Tays Hatanpään sydänpoliklinikka muuttaa Sydänsairaalaan 8. maaliskuuta 2021

Tays Hatanpään sydänpoliklinikan toiminta siirretään Tays Sydänsairaalaan keskussairaalan alueelle 8. maaliskuuta 2021. Muuton jälkeen kaikilla pirkanmaalaisilla sydänpoliklinikan potilailla on yksi hoitopaikka ja hyvät vastaanottotilat saman katon alla. Tays Sydänsairaalan poliklinikan osoite on Elämänaukio 1.

Tays Hatanpään sydänpoliklinikalla on hoidettu Tampereella ja Orivedellä asuvia sydänpotilaita. Jatkossa heidän vastaanotto- ja kontrolliaikansa varataan Tays Sydänsairaalaan. Muutto selkiyttää potilaiden hoitopolkua, koska myös sydäntoimenpiteet tehdään samassa talossa.

– Muuton myötä Tays Sydänsairaalan kardiologian ultraäänipoliklinikalla tulee olemaan vuosittain yli 10 000 potilaskäyntiä, joista lähes 4000 on Hatanpään entisiä potilaita. Saamme järjestettyä kaikki vastaanotot pienillä tilamuutoksilla eikä muutto aiheuta katkoja palveluihin. Hatanpään poliklinikan tutut hoitajat ja lääkärit jatkavat vastaanottoja Sydänsairaalassa, kertoo kardiologian toimintojohtaja Erkki Ilveskoski.

Tays Hatanpään sydänpoliklinikka on ollut Sydänsairaalan hallinnoima jo kolmen vuoden ajan. Hatanpään sydänosasto B5 jatkaa toimintaansa normaalisti. Tays Sydänsairaala vastaa kardiologisista palveluista koko Pirkanmaan alueella.

Tays Sydänsairaalan tutkimuksessa selvitetään ratkaisuvaihtoehtoja sydämen eteisvärinäpotilaiden päivystyskierteeseen8.4.2021 09:32:09 EEST | Tiedote

Tays Sydänsairaalan käynnistämässä tutkimuksessa selvitetään, voidaanko osa rytmihäiriöpotilaista hoitaa päivystysvastaanoton sijaan sydänpoliklinikalla viikon sisällä sairauskohtauksesta. Mikäli potilaiden eteisvärinä- ja eteislepatuskohtausten hoidon voisi toteuttaa kiireettömästi sydänsairauksiin erikoistuneessa sairaalassa, nykyisiä hoitokäytäntöjä voisi tehostaa merkittävästi. Tutkimukselle odotetaan myös kansainvälistä huomiota, sillä eteisvärinän hoitokustannukset ovat huomattavat ja niistä suuri osa aiheutuu päivystyskäynneistä.

Sydänsairaalan uusi toimitusjohtaja Pasi Lehto: ”Terveyspalvelujen asiakaslähtöisyydessä ja saatavuudessa on kehitettävää”13.1.2021 10:59:53 EET | Tiedote

Sydänsairaala sai terveydenhuollon laatusertifikaatin ensimmäisenä julkisomisteisena sairaalana14.12.2020 15:08:08 EET | Tiedote

Sydänsairaala on ensimmäinen erikoissairaanhoidossa toimiva suuri organisaatio, jolle on myönnetty terveydenhuollon SFS-EN 15224 -laatusertifikaatti. Sertifikaatti kattaa kardiologisten sekä sydän- ja rintaelinkirurgisten potilaiden tutkimukset, hoidon ja vastaanottopalvelut Sydänsairaalan kaikissa toimipisteissä. SFS-EN 15224 -laatustandardi on kehitetty erityisesti terveydenhuollon organisaatioiden toiminnan arvioimiseen.

50 vuotta suomalaista sydänvalvontaa – tamperelainen keksintö oli edelläkävijä sepelvaltimotautipotilaiden sairaalahoidon kehittämisessä3.12.2020 10:46:20 EET | Tiedote

”Tampereen keskussairaalassa on otettu käyttöön 12 sydänpotilaan keskitetty valvontakeskus, jollaista ei tiettävästi ole toteutettu vielä muualla Euroopassa”, uutisoi Aamulehti kesällä 1970. Sepelvaltimotauti on yksi kansantaudeistamme ja Tampereella ymmärrettiin ensimmäisten joukossa, että akuutin sydäninfarktin hoito vaati tehokkaamman valvontajärjestelmän kehittämistä. Sittemmin hoidossa on siirrytty digitaaliseen valvontaan, mutta edelleen Tays Sydänsairaalan sydänvalvonnan selkäranka on ajoissa aloitettu hoito ja asiantunteva hoitohenkilökunta.