Tehy ja SuPer: Työmarkkinaneuvottelut keskeytettävä heti poikkeustilan takia

Hoitajajärjestöt Tehy ja SuPer esittävät työmarkkinaneuvottelujen keskeyttämistä sekä kunta-alalla että yksityissektorilla välittömästi poikkeustilan ja valmiuslain vuoksi.

-Kuntatyönantaja ei tämänpäiväisen tapaamisen perusteella suhtaudu neuvottelujen kiireelliseen edistämiseen tässä tilanteessa riittävällä vakavuudella, joten emme näe edellytyksiä jatkaa neuvottelutoimintaa nyt, toteavat sekä Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen että SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Poikkeustila vaatii poikkeusjärjestelyjä ja olemme hoitajajärjestöissä vakuuttuneita siitä, että kaikkien neuvotteluprosessissa mukana olevien työpanosta tarvitaan näissä oloissa nyt muualla. Neuvottelupöytiin palataan vasta, kun poikkeustila päättyy.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028

SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 346 0847

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847

Tehy ja SuPer vetoavat hallitukseen naisten palkkapäivänä: hallitusohjelman tasa-arvokirjaukset pantava toimeen1.11.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisnaisten palkka on vuonna 2020 keskimäärin 83,8 prosenttia miesten palkasta. Keskimääräisessä vuosipalkassa, joka käsittää kaikki palkansaajat, ero on noin 7 900 euroa. Palkkaerosta seuraa, että naiset tekevät laskennallisesti loppuvuoden töitä ilmaiseksi. 1.marraskuuta vietettävän naisten palkkapäivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota tähän epäkohtaan.