Tehy opiskelijat ry:n ja Propagandan rohkea kampanja käsittelee sotealan haasteita ja työntekijöihin kohdistuvia stereotypioita

Tehyn opiskelijayhdistys ry:n ja markkinointiviestintätoimisto Propagandan toteuttama kampanja kulkee sloganilla Sisar hento valkoinen. Kantaa ottava kampanja nostaa ennakkoluulottomasti esille sotealan epäkohtia ja julistaa erilaisuuden ilosanomaa.

Tänään lanseerattu Sisar hento valkoinen -kampanja pureutuu silottelematta sosiaali- ja terveysalalla jyllääviin eriarvoistaviin olettamuksiin ja odotuksiin. Kampanjan kasvoina nähdään Tehyn opiskelijajäseniä, joiden omakohtaiset kokemukset tuovat sanomaan merkittävän lisäarvon.

- Haluamme herättää keskustelua. Vaikka työskentely sosiaali- ja terveysalalla on antoisaa, myös epäkohtia on paljon. Kannustamme puhumaan haasteista ääneen, muuten mikään ei muutu. Kampanjan mukaisesti yhdessä meissä on enemmän voimaa ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin – siitä koko ammattiyhdistystoiminnassakin on kyse. Tämä on Tehyn opiskelijayhdistys ry:n ensimmäinen sosiaalisessa mediassa toteutettava ja nuorille suunnattu kampanja. Olikin siis luonnollista, että opiskelijajäsenet saivat pitkälti päättää kaikesta, Tehyn järjestöasiantuntija ja opiskelijavastaava Atte Mäki kertoo.

Mäen mukaan hoitoalan työntekijöihin liitetään usein vanhanaikaisia mielikuvia, minkä vuoksi Sisar hento valkoinen valikoitui opiskelijoille mieleiseksi kampanjanimeksi.

- Kampanjamme iloitsee ihmisten erilaisuudella ja vahvuudella – sotealalla on töissä kaikenlaisia ihmisiä ulkonäöstä ja sukupuolesta riippumatta. Haluamme rikkoa stereotypioita ja muuttaa mielikuvia esimerkiksi siitä, että sairaanhoitaja mielletään vieläkin sisar hento valkoisen kaltaiseksi hahmoksi. Lisäksi meille oli tärkeää korostaa yhteneväisyyttä ja muistuttaa ammattiyhdistyksen tuovan konkreettista tukea työelämään, hän jatkaa.

Positiivista propagandaa parhaimmillaan

Propagandalla vetovastuussa olleen projektipäällikkö Elina Tiaisen mukaan kampanjassa erityisen antoisaa oli nimenomaan asiakkaan rohkeus herättää keskustelua ja tunteita.

- Tehyläiset olivat meidän iloksemme valmiita laittamaan ison vaihteen päälle. Kohderyhmän ollessa nuoret aikuiset, aidon fiiliksen ja viestien kannalta oli hyvin olennaista saada opiskelijajäsenet alusta asti mukaan. Myös meidän tiimimme omistautui tähän täysillä ja halusi saada tehyläisten todellisen äänen kuuluviin. Kampanja oli yhteistyötä parhaimmillaan, Tiainen kiittelee.

Propaganda valikoitui kampanjan toteuttajaksi opiskelijayhdistyksen hallituksen tekemän kartoituksen jälkeen – haussa oli heittäytyvä ja rohkea markkinointitoimisto.

- Meillä oli vahva visio mitä haluamme kampanjallamme viestiä, mutta emme vain tienneet miten sen tekisimme. Hallituksemme halusi Propagandan pukemaan ajatuksemme sanoiksi ja visuaalisesti näyttäväksi kokonaisuudeksi juuri sen aiempien referenssien myötä. Lopputulos on saanut aktiiviryhmältämme kiitosta ja olen myös itse hyvin tyytyväinen, Mäki toteaa.

Tutustu kampanjaan tarkemmin: www.sisarhentovalkoinen.fi.

Lisätietoja:
Atte Mäki, järjestöasiantuntija ja opiskelijavastaava, Tehy, puh. +358 40 051 0096
Elina Tiainen, kehitys- ja projektipäällikkö, Propaganda, puh. +358 40 731 9278

www.propagandafinland.com

Propaganda on markkinointiviestintätoimisto, joka työllistää lähes 50 osaajaa Tampereella ja Seinäjoella. Toteutamme muistettavia markkinointitekoja, mieleenpainuvaa mainontaa, vaikuttavaa viestintää, kestävää brändäystä, tehokasta digimarkkinointia ja oivaltavaa oppimista. Paikallisesti, valtakunnallisesti, jopa kansainvälisesti. Haluamme olla paitsi älyttömän haluttu kumppani, myös mielettömän mahtava työpaikka. Lisää positiivista propagandaa osoitteessa: www.pgda.fi

Logo: Propaganda
Logo: Tehy opiskelijat ry