Tehy ja SuPer: Yksityinen ja julkinen sote-ala molemmat palkkakuopassa

Tänään julkistetun selvityksen (Antti Kauhanen, Terhi Maczsulskij ja Eetu Isotalo: Kunta-alan ja yksityisen sektorin välinen palkkaeroselvitys 2019) mukaan terveys- ja sosiaalialalla vastaavissa ammateissa työskentelevien palkat ovat kuntasektorilla 0,4–2,3 prosenttia suuremmat kuin yksityisellä sektorilla.

Tuore selvitys keskittyy vain samalla alalla ja samalla nimikkeellä työskentelevien palkkaeroon kuntien ja yksityisen sektorin välillä. Hoitajajärjestöille ei tule yllätyksenä, että sote-alan sisällä yksityisen sektorin palkkataso jää kuntia alemmaksi.

– Ei ole mikään varsinainen uutinen, että koko sote-ala on palkkakuopassa ihan sektorista riippumatta, toteaa Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi.

Palkkatasa-arvon edistämisen kannalta paljon tärkeämpää olisi tutkia saman koulutustaustan omaavien mies- ja naisvaltaisten alojen palkkaeroja. Esimerkiksi sairaalainsinöörin palkka on yli 1 000 euroa suurempi kuin vastaavan koulutustaustan omaavan sairaanhoitajan.

Naisten keskiansio on Tilastokeskuksen mukaan noin 600 euroa pienempi kuin miesten.

– Ilahduttavasti myös hallitusohjelmassa on tunnustettu miesten ja naisten välinen 16 prosenttiyksikön perusteeton palkkaero. Tehyn ja SuPerin esittämä palkkatasa-arvo-ohjelma kuroisi umpeen juuri tätä eroa, muistuttaa SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno.

Samapalkkaisuusohjelman kolmikantainen valmistelu ajoi karille viime viikolla. Minkäänlaisia käytännön toimia ei päästy yhdessä sopimaan. Samapalkkaisuustavoite on vaarassa jäädä jälleen juhlapuheeksi. SuPerin ja Tehyn esittämä tasa-arvo-ohjelma on maltillinen käytännön toimi, joka johtaisi konkreettisiin tuloksiin.

Tehyn ja SuPerin keskeiset palkkaan liittyvät tavoitteet liittokierroksella ovat vähintään vientialojen tasoiset palkankorotukset ja niiden lisäksi palkkatasa-arvon edistäminen erillisellä ohjelmalla. Myös työoloihin on järjestöjen mukaan saatava parannusta ja kiky-tunneista on päästävä eroon kustannuksitta. Lisäksi julkisella sektorilla tavoitteena on sote-sopimus.

Lisätietoja:
Tehyn ekonomisti Ralf Sund, p. 050 563 4841
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492

Tehy och SuPer utlyser en ansökningsblockad mot andelslag i norra Finland10.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Tehy och SuPer har utlyst en blockad mot andelslaget Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta och dess dotterbolag. Bland annat Tervia Osaajat Oy producerar social- och hälsovårdstjänster inom Norra Österbottens, Länsi-Pohja och Lapplands sjukvårdsdistrikts samt Mellersta Österbottens social- och hälsovårdssamkommun Soites och Kajanalands samkommun för social- och hälsovårds områden.

Kutsu: Naisvaltainen hoitoala vaatii palkkatasa-arvoa - SuPer ja Tehy esittävät pitkää tasa-arvo-ohjelmaa12.3.2019 10:13:09 EETKutsu

Keskimääräinen naiselle maksettava säännöllisen työajan palkka on Suomessa noin 84 prosenttia miehen palkasta. SuPerin ja Tehyn mukaan palkkaeron kaventamiseksi ei ole tehty riittäviä toimenpiteitä. Jos samaa rataa jatketaan, palkkatasa-arvo saavutetaan 2090. Sukupuolten palkkatasa-arvo on työelämän keskeinen tasa-arvokysymys. Samapalkkaisuuteen velvoittavat kansainvälinen ja EU-oikeus sekä kansallinen lainsäädäntö. Ei siis ole mielipidekysymys, pitäisikö palkkaero kuroa umpeen vai ei. SuPer ja Tehy vaativat palkkatasa-arvo-ohjelmaa uuteen hallitusohjelmaan.