Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

TEATER OCH UTLÄNDSKA STJÄRNOR PÅ FÖRNYADE ÅBO BOKMÄSSA - Läskunnighet och klimatförändringar: aktualitetsdebatternas teman

Pressmeddelande 2.10.2019. Åbo Bokmässa har förnyats och i år är den för första gången tvärkonstnärlig. Bokmässan äger rum 4-6 oktober med teater som huvudtema. Programmets aktualitetsteman är läskunnighet och klimatförändringarnas kulturpåverkan. Parallellt med bokmässan arrangeras även Åbo Mat- och Vinmässa och Skivmässan i Åbo Mässcentrum.
Kuvaaja Jere Satamo.

Bokmässan gästas av flera internationella toppförfattare: Jonas Hassen Khemiri (Sverige), Ruth Ware (England), Arne Dahl (Sverige), Tina Frennstedt (Sverige), Karina Sainz Borgo (Venezuela), Jón Kalman Stefánsson (Island), Gerdur Kristny (Island), Indrek Hargla (Estland), Leelo Tungal (Estland) och Eeva Park (Estland).

Ian Bostridge, den engelske tenoren som belönats för sina uppslagsverk om klassisk musik, pratar om hur man ger liv åt karaktärerna i ett operamanus.

- Årets mässevenemang rör sig i gränslandet mellan teater och litteratur, bjuder på bokårets nyheter och ständigt aktuella klassiker och fördjupar sig i angelägna debattämnen som klimatförändringarnas kulturpåverkan och läskunnighet. Förhandsintresset för programmet och de ovanligt namnkunniga uppträdarna har varit rekordstort, så våra förväntningar på mässan är höga, säger programchef Jenni Haukio om stämningen.

Musik, bildkonst och visuell kultur på gång

På tröskeln till evenemanget blickar man samtidigt långt in i framtiden. Programchef Haukio bekräftar kommande teman:

- Nästa år fortsätter vår serie av tvärkonstnärliga huvudteman med musik och 2021 står bildkonst och visuell kultur på tur. I januari–februari respektive mässår bestämmer vi aktualitetstemana utifrån aktuella samtalsämnen och fenomen.

Finländska författare och The Kalevala Murder Mysteries

På Åbo Bokmässa ser vi sammanlagt över 900 uppträdare. Höstens finländska namn är de första att kliva upp på mässcenen. Sofi Oksanen, Anna-Leena Härkönen, Jörn Donner, Mauri Kunnas, Tuomas Kyrö, Heli Laaksonen, Laura Lindstedt, Enni Mustonen, Raija Oranen och Pajtim Statovci är där för att prata om sina senaste böcker.

Mässan bjuder också på ett samtal mellan Jari Tervo och Vesa-Matti Loiri om Loiris självbiografi och poesiperformance-föreställningen The Kalevala Murder Mysteries med manus av Juha Hurme som framförs av gruppen Kalevalan Ydinfysiikkaa.

Några av personligheterna som intervjuas på mässan är Michael Monroe, Astrid Swan, Mercedes Bentso, Esko Valtaoja, Pekka Haavisto, Juha Mieto, Teflon Brothers och Miklu.

Framlidne Claes Andersson hedras på söndagen med programpunkten Att sörja en poet och samhällsaktivist – Claes Andersson in Memoriam.

Det tvärkonstnärliga temat lockar över 90 teateraktörer till mässan

Bokmässans teatertema samlar över 90 skådespelare, regissörer, dramatiker, manusförfattare, dramaturger och andra branschaktörer från hela Finland. Det finns även teateraktörer bland utställarna.

Samtalsserien Böckerna i mitt liv! finns på programmet alla dagar och i den intervjuar bokmässans programchef Jenni Haukio kända namn inom teaterbranschen om böcker som har påverkat deras liv.
Bland de intervjuade finns legendaren inom teaterkonst Seela Sella, professorn i skådespelarkonst och konstnären Elina Knihtilä, legendaren inom teaterkonst Esko Salminen och konstnären och skådespelaren Aino Seppo.

Företeelser inom teaterbranschen diskuteras i en egen serie under alla mässdagar. Den första dagen pratar Nationalteaterns direktör Mika Myllyaho, Åbo stadsteaters konstnärliga ledare Mikko Kouki och Teatteri Jurkkas teatersekreterare Lilli Earl om hur det är att leda en kreativ organisation.

Under lördagens och söndagens samtal i Elinas salong pratar professorn i skådespelarkonst och konstnären Elina Knihtilä om jämställdhet och feminism inom teatern och i litteraturen med bland annat frilansförfattaren Kaarina Hazard, skådespelaren Laura Birn och filmregissören Zaida Bergroth.

På plats på bokmässan skrivs och uruppförs en pjäs på 24 timmar. The 24 Hour Plays produceras av Åbo stadsteater, Åbo Svenska Teater och Linnateatteri.

Klimatförändringarna i världen och i litteraturen

Huvudsamarbetspartnern för aktualitetstemat Klimatförändringarnas kulturpåverkan är Sitra. Framtidsforskningsinstitutet Tulevaisuuden tutkimuskeskus deltar också i samarbetet. Åbo universitet kommer dessutom att presentera klimatrelaterade programpunkter varje dag under mässan.

Sitras direktör Mari Pantsar och docent Jouni Keronen diskuterar hur demokratin kan förhindra en global kris i samtalet Vid ett vägskäl – ledarskap under klimatförändringarnas tid.

Under författarsamtalen ställs frågan hur klimatförändringarna återges i litteraturen. På mässan framförs klimatrelaterade betraktelser av bland andra författarna Anni Kytömäki, Emma Puikkonen och Risto Isomäki.

Läskunnigheten diskuteras – genom sagor på barnens mässområde

Läskunnighetens påverkan diskuteras främst under fredagen. Undervisnings- och kulturministeriet håller ett seminarium om läskunnighet med titeln Övervinn broar genom att korsa dem. På seminariet talar bland andra Utbildningsstyrelsen generaldirektör Olli-Pekka Heinonen och Utrikesministeriets ambassadör för Team Finland Knowledge Ilkka Turunen.

Finlands Näringsliv EK:s diskussion Du läser, lär, kan – läskunnighet möjliggör morgondagens drömmar modereras av chefen för MTV:s samhällsredaktion Eeva Lehtimäki. I diskussionen deltar bland andra Kalle Ankas chefredaktör Aki Hyyppä. Panelen Medieläskunnighet – en medborgarplikt? leds av Finlands vetenskapsredaktörers förbund och debattörerna är bland andra innehållsproducenten Miisa ”Mmiisas” Rotola-Pukkila och arbetslivsprofessorn Pekka Sauri.

Mässområdet för barn har skapats av barn- och ungdomsförfattarna Salla Simukka och Siri Kolu. På barnens område kan man pyssla på Alexandra Salmelas Workshop om kraftgestalter, se Paula Noronens show om Supermarsvinet och lyssna på läsmorfar Seppo Heinonens mässaga. Aleksis Salusjärvi filosoferar över vad en pojke behöver böcker och historier till.

Finlands Ungdomsförfattare tar i sitt program bland annat upp tio anledningar till att läsa. Pop-up Heureka bjuder på en vetenskapsshow för barn och ungdomar i bokmässans entré.

Bokmässans program finns på www.kirjamessut.fi.

På webbplatsen kan du också läsa programchefen Jenni Haukios blogg.

Mässan invigs på fredag 4 oktober klockan 13.

www.kirjamessut.fi

I korthet:

Åbo Bokmässa 4-6 oktober på Åbo Mässcentrum

Huvudtemat är teater och aktualitetstemana är klimatförändringarnas kulturpåverkan och läskunnighet.

43 förlag
125 programproducenter
464 programnummer
917 uppträdare

Ordnas i samband med Åbo Mat- och Vinmässa och Skivmässan.

Öppet fredag-lördag klockan 10-18 och söndag klockan 10-17

Mer information om mässan:

Åbo Mässcentrum, tfn (02) 337 111

projektledare Tiina Heiskari
tfn 050 487 2015
tiina.heiskari@turnmessukeskus.fi

programchef Jenni Haukio
jenni.haukio@turunmessukeskus.fi

#kirjamessut #turku

IG turunmessukeskus

Twitter @ Kirjamessut @ turunmessukesku

Facebook: facebook.com/turunkirjamessut