Teemu Laurellin uutuuskirja tuo huippuruokaa kotikeittiöön

Miten huippukokki aterioi arkena ja mitä ravintolan henkilökunnalla on tapana syödä töissä? Miten voi valmistaa astetta parempaa kotiruokaa helposti? Entä mikä kastike sopii minkäkin ruoan kanssa? Teemu Laurell jakaa mutkattomat suosikkireseptinsä lukijoille ruokiin liittyvien muistojen, tarinoiden ja vinkkien kera.

Vodkapasta, herkullinen shakshuka, rapea kanaburgeri ja monia muita suosikkireseptejä. Riippumatta siitä, oletko keittiössä visionääri vai aloittelija, Teemu Laurellin Teemun pöydässä tuo huippuruokia kotiisi.

Televisiostakin tuttu Laurell on työskennellyt Suomen huippuravintoloissa jo yli 15 vuoden ajan. Nyt ravintola Shelterin omistaja tarjoaa lukijalle noin 60 suosikkireseptiään aamupaloista iltapaloihin. Mukana on liha-, kala- ja kasvisruokia sekä ihania herkkuja.

Kirja on tehty tiiviissä yhteistyössä valokuvaaja Kim Öhmanin kanssa. "Kuvissa pidän annoksen vahvasti keskiössä, vältän turhia kikkailuja ja krumeluureja ja pyrin näyttämään annoksen värit, tekstuurit ja elementit mahdollisimman tarkasti. Toki olen myös itse innokas ruokaihminen, mikä on mielestäni hyvin tärkeä ominaisuus ruokakuvaajalle", Öhman kommentoi.

Laurell suosii yksinkertaista ja nopeasti valmistuvaa ruokaa, esimerkiksi simppeleitä kastikkeita ja herkullisia jälkkäreitä. Hänelle on tärkeää myös valita raaka-aineet vastuullisesti.

"Ruoanlaitto merkitsee minulle itsestä ja toisista huolehtimista. Nämä molemmat syntyvät lopulta varsin yksinkertaisista aineksista", Laurell kertoo.

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa ilmestyessään 21.5.2021

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot, pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin4.6.2021 08:32:00 EEST | Tiedote

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.

Suomalainen Momolu on huippusuunnittelijan ja entisten roviolaisten uusi hittibrändi lapsille – kansainvälinen noste pandan ympärillä on niin kova, että sinunkin on syytä tutustua häneen20.5.2021 08:33:00 EEST | Tiedote

Mitä syntyy, kun Aalto-yliopistosta valmistunut muotoilija ja taidepedagogi lyöttäytyy yhteen sisällönkehityksen ammattilaisten kanssa? Momolu on Leena Fredrikssonin luoma pandahahmo, joka on huimassa kansainvälisessä nosteessa. Nyt Momolu ja ystävät ilahduttavat perheen pienimpiä myös suomenkielisissä lastenkirjoissa.

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit haluaa opettaa, että jokainen lapsi on erilainen, mutta yhtä arvokas18.5.2021 09:24:46 EEST | Tiedote

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on kirjailija Johanna Elomaan uusi lastenkirja, jonka eläinhahmojen erityispiirteet osoittautuvat vahvuuksiksi kun viidakon asukit pakenevat keltaisia kauhukaivajia Paratiisimetsään. Elomaa haluaa kirjallaan auttaa lapsia arvostamaan sekä omaa että muiden ainutlaatuisuutta. Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on suositun Hidasta elämää -kirjaperheen ensimmäinen lasten satukirja.