Tee-se-itse–sähkötöissä piilee hengenvaara

Sähköturvallisuuden taso on Suomessa kokonaisuudessaan varsin hyvä, mutta itse tehdyt viritelmät eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Sähkötyöt on aina syytä jättää ammattilaiselle, sillä maallikkojen asennuksissa piilee hengenvaara sekä asentajalle että kiinteistön asukkaille ja naapureille. Sallitutkin asennukset vaativat perusasioihin perehtymistä.

Sähköturvallisuuden taso on Suomessa kokonaisuudessaan varsin hyvä, mutta itse tehdyt viritelmät eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Kuva: Colourbox

Sähkötekniikan HTT eli Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Jukka Itkonen törmää jatkuvasti maallikoiden tekemiin asennuksiin, joita ilmenee sekä pientaloissa että kerrostalohuoneistoissa. Yleisimpiin viritelmiin lukeutuvat pistorasia-asennukset, joita Itkonen pitää myös suurimpana ongelmana.

“Näihin törmää todella usein erityisesti vanhoissa asunnoissa, joissa pistorasioita on alkujaan vähän”, sanoo Itkonen. Myös maadoituksen puuttuminen maallikkojen sähköasennuksissa on yleistä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on listannut maallikoille sallitut asennukset, mutta nekin vaativat perusasioiden ymmärtämistä. Vaarallisimpia ovat viat, jotka eivät ilmene peruskäytössä, vaan sähköä voidaan käyttää normaalisti. Kun normaalikäytöstä poiketaan, on kyseessä välitön hengenvaara.

“Jos sähköön ei ole perehtynyt lainkaan, kannattaa pitäytyä lampun ja sulakkeen vaihdossa. Asukkaita pitäisi kannustaa ammattilaisen tekemään sähköremonttiin”, Itkonen linjaa.

Suomessa sähköturvallisuuden perusvaatimukset annetaan sähköturvallisuuslaissa. Lain kulmakiveksi on määritelty, että sähköasennus ei saa aiheuttaa vaaraa hengelle tai terveydelle. Toisena perusvaatimuksena on, että sähkölaitteet tai asennukset eivät saa aiheuttaa sähkömagneettisia häiriöitä. Myös kansainvälisiä standardeja tulee noudattaa.

Myös ammattilaiset tekevät virheitä

Tarkastuksissa ilmenee paljon myös ammattilaisten tekemiä asennusvirheitä. Tyypillinen ammattilaisen virhe on esimerkiksi valaisimen asennus ilman riittävää tuuletustilaa. Silloin valaisin lämpenee ja aiheuttaa palovaaran. Suurin vaara piilee väistyvissä halogeenilampuissa, mutta myös LED-valaisin vaatii tuuletustilan.

“Palovaaran lisäksi pienempänä haittana on se, että laitteiden ylilämpeneminen kaventaa niiden käyttöikää”, Itkonen sanoo.

Ennen suurempiin sähköremontteihin ryhtymistä on hyvä teettää suunnitelma sähkösuunnittelijalla. Ennen tarjouspyyntöjä on lisäksi hyvä tarkistaa Tukesin rekisteristä, että potentiaalisten yritysten urakointiluvat ovat kunnossa. Kun urakoitsija on valittu, on sopimus syytä laatia huolella. Sopimuksessa määritellään yksityiskohtaisesti urakan vaiheet ja töiden aikataulu sekä hinta.

“Myös vaatimus loppupiirustuksista on hyvä kirjata sopimukseen”, neuvoo Itkonen. Urakan valmistuttua urakoitsija tekee käyttöönottotarkastuksen, josta laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja.

“Sähkötöiden asianmukaisuutta selvitellään toisinaan myös tavarantarkastajan avulla”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Harju on törmännyt urallaan myös tapaukseen, jossa uudiskohteen sähkötyöt olivat pahasti pielessä ja ne oli tehty epäpätevän henkilön toimesta.

Mitä tulee ottaa huomioon sähkötöitä tilattaessa?

• Teetä sähkösuunnitelma sähkösuunnittelijalla.
  • Tarkista, että urakoitsijan luvat ovat kunnossa.
  • Pyydä tarjous ja tarvittaessa selvitys yrityksen taloustiedoista yritykseltä.
  • Tee kirjallinen sopimus urakasta, aikataulusta ja hinnasta.
  • Sisällytä vaatimus loppupiirustuksista jo sopimukseen.
  • Älä maksa etukäteen työstä, jota ei ole tehty. Maksa siinä rytmissä, missä työt tehdään.
  • Urakan valmistuessa urakoitsijan pitää tehdä käyttöönottotarkastus. Siitä laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja. Pöytäkirja esittää, että sähkölaitteet täyttävät vaatimukset. Säilytä asiakirja huolellisesti.
  • Vaadi loppupiirustukset.

Mitä tehdä, jos vastaan tulee ilman ammattitaitoa tehty tai omasta mielestä vaarallinen sähkötyö?

• Irrota kaikki sähkölaitteet pistorasiasta ja lopeta pistorasian käyttö.
  • Ota yhteys sähköurakoitsijaan, joka tekee asennuksen vaarattomaksi. Asennuksen tehnyt urakoitsija on korjausvelvollinen. Jos asentajasta ei ole tietoa, on kuntoonlaitto kustannettava itse.
  • Sähkötöiden asianmukaisen asennuksen tarkastuksen voi tilata esimerkiksi Keskuskauppakamarin hyväksymältä tavarantarkastajalta (HTT).
  • Vakavissa virheissä ota suoraan yhteys Tukesiin ja tee tutkintapyyntö.

Lisätietoja:

Jukka Itkonen
HTT-tarkastaja
jukka.itkonen@optomec.fi

Raisa Harju
lakimies, Keskuskauppakamari
raisa.harju@chamber.fi

Sopivan tavarantarkastajan löydät asiantuntjiahausta

Lue lisää tavarantarkastuksesta

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 200 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen. HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist