Tehy, SuPer ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto laajenee Keski-Suomen sairaanhoitopiiriin

Tehy, SuPer ja ERTO julistivat 10. kesäkuuta alkaen AVAINTES-sopimusalalle sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen työpaikoille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon pois lukien vanhuspalvelut. Kielto laajenee perjantaina 12.06.2020 klo 9.00 Keski-Suomen sairaanhoitopiiriin. SuPerin ja Tehyn työsuhteiset jäsenet Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä tukevat neuvottelujen vauhdittamista osallistumalla ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon. Kielto päättyy kaikissa sunnuntaina 21.06.2020 klo 23.59. Kyseessä ovat lailliset työtaistelutoimet.

Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja sote-alan ja varhaiskasvatuksen omasta työehtosopimuksesta Avaintyönantajat Avainta ry:n kanssa koskien kuntaomisteisia yrityksiä ja yhteisöjä.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana järjestöjen jäsenet tekevät töitä normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, jolloin ylityötä ei tehdä eikä vuoroja muuteta. Työnantajan valmiuslain nojalla koronan vuoksi määräämä ylityö on rajattu toimenpiteen ulkopuolelle.

Tavoitteena oma työehtosopimus

SuPer, Tehy ja ERTO kuuluvat neuvottelujärjestö Sote ry:hyn, jonka keskeisenä tavoitteena on saada käynnistettyä Avaintyönantajat Avainta ry:n kanssa neuvottelut sote-alaa ja varhaiskasvatusalaa koskevasta omasta työehtosopimuksesta. Nykyinen Avainta-työehtosopimus on hyvin monialainen ja kattaa muun muassa ruokahuolto- ja puhtaanapitoalan, hallinto- ja toimistoalan, teknisen alan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon. Monia aloja laajasti kattava sopimus soveltuu huonosti sote-sektorille ja varhaiskasvatukseen, joissa toiminta poikkeaa monin tavoin nykyisen sopimuksen piirissä olevista muista aloista.

Kuntasektoria heikommat työehdot Avaintan kentällä ovat kunnille kimmoke ulkoistaa toimintaa säästösyistä halvemman työehtosopimuksen piiriin eli harjoittaa sopimusshoppailua. Ulkoistusten trendi kunnissa on viime vuosina koskenut erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Viime aikoina myös erikoissairaanhoidossa on käynnistynyt kuntayhtymien vastuulla olevien toimintojen uudelleenjärjestelyjä esimerkiksi osuuskuntamuotoon, pois kunnallisten sopimusten piiristä.

Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p. 050 346 0847
SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, 050 569 8710
ERTOn lakimies Heli Luukkonen, puh. 09 6132 3105

Tiedote 10.6: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto Avaintan sopimusalalle ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin https://www.superliitto.fi/viestinta/tiedotteet-ja-kannanotot/ylityo-ja-vuoronvaihtokielto-avaintan-sopimusalalle-ja-pohjois-pohjanmaan-sairaanhoitopiiriin/

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – Vaikutuksia hoivayrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen18.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

SuPer, Tehy ja ERTO ovat julistaneet ylityö- ja vuoronvaihtokiellon sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa torstaina 18.6.2020 klo 09:00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 3.7.2020 klo 23.59.