Team Aalto voitti HSL-Strackathonin

HSL:n järjestämän Suomen ensimmäisen Strackathonin eli strategia-hackathonin voitti Team Aalto. Voittajatiimiin kuuluivat Aalto-yliopiston opiskelijat Felix Hallikainen, Jatta Lahtinen, Dina Mavliutova ja Janne Salo.

Team Aalto: Felix Hallikainen, Dina Mavliutova, Jatta Lahtinen ja Janne Salo Kuva: Pasi Salminen

”Olemme onnellisia ja yllättyneitä! Muitten tiimien työt olivat niin hyviä, ja me vielä opiskelemme. Lähdimme oppimaan ja pitämään hauskaa, ja molemmat tavoitteet toteutuivat. Lisäksi saamme tästä kaksi opintopistettä, tiimiläiset tuulettivat.

”Tuomariston yllätti voittajan kypsyys, laaja näkökulma ja kaksoisroolin ymmärtäminen. Sieltä löytyi älykäs hinnoittelu, parempi elämä ja matkan laadun tunnistaminen, tuomariston puheenjohtaja, HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki perusteli.

”Valinta oli vaikea – ihailimme kaikkien tiimien työskentelytapaa, millä he pystyivät synnyttämään kokonaisvaltaista ja kovatasoista näkemystä. Päätimme lisäksi antaa kunniamaininnan Team OP:lle. He uskalsivat haastaa ja tuoda hyvin esiin elävän strategian ja jatkuvan muutoksen tärkeyden!”

Tuomaristoon kuuluivat lisäksi Suomen Strategisen Johtamisen Seura ry:n hallituksen puheenjohtaja Kimmo Suominen ja HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Voittajatiimi sai palkinnoksi vuoden matkat HSL-matkakortilla.

Mikä HSL-Strackathon?

HSL-Strackathoniin osallistuneiden Aalto-yliopiston, ITS-Finlandin, SCS Mobility Crew, OP:n ja HSL:n tiimeillä oli vajaa vuorokausi aikaa tuoda uusia näkökulmia HSL:n strategiatyöhön:

• laatia suositus HSL:n uudeksi perustehtäväksi ja rooliksi liikkumisen ja liikenteen ekosysteemissä
  • ratkaista, mihin tulevaisuudessa pitäisi panostaa ja mihin ei
  • mitkä tulisivat olla HSL:n tavoitteet ja painopisteet.

”Uutta strategiaamme on työstetty syksyn aikana yhdessä henkilökunnan, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Halusimme Strackathonin avulla saada vielä saada tuoreita ja yllättäviä näkökulmia ulkopuolisilta tiimeiltä ennen kuin lopulliset päätökset tehdään joulukuussa”, kertoo HSL:n strategian uudistamistyöstä vastaava hallinto- ja strategiajohtaja Ilmari Mäkinen.

HSL-Strackathon oli SUomen ensimmäinen strackathon eli strategia-hackathon.
Siirry videokanavalle

Lisätietoja: Ilmari Mäkinen, 050 3648772

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.