Tehdaskaupungin lapset on koko perheen tietokirja

Millaista elämää tehdaskaupunkien lapset elivät 1800-luvun lopussa? Tehdaskaupunkien työläiskortteleihin muodostui suuria yhteisöjä. Elämä oli kovasti erilaista kuin nykypäivänä.

Kansikuva: "Tehdaskaupungin lapset", Karoliina Suoniemi

Karoliina Suoniemen kirja Tehdaskaupungin lapset on koko perheen tietokirja, joka kertoo lapsentajuisesti suomalaisten työläisperheiden arjesta 1800-luvun lopussa. Teos tuo lukijansa silmien eteen työläiskorttelien lapsisakit, kotien yhteiskeittiöt ja saunat, arjen ja juhlan. Se kuvaa lasten työtä tehtaissa, mutta myös koulunkäyntiä ja pihaleikkejä. Kirjassa nostetaan esille myös joitakin tehdasyhteisössä kasvaneita lapsia, joista myöhemmin tuli oman alansa merkkihenkilöitä, kuten Paavo Nurmi ja Minna Canth.

Kirjan maisemana ovat suomalaiset tehdaskaupungit, mm. Tampere, Pori, Forssa ja Helsinki, joissa työväestön koko elämää määritteli tehdas. Kirja juhlistaa omalta osaltaan Finlaysonin 200-vuotisjuhlavuotta ja se tehdään yhteistyössä Tampereen kaupungin museoiden sekä Työväenmuseo Werstaan kanssa. Tehdaskaupungin lapset on ensimmäinen suomalainen lastenkirja tavallisten lasten elämästä tehdasyhteisöissä.

Kirjan hienosta kuvituksesta vastaa Emmi Kyytsönen. Tekijöiden edellinen teos oli: Ihan oikeat viikinkiajan lapset (Avain, 2019).

Teos: Tehdaskaupungin lapset
Kirjoittaja: Karoliina Suoniemi
Kansi & kuvitus: Emmi Kyytsönen
Julkaisupäivä: 26.3.2020

puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

Kansikuva: "Tehdaskaupungin lapset", Karoliina Suoniemi

Avaimen kirjat syksyllä 202025.3.2020 12:47:51 EETTiedote

Avaimen syksyn kustannusohjelma tarjoaa lukijoille monipuolista ja virkistävää luettavaa. Syksyllä ilmestyvät muun muassa Kirsikka Myllyrinteen teos suomalaisarjesta Kyproksella, Ismo Loivamaan herkullinen musikaalihistoriikki, Tomi Kontion opas Suomen kansallispuistojen lumoon ja Jarno Alastalon kirja outoakin oudoimmista tyypeistä. Krista Launosen teoksessa Hymyn salaisuus etsitään elämäniloa taidehistoriasta. Lapsille julkaistaan opas vegeruoanlaittoon, tietoa villieläimistä sekä huumorilla höystetty salapoliisiseikkailu Helsingissä. Kaunokirjallisuuden klassikoita ja ajankohtaisia nuortenromaaneja julkaistaan selkomukautettuna.