Tehy ja SuPer: Työriidan sovittelua on jatkettava, muuten lakon siirto oli laiton

Tehy ja SuPer vaativat hoitajajärjestöjen ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n työriidan sovittelun jatkamista pikaisesti.

– Neuvottelukosketusta ei ole ollut viime tiistain jälkeen. Valtakunnansovittelijalta ei ole tullut kutsua sovittelupöytään. Hiljaisuus Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n taholta vihloo korvia. Jos tilanne olisi niin vakava kuin työnantajat julkisuudessa viestivät, ja olisi tarve rajoittaa hoitajien perusoikeuksia potilasturvalailla, nyt on syytä alkaa neuvotella, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Järjestöt muistuttavat jälkimmäisen lakon siirtopäätöksestä. Työriitalain mukaan lakon siirtämisen perusteena on riittävän lisäajan varmistaminen sovittelulle. Tehyn ja SuPerin ilmoittama toinen laajempi lakko, jonka piti alkaa 1.4.2022, siirrettiin TEMin päätöksellä kahdella viikolla. Valtakunnansovittelija ei kuitenkaan ole sovitellut Tehyn ja SuPerin lakkoa29.3. jälkeen, eikä mitään muutakaan neuvottelujen jatkamiseen viittaavaa ole ilmennyt.

– Nyt vaikuttaa siltä, että jälkimmäistä lakkoa on siirretty ilman laissa edellytettyä perustetta. Hoitajien oikeusturvaa ja perustuslaillisia oikeuksia ollaan loukkaamassa usealla tavalla, mikä on oikeusvaltiossa käsittämätön tilanne, sanoo SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Tehyn ja SuPerin lakko alkoi kuudessa sairaanhoitopiirissä 1.4.2022 ja se jatkuu kaksi viikkoa. Tätä edelsi valtakunnansovittelijan 29.3. antama sovintoesitys, joka ei sisältänyt mitään elementtejä hoitajapulan korjaamiseksi – ei palkkauksellisia eikä työoloja parantavia. Järjestöt tavoittelevat viiden vuoden mittaista maltillista palkkaohjelmaa, jonka tarkoitus on pelastaa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujen tulevaisuus ja turvata työvoiman saatavuutta. Tämän sijaan hoitajille tarjottiin muita aloja pienempiä sopimuskorotuksia.

15.4. on alkamassa hoitajajärjestöjen toinen, laajempi lakko, jonka piirissä on noin 40 000 hoitajaa 13:ssa sairaanhoitopiirissä.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, yhteys erityisavustajan kautta p. 0400 540 005
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

SuPerin, Tehyn ja ERTOn kysely: Heikentyneet työolot ja pieni palkka syy hoitajapulaan yksityisellä hoiva-alalla16.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Hoitajapula on vakava myös yksityisellä hoiva-alalla ja varhaiskasvatuksessa, kertovat ammattiliitot SuPer, Tehy ja ERTO. Liitot selvittivät jäsentensä työhyvinvointia huhti-toukokuussa. Kyselyn mukaan halu vaihtaa alaa on korkea ja jopa kaksi kolmasosaa vastaajista on miettinyt alan vaihtamista kokonaan pois sote-sektorilta tai varhaiskasvatuksesta. Palkankorotukset koetaan tärkeimmäksi alan pito- ja vetovoimatekijäksi.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ministeriössä tehdään lakia, joka heikentää hoitoalan veto- ja pitovoimaa – SuPer vastustaa suunnitelmia syrjäyttää lähihoitajat hoidon tarpeen arvioinnista13.5.2022 10:36:29 EEST | Tiedote

– Lainsäädännöllä ollaan syventämässä hoitajapulaa entisestään, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. Ministeri Aki Lindén esitteli 12.5. hallituksen esityksen, joka käsittelee perusterveydenhuollon hoitotakuun tiukentamista. Lisäksi hoidon tarpeen arviointia tekevän henkilökunnan kriteerejä tullaan kiristämään, mitä SuPer ei hyväksy. Esityksen mukaan arvioinnin hoidon ja tutkimuksen tarpeesta sekä kiireellisyydestä saisi jatkossa tehdä laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, esimerkiksi sairaanhoitaja, kun nykylainsäädännön mukaan sen saa tehdä myös lähihoitaja ja perushoitaja.

Tehy ja SuPer hylkäsivät sovintoehdotuksen, joukkoirtisanoutuminen uhkaa uusia hyvinvointialueita11.5.2022 12:06:15 EEST | Tiedote

Tehyn ja SuPerin hallinnot päättivät yksimielisesti hylätä sovittelulautakunnan sovintoehdotuksen. Ehdotus ei sisältänyt uskottavaa hoitajapulan ratkaisua. Esitetty palkkaohjelma on tasoltaan täysin riittämätön. Viiden vuoden palkkaohjelmana markkinoitu esitys on käytännössä kolmen vuoden mittainen palkkausjärjestelmän kehittämistyö, joka sisältää kolme työantajan päätösvallassa olevaa vaatimatonta paikallista palkankorotuserää. Hoitajapulaa se ei tule lieventämään mitenkään. Myöskään työoloihin ei ollut luvassa edistystä. Ainoa hoitajajärjestöjen tavoite, joka eteni toivotusti, oli perhevapaamääräysten uudistaminen.