Team Aalto voitti HSL-Strackathonin

HSL:n järjestämän Suomen ensimmäisen Strackathonin eli strategia-hackathonin voitti Team Aalto. Voittajatiimiin kuuluivat Aalto-yliopiston opiskelijat Felix Hallikainen, Jatta Lahtinen, Dina Mavliutova ja Janne Salo.

Team Aalto: Felix Hallikainen, Dina Mavliutova, Jatta Lahtinen ja Janne Salo Kuva: Pasi Salminen
HSL-Strackathon oli SUomen ensimmäinen strackathon eli strategia-hackathon.
Siirry videokanavalle

”Olemme onnellisia ja yllättyneitä! Muitten tiimien työt olivat niin hyviä, ja me vielä opiskelemme. Lähdimme oppimaan ja pitämään hauskaa, ja molemmat tavoitteet toteutuivat. Lisäksi saamme tästä kaksi opintopistettä, tiimiläiset tuulettivat.

”Tuomariston yllätti voittajan kypsyys, laaja näkökulma ja kaksoisroolin ymmärtäminen. Sieltä löytyi älykäs hinnoittelu, parempi elämä ja matkan laadun tunnistaminen, tuomariston puheenjohtaja, HSL:n hallituksen puheenjohtaja Tatu Rauhamäki perusteli.

”Valinta oli vaikea – ihailimme kaikkien tiimien työskentelytapaa, millä he pystyivät synnyttämään kokonaisvaltaista ja kovatasoista näkemystä. Päätimme lisäksi antaa kunniamaininnan Team OP:lle. He uskalsivat haastaa ja tuoda hyvin esiin elävän strategian ja jatkuvan muutoksen tärkeyden!”

Tuomaristoon kuuluivat lisäksi Suomen Strategisen Johtamisen Seura ry:n hallituksen puheenjohtaja Kimmo Suominen ja HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Voittajatiimi sai palkinnoksi vuoden matkat HSL-matkakortilla.

Mikä HSL-Strackathon?

HSL-Strackathoniin osallistuneiden Aalto-yliopiston, ITS-Finlandin, SCS Mobility Crew, OP:n ja HSL:n tiimeillä oli vajaa vuorokausi aikaa tuoda uusia näkökulmia HSL:n strategiatyöhön:

• laatia suositus HSL:n uudeksi perustehtäväksi ja rooliksi liikkumisen ja liikenteen ekosysteemissä
  • ratkaista, mihin tulevaisuudessa pitäisi panostaa ja mihin ei
  • mitkä tulisivat olla HSL:n tavoitteet ja painopisteet.

”Uutta strategiaamme on työstetty syksyn aikana yhdessä henkilökunnan, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Halusimme Strackathonin avulla saada vielä saada tuoreita ja yllättäviä näkökulmia ulkopuolisilta tiimeiltä ennen kuin lopulliset päätökset tehdään joulukuussa”, kertoo HSL:n strategian uudistamistyöstä vastaava hallinto- ja strategiajohtaja Ilmari Mäkinen.

Lisätietoja: Ilmari Mäkinen, 050 3648772

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 13.2.201813.2.2018 15:28Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018503 Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019, lähtökohdat ja tavoitteet jatkosuunnittelulle Hallitus hyväksyi lähtökohdat ja tavoitteet MAL 2019 -suunnitelman valmistelua ohjaamaan. MAL 2019 -työtä toteutetaan edellisellä suunnittelukierroksella määritetyn vision pohjalta. MAL 2019 -suunnitelman lähtökohtana on, että vuonna 2050 Helsingin seudulla on 2,0 miljoonaa asukasta ja 1,05 miljoonaa työpaikkaa. Tavoitteena on myös luoda seudusta vähäpäästöinen, houkutteleva, elinvoimainen ja hyvinvoiva. MAL 2019 -suunnittelua velvoittava tavoitetaso on, että liikenteen kasvihuonekaasujen päästövähennys on vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018503-2 HSL:n tuloskortin hyväksyminen vuode