Tehdään Tampereen kaupunkiseudusta kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä

Tampereella on laadukasta turvallisuusalan osaamista ja nimekkäitä alan toimijoita. Tavoitteena on vahvistaa jo toimivan turvallisuusklusterin toimintaa sekä tehdä kaupunkiseudusta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä, joka toimii ja verkostoituu aktiivisesti. Tarkoituksena on saattaa turvallisuusalan yrityksiä yhteen, löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä sanoittaa ydinviestit seudun vahvuuksista turvallisuuden saralla. Tule mukaan hankkeen avaustapahtumaan Kampusareenalle tiistaina 30.10.2018.

Tampereen kaupunkiseutu haluaa profiloitua turvallisuusalan osaamiskeskittymänä. Edellytykset tavoitteen saavuttamiseen ovat hyvät, sillä Tampereen seudulla toimivan turvallisuusklusterin puitteissa yhteistyötä on tehty jo vuodesta 2011 asti. Se on pirkanmaalaisten turvallisuustoimijoiden verkostomainen yhteenliittymä, jossa ovat mukana viranomaiset, yritykset, oppilaitokset ja yhdistykset. Turvallisuusklusterin toimintaa tullaan tiivistämään 10.10. allekirjoitettavallla yhteistyösopimuksella.

Nyt alkavalla Business Tampereen, Tampereen kauppakamarin ja Itämeri-instituutin kehitystyöllä halutaan turvallisuustoimijoiden vahvuuksista ja tavoitteista sekä turvallisuuskentän haasteista nostaa esiin seudullisia painopisteitä. Tavoitteena on hakea EU-rahoitusta jatkokehityksen tueksi.

– Vahvuuksia kannattaa tunnetusti lujittaa ja tavoitteena onkin tehdä seutumme turvallisuusosaaminen näkyväksi myös kansainvälisesti. Tämä tukee myös yritysten toimintaa. Tampereella osaaminen on kohdallaan ja ainutlaatuinen yhteistyön ilmapiiri löytyy, korostaa Tampereen kaupungin Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen.

Smart Tampere on Tampereen kaupungin strateginen kehitysohjelma, jonka ekosysteemiosaohjelman tavoitteena on edistää uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymistä Tampereen seudulle sekä edesauttaa yritysten mahdollisuuksia hyödyntää kaupunkia testialustana. Tämän vuoksi turvallisuus on valittu ohjelman uudeksi teemaksi.

– Turvallisuusnäkökulman mukaan tuominen mahdollistaa jälleen uudenlaisia kokeiluja ja sen myötä myös turvallisempaa kaupunkiympäristöä. Tarkoituksena on löytää vähintään yksi kokeilu, jossa yritykset pääsevät testaamaan oikeassa toimintaympäristössä jotain tuotettaan, palveluaan tai konseptiaan, kertoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Petri Nykänen Tampereen kaupungin elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampereesta.

Avoin haaste pirkanmaalaisille turvallisuusalan yrityksille

Nyt alkava Business Tampereen, Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan liiton rahoittama kehittämishanke kestää huhtikuun 2019 loppuun. Hankkeen aikana yhteistoimintaan halutaan mukaan myös turvallisuusalan yksityiset toimijat.

Tampereen kauppakamarin Peer Haataja haastaakin yrityksiä miettimään mitä turvallisuusklusterin toiminta voisi parhaimmillaan tarkoittaa:

– Turvallisuus on globaalisti kasvava toimiala, josta voi syntyä myös monenlaista liiketoimintaa. Yhteistyöllä Tampereen seudun toimijat voivat löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia yhä paremmin. Sitä haluamme tukea, linjaa Haataja.

Tervetuloa hankkeen ensimmäiseen tapahtumaan tiistaina 30.10.

Tule rakentamaan kanssamme Tampereen kaupunkiseudun turvallisuusosaamisen, vahvuuksien ja mahdollisuuksien kokonaiskuvaa Kampusareenalle tiistaina 30.10.2018 klo 13-16. Tapahtuman antia käytetään pohjana tuleville toimenpiteille, joten toivomme laajaa ja monipuolista osallistujajoukkoa.

Ilmoittaudu avaustapahtumaan ilmoittautumislomakkeen kautta. Lisäksi voit lomakkeella kertoa kiinnostuksestasi olla hankkeessa mukana muulla tavoin.

Huomaa myös yleisölle avoin EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan edustajan Federica Mogherinin luento aiheesta "A superpower for peace: Europe's choice in a challenging world" Tampereen yliopistolla 10.10.2018.

Lisätietoja hankkeesta ja nyt alkavista toimenpiteistä antavat:

Tampereen kauppakamari
Peer Haataja, p. 040 553 5535