Tee-se-itse–sähkötöissä piilee hengenvaara

Sähköturvallisuuden taso on Suomessa kokonaisuudessaan varsin hyvä, mutta itse tehdyt viritelmät eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Sähkötyöt on aina syytä jättää ammattilaiselle, sillä maallikkojen asennuksissa piilee hengenvaara sekä asentajalle että kiinteistön asukkaille ja naapureille. Sallitutkin asennukset vaativat perusasioihin perehtymistä.

Sähköturvallisuuden taso on Suomessa kokonaisuudessaan varsin hyvä, mutta itse tehdyt viritelmät eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Kuva: Colourbox

Sähkötekniikan HTT eli Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Jukka Itkonen törmää jatkuvasti maallikoiden tekemiin asennuksiin, joita ilmenee sekä pientaloissa että kerrostalohuoneistoissa. Yleisimpiin viritelmiin lukeutuvat pistorasia-asennukset, joita Itkonen pitää myös suurimpana ongelmana.

“Näihin törmää todella usein erityisesti vanhoissa asunnoissa, joissa pistorasioita on alkujaan vähän”, sanoo Itkonen. Myös maadoituksen puuttuminen maallikkojen sähköasennuksissa on yleistä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on listannut maallikoille sallitut asennukset, mutta nekin vaativat perusasioiden ymmärtämistä. Vaarallisimpia ovat viat, jotka eivät ilmene peruskäytössä, vaan sähköä voidaan käyttää normaalisti. Kun normaalikäytöstä poiketaan, on kyseessä välitön hengenvaara.

“Jos sähköön ei ole perehtynyt lainkaan, kannattaa pitäytyä lampun ja sulakkeen vaihdossa. Asukkaita pitäisi kannustaa ammattilaisen tekemään sähköremonttiin”, Itkonen linjaa.

Suomessa sähköturvallisuuden perusvaatimukset annetaan sähköturvallisuuslaissa. Lain kulmakiveksi on määritelty, että sähköasennus ei saa aiheuttaa vaaraa hengelle tai terveydelle. Toisena perusvaatimuksena on, että sähkölaitteet tai asennukset eivät saa aiheuttaa sähkömagneettisia häiriöitä. Myös kansainvälisiä standardeja tulee noudattaa.

Myös ammattilaiset tekevät virheitä

Tarkastuksissa ilmenee paljon myös ammattilaisten tekemiä asennusvirheitä. Tyypillinen ammattilaisen virhe on esimerkiksi valaisimen asennus ilman riittävää tuuletustilaa. Silloin valaisin lämpenee ja aiheuttaa palovaaran. Suurin vaara piilee väistyvissä halogeenilampuissa, mutta myös LED-valaisin vaatii tuuletustilan.

“Palovaaran lisäksi pienempänä haittana on se, että laitteiden ylilämpeneminen kaventaa niiden käyttöikää”, Itkonen sanoo.

Ennen suurempiin sähköremontteihin ryhtymistä on hyvä teettää suunnitelma sähkösuunnittelijalla. Ennen tarjouspyyntöjä on lisäksi hyvä tarkistaa Tukesin rekisteristä, että potentiaalisten yritysten urakointiluvat ovat kunnossa. Kun urakoitsija on valittu, on sopimus syytä laatia huolella. Sopimuksessa määritellään yksityiskohtaisesti urakan vaiheet ja töiden aikataulu sekä hinta.

“Myös vaatimus loppupiirustuksista on hyvä kirjata sopimukseen”, neuvoo Itkonen. Urakan valmistuttua urakoitsija tekee käyttöönottotarkastuksen, josta laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja.

“Sähkötöiden asianmukaisuutta selvitellään toisinaan myös tavarantarkastajan avulla”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Harju on törmännyt urallaan myös tapaukseen, jossa uudiskohteen sähkötyöt olivat pahasti pielessä ja ne oli tehty epäpätevän henkilön toimesta.

Mitä tulee ottaa huomioon sähkötöitä tilattaessa?

• Teetä sähkösuunnitelma sähkösuunnittelijalla.
  • Tarkista, että urakoitsijan luvat ovat kunnossa.
  • Pyydä tarjous ja tarvittaessa selvitys yrityksen taloustiedoista yritykseltä.
  • Tee kirjallinen sopimus urakasta, aikataulusta ja hinnasta.
  • Sisällytä vaatimus loppupiirustuksista jo sopimukseen.
  • Älä maksa etukäteen työstä, jota ei ole tehty. Maksa siinä rytmissä, missä työt tehdään.
  • Urakan valmistuessa urakoitsijan pitää tehdä käyttöönottotarkastus. Siitä laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja. Pöytäkirja esittää, että sähkölaitteet täyttävät vaatimukset. Säilytä asiakirja huolellisesti.
  • Vaadi loppupiirustukset.

Mitä tehdä, jos vastaan tulee ilman ammattitaitoa tehty tai omasta mielestä vaarallinen sähkötyö?

• Irrota kaikki sähkölaitteet pistorasiasta ja lopeta pistorasian käyttö.
  • Ota yhteys sähköurakoitsijaan, joka tekee asennuksen vaarattomaksi. Asennuksen tehnyt urakoitsija on korjausvelvollinen. Jos asentajasta ei ole tietoa, on kuntoonlaitto kustannettava itse.
  • Sähkötöiden asianmukaisen asennuksen tarkastuksen voi tilata esimerkiksi Keskuskauppakamarin hyväksymältä tavarantarkastajalta (HTT).
  • Vakavissa virheissä ota suoraan yhteys Tukesiin ja tee tutkintapyyntö.

Lisätietoja:

Jukka Itkonen
HTT-tarkastaja
jukka.itkonen@optomec.fi

Raisa Harju
lakimies, Keskuskauppakamari
raisa.harju@chamber.fi

Sopivan tavarantarkastajan löydät asiantuntjiahausta

Lue lisää tavarantarkastuksesta

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 200 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen. HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin10.10.2017 15:15Kutsu

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Johtajat jakavat työpäivänsä nuoren kanssa – jo yli 400 johtajaa mukana Tuhat Nuorta johtajaa hankkeessa30.9.2017 06:00Tiedote

Yritysjohtajat tarttuvat haasteeseen tutustuttaa nuoria johtamistyöhön. Tuhat Nuorta Johtajaa -kampanja tuo päiväksi yhteen johtajan ja 17–24-vuotiaan johtamisesta kiinnostuneen nuoren. Nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Kampanjan järjestävät kauppakamarit, Nuorkauppakamarit ja Yes-verkosto.

Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa29.9.2017 04:00Kutsu

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.