Tehy, SuPer ja ERTO: Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimus hyväksyttiin

Yksityisen terveyspalvelualan työmarkkinaosapuolet ovat hyväksyneet viime viikolla saavutetun sopimusratkaisun. Työehtosopimuksen sopimuskausi on 1.5.2022–30.4.2024.

Työntekijöiden palkkoja korotetaan 1.10.2022 alkaen kahden prosentin suuruisella yleiskorotuksella. Jälkimmäisenä vuonna palkkoja korotetaan 1.6.2023 alkaen 1,9 prosenttia. Mikäli valtakunnallisten toimialakohtaisten palkkaratkaisujen korotustaso ylittää edellä mainitun määrän, se lisää korotusta edelleen.

Työntekijäpuolta edustavien Tehyn, SuPerin ja ERTOn mukaan kyseessä oli poikkeuksellisen haastava neuvottelukierros. Eräänä tavoitteena oli yksityisen terveyspalvelualan yleissitovan työehtosopimuksen säilyttäminen. Ratkaisulla pyrittiin rakentamaan neuvottelusuhteita, kehittämään alaa ja tukemaan yleissitovan työehtosopimusjärjestelmän toimivuutta.

Työhyvinvointia on lisätty työehtosopimuksessa erilaisin ohjaavin määräyksin. Lisäksi henkilöstön edustajien asemaan tehtiin parannuksia liittyen yhteistyöhön työnantajan kanssa.

Ratkaisussa sovittiin myös paikallisen sopimisen liitteestä, jonka tarkoituksena on ohjata erityisesti työnantajaa tasapuoliseen paikalliseen sopimiseen.

Sopimuksessa sovittiin myös muista parannuksista, mm. alalla yleistyneiden raamisopimusten väärinkäyttöä rajataan siten, että työnantajan on aina annettava kirjallisesti määräaikaisuuksien perusteet myös lyhyissä työsuhteissa. Lisäksi työtapaturmasta tai siitä aiheutuneesta sairaudesta, ammattitaudista tai työtehtävissä johtuneesta väkivallasta on jatkossa sairausajan palkanmaksujakso 90 päivää.

Perhevapaamääräykset sovittiin työntekijäjärjestöjen tavoitteen mukaisesti sukupuolineutraalisti. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikilla vanhemmilla ja huoltajilla on oikeus yhtä pitkään palkalliseen vanhempainvapaaseen.

Tehy, SuPer ja ERTO kuuluvat neuvottelujärjestö Sote ry:hyn, joka neuvottelee ainoana järjestönä yksityisen terveyspalvelualan yleissitovasta työehtosopimuksesta Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. Sopimuksen piirissä on noin 38 000 työntekijää. Yksityinen terveyspalveluala käsittää mm. lääkäri- ja työterveysasemat, yksityiset sairaalat, terveyskylpylät ja kuntoutuslaitokset sekä edellä mainittuihin yrityksiin kuuluvat laboratorio-, röntgen- ja fysikaaliset hoitolaitokset.

Tehyn johtava juristi Vappu Okkeri, puh 0400 913 230
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, p. 050 385 8042
ERTOn lakimies Camilla Heikkinen, p. 045 7884 0478

SuPer vaatii valtakunnallisia kielikokeita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille23.4.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

SuPer vaatii karsivien kielikokeiden välitöntä käyttöönottoa alan oppilaitoksissa. Valmistumisen edellytyksenä tulee olla valtakunnallinen kielitesti, jolla osoitetaan sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöltä vaadittava B2-tason kielitaito. Ilman kielikoetta käytännöt ja kielitaidon tasot ovat liian kirjavia. Myös työnantajien tulee nykyistä paremmin varmistaa työtehtävissä tarvittava ammatillinen kielitaito ja työpaikoille on luotava työkaluja puuttua riittämättömään kielitaitoon. Valviran ja aluehallintovirastojen on selkeästi ohjeistettava työnantajia turvaamaan riittävä kielitaito ja varmistettava hoidon laatu sekä asiakas- ja potilasturvallisuus.