu on sekä välttämättömyys että valtti.”