Te-toimisto välittää kyseenalaisia työpaikkoja

”Te-toimiston paikat ovat sellaista, että niitä ei kukaan huoli ja siksi ne laitetaan työtarjouksina työttömille.” Valitettavan monella myynnin ja markkinoinnin ammattilaisella on tällaisia kokemuksia te-toimiston välittämistä työpaikoista. Asia tuli ilmi Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tekemässä kyselyssä, johon vastasi yli 900 henkilöä.

Vuoden alussa tuli voimaan työttömän ammattitaitosuojan jälkeistä aikaa koskeva lakimuutos. Sen mukaan työttömäksi joutuneen on kolmen kuukauden kuluttua otettava vastaan myös sellaista kokoaikatyötä, josta maksettava palkka työn vastaanottamisesta aiheutuneiden kustannusten jälkeen on pienempi kuin työttömyysetuus.

MMA on huolissaan lakimuutoksen seuraamuksista. Onko tarkoitus jatkossa murtaa työttömän työnhakijan ammattitaitosuoja kokonaan ja samalla pakottaa ihmiset hakeutumaan kyseenalaisiin työpaikkoihin?

Myyntipäälliköstä pölynimurikauppiaaksi

MMA:n kyselyn perusteella te-toimistolla ei ole osaamista huomioida hakijan kokemus ja tausta välittäessään työtehtäviä. Te-toimisto saattaa tarjota vuosia myyntipäällikkönä toimineelle puhelinmyyjän tai ovelta-ovelle-pölynimurikauppiaan tehtäviä.

"Te-toimisto on tarjonnut minulle esim. puhelinmyyjän tehtäviä provisiopalkalla. Olen toiminut johtajatasolla yli 15 vuotta ja esimiestasolla lähes 30 vuotta." Näin kertoi yksi vastaajista kokemuksistaan.

MMA pelkää, että työnhakija ei voi kieltäytyä menemästä töihin työnantajalle, jonka palkanmaksukyky tai maine on kyseenalainen. Erityisesti myyntialla näyttää tällaisia toimijoita riittävän.

"Te-toimiston kautta tulee sellaisia myyjien töitä, joihin ei myynnin ammattilaiset muuten halua olla yhteydessä. Jos joutuu edustamaan epämääräisesti toimivaa yritystä, oma maine myyjänä kärsii. Palkkauskin on heikompi kuin Prisman kassalla."

Te-toimisto ei piittaa välittämiensä paikkojen taustoista

MMA perääkin nyt selvitystä siitä, miten te-toimistot valvovat välittämiensä työpaikkojen laatua.

– Lakiuudistus ajaa työnhakijan pahimmassa tapauksessa vastaanottamaan työtä maksukyvyttömästä yrityksestä, jossa poljetaan työntekijän oikeuksia, MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen toteaa.

MMA:n kyselyyn vastanneiden myynnin ammattilaisten kokemusten perusteella te-toimisto ei tarkista välittämiensä työpaikkojen taustoja.

”Sain te-toimistosta yhden työtarjouksen. Oli hieman epämääräinen ja asiaa selviteltyäni huomasin, että firmalla ollut työsuhteisiin ja palkka-asioihin liittyviä epäselvyyksiä.”

"Olen erittäin huolestunut te-toimiston osaamisesta ja vastuusta. Sitä ei ole." Näin kommentoi yksi vastaajista ja perusteli mielipidettään omilla kokemuksillaan: "Te-toimiston kautta saamani työtarjousten yritykset ovat taloudellisesti huonokuntoisia eivätkä työtehtävät vastaa tarjottua nimikettä. Voisin ilmaista sen niin, että lääkärin pitäisi mennä laitosapulaiseksi. Koen, että kokemukseni sekä urani mitätöityisi näiden töiden myötä."

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n Myynnin avoimet työpaikat -kyselyyn vastasi yli 900 henkilöä joulukuussa 2016. Tutkimukseen vastanneista noin 700 on työssä ja 170 työttömänä.

Kyselyn ensimmäisen osan tulokset MMA julkaisi 21.12.2016 tiedotteessa Myynnin avoimissa työpaikoissa tarjotaan pullanmuruja.

Toiminnanjohtaja Juha Häkkinen, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, puh. 0400 956968

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen edunvalvontajärjestö, jolla on oma työttömyyskassa. MMA kuuluu Akavaan.