Tee-se-itse–sähkötöissä piilee hengenvaara

Sähköturvallisuuden taso on Suomessa kokonaisuudessaan varsin hyvä, mutta itse tehdyt viritelmät eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Sähkötyöt on aina syytä jättää ammattilaiselle, sillä maallikkojen asennuksissa piilee hengenvaara sekä asentajalle että kiinteistön asukkaille ja naapureille. Sallitutkin asennukset vaativat perusasioihin perehtymistä.
Sähköturvallisuuden taso on Suomessa kokonaisuudessaan varsin hyvä, mutta itse tehdyt viritelmät eivät kuitenkaan ole harvinaisia. Kuva: Colourbox

Sähkötekniikan HTT eli Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Jukka Itkonen törmää jatkuvasti maallikoiden tekemiin asennuksiin, joita ilmenee sekä pientaloissa että kerrostalohuoneistoissa. Yleisimpiin viritelmiin lukeutuvat pistorasia-asennukset, joita Itkonen pitää myös suurimpana ongelmana.

“Näihin törmää todella usein erityisesti vanhoissa asunnoissa, joissa pistorasioita on alkujaan vähän”, sanoo Itkonen. Myös maadoituksen puuttuminen maallikkojen sähköasennuksissa on yleistä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on listannut maallikoille sallitut asennukset, mutta nekin vaativat perusasioiden ymmärtämistä. Vaarallisimpia ovat viat, jotka eivät ilmene peruskäytössä, vaan sähköä voidaan käyttää normaalisti. Kun normaalikäytöstä poiketaan, on kyseessä välitön hengenvaara.

“Jos sähköön ei ole perehtynyt lainkaan, kannattaa pitäytyä lampun ja sulakkeen vaihdossa. Asukkaita pitäisi kannustaa ammattilaisen tekemään sähköremonttiin”, Itkonen linjaa.

Suomessa sähköturvallisuuden perusvaatimukset annetaan sähköturvallisuuslaissa. Lain kulmakiveksi on määritelty, että sähköasennus ei saa aiheuttaa vaaraa hengelle tai terveydelle. Toisena perusvaatimuksena on, että sähkölaitteet tai asennukset eivät saa aiheuttaa sähkömagneettisia häiriöitä. Myös kansainvälisiä standardeja tulee noudattaa.

Myös ammattilaiset tekevät virheitä

Tarkastuksissa ilmenee paljon myös ammattilaisten tekemiä asennusvirheitä. Tyypillinen ammattilaisen virhe on esimerkiksi valaisimen asennus ilman riittävää tuuletustilaa. Silloin valaisin lämpenee ja aiheuttaa palovaaran. Suurin vaara piilee väistyvissä halogeenilampuissa, mutta myös LED-valaisin vaatii tuuletustilan.

“Palovaaran lisäksi pienempänä haittana on se, että laitteiden ylilämpeneminen kaventaa niiden käyttöikää”, Itkonen sanoo.

Ennen suurempiin sähköremontteihin ryhtymistä on hyvä teettää suunnitelma sähkösuunnittelijalla. Ennen tarjouspyyntöjä on lisäksi hyvä tarkistaa Tukesin rekisteristä, että potentiaalisten yritysten urakointiluvat ovat kunnossa. Kun urakoitsija on valittu, on sopimus syytä laatia huolella. Sopimuksessa määritellään yksityiskohtaisesti urakan vaiheet ja töiden aikataulu sekä hinta.

“Myös vaatimus loppupiirustuksista on hyvä kirjata sopimukseen”, neuvoo Itkonen. Urakan valmistuttua urakoitsija tekee käyttöönottotarkastuksen, josta laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja.

“Sähkötöiden asianmukaisuutta selvitellään toisinaan myös tavarantarkastajan avulla”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. Harju on törmännyt urallaan myös tapaukseen, jossa uudiskohteen sähkötyöt olivat pahasti pielessä ja ne oli tehty epäpätevän henkilön toimesta.

Mitä tulee ottaa huomioon sähkötöitä tilattaessa?

• Teetä sähkösuunnitelma sähkösuunnittelijalla.
  • Tarkista, että urakoitsijan luvat ovat kunnossa.
  • Pyydä tarjous ja tarvittaessa selvitys yrityksen taloustiedoista yritykseltä.
  • Tee kirjallinen sopimus urakasta, aikataulusta ja hinnasta.
  • Sisällytä vaatimus loppupiirustuksista jo sopimukseen.
  • Älä maksa etukäteen työstä, jota ei ole tehty. Maksa siinä rytmissä, missä työt tehdään.
  • Urakan valmistuessa urakoitsijan pitää tehdä käyttöönottotarkastus. Siitä laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja. Pöytäkirja esittää, että sähkölaitteet täyttävät vaatimukset. Säilytä asiakirja huolellisesti.
  • Vaadi loppupiirustukset.

Mitä tehdä, jos vastaan tulee ilman ammattitaitoa tehty tai omasta mielestä vaarallinen sähkötyö?

• Irrota kaikki sähkölaitteet pistorasiasta ja lopeta pistorasian käyttö.
  • Ota yhteys sähköurakoitsijaan, joka tekee asennuksen vaarattomaksi. Asennuksen tehnyt urakoitsija on korjausvelvollinen. Jos asentajasta ei ole tietoa, on kuntoonlaitto kustannettava itse.
  • Sähkötöiden asianmukaisen asennuksen tarkastuksen voi tilata esimerkiksi Keskuskauppakamarin hyväksymältä tavarantarkastajalta (HTT).
  • Vakavissa virheissä ota suoraan yhteys Tukesiin ja tee tutkintapyyntö.

Lisätietoja:

Jukka Itkonen
HTT-tarkastaja
jukka.itkonen@optomec.fi

Raisa Harju
lakimies, Keskuskauppakamari
raisa.harju@chamber.fi

Sopivan tavarantarkastajan löydät asiantuntjiahausta

Lue lisää tavarantarkastuksesta

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 200 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen. HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yritysten vientinäkymät kuluvalle vuodelle heikentyneet merkittävästi edellisvuodesta27.3.2024 06:54:00 EET | Tiedote

Kauppakamarin vientijohtajakyselyn perusteella yritysten vientinäkymät ovat selkeästi heikentyneet edellisvuoteen nähden. Tuoreen kyselyn mukaan enää kuusi prosenttia vientiyrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Alkuvuonna 2023 vielä 20 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi viennin kasvavan merkittävästi vuoden aikana.

Keskuskauppakamarin hallitus: Työmarkkinatilanne on ratkaistava luottamusta rakentamalla25.3.2024 16:41:36 EET | Tiedote

Meneillään olevat työtaistelutoimenpiteet ovat vahingollisia Suomen taloudelle. Yrityksille aiheutuu taloudellisia ja toiminnallisia vaikeuksia, joiden korjaaminen ei tapahdu hetkessä. Keskuskauppakamarin hallitus painottaa, että Suomen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa tähän ei ole varaa. Suomen talouden kasvu on jo pitkään ollut lähes olematonta ja teolliset investoinnit vuotuisia poistoja pienemmät rapauttaen siten tulevaa kasvupotentiaalia. Siksi Keskuskauppakamarin hallitus pitää tärkeänä, että kiistoissa päästään eteenpäin.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Vientiyrityksistä yli 90 prosenttia kertoo poliittisten lakkojen vaikuttaneen toimintaan - lisäkustannuksia, mainehaittaa, lomautuksia22.3.2024 06:53:00 EET | Tiedote

Yli 90 prosenttia Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo meneillä olevien lakkojen vaikuttaneen yritysten toimintaan. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37 prosenttia kertoi lakkojen vaikuttaneen merkittävästi ja 54 prosenttia yrityksistä kertoo lakkojen vaikuttaneen jonkin verran.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien yhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä jatkoi kasvuaan – Suomi jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä19.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Naisten osuus EU- ja ETA-maiden suurimpien ja vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä kasvaa edelleen, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta. Jo yli puolessa jäsenmaista naisten osuus hallituksen jäsenistä on yli 30 prosenttia ja johtoryhmän jäsenistä yli 20 prosenttia. Vaikka Suomi sijoittuukin edelleen kärkikymmenikköön kummassakin vertailussa, olemme jäämässä jälkeen terävimmästä kärjestä. Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä Keskuskauppakamari haluaa muistuttaa, että naisjohtajuuden edistämiseksi on vielä paljon työtä tehtävänä.