Tekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEKTekniikan akateemiset - TEK

TEK, TFiF ja MAL palkitsivat 2021 parhaat opinnäytetyöt

Palkituissa tekniikan alan opinnäytetöissä tutkittiin tänä vuonna esineiden internetin yhteyksien kehittämistä, Maan magnetosfääriä, dronejen häirintää ja kvasisäännöllisesti elliptisiä monistoja.

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF ovat antaneet vuoden väitöskirjapalkinnon tekniikan tohtori Onel Luis Alcaraz Lópezille hänen työstään ”Resource allocation for machine-type communication: from massive connectivity to ultra-reliable low-latency”. Työ on tehty Oulun yliopiston Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa. Ohjaajina ovat toimineet akatemiaprofessori Matti Latva-aho ja apulaisprofessori Hirley Alves.

Väitöskirjapalkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena kansainvälisen mittapuun mukaan korkeatasoisesta väitöskirjasta, joka edistää tekniikan alan osaamista Suomessa. Palkinto on 7 500 euron arvoinen.

Palkintoperusteiden mukaan työn aihe on merkittävä ja työssä esitetään paljon uusia ideoita. TEKin ja TFiFin Palkintotoimikunta näki siinä myös bisnesmahdollisuuden. Huomiota kiinnitettiin myös siihen, että tekijällä on paljon meriittejä ja hän sai poikkeuksellisesti professuurin heti väitöksen jälkeen.

– Palkintojen jakamisella haluamme kannustaa laaja-alaiseen osaamiseen ja poikkitieteellisen tiedon soveltamiseen sekä tuoda esille ansiokkaita töitä ja niiden tekijöitä, TEKin yrittäjyysvastaava Martti Kivioja sanoo.

Tuoretta ja kansainvälisesti merkittävää tutkimusta

Lisäksi TEK ja TFiF palkitsevat vuoden diplomityön tekijän 5 000 euron stipendillä, jonka saa vuosittain yksi tai useampi tutkintonsa suorittanut diplomi-insinööri tai arkkitehti.
Diplomityöpalkinnon saa tänä vuonna diplomi-insinööri Jaakko Marin työstään ”Full-Duplex Transceiver Inspired by Frequency-Modulated Continuous-Wave Radar ”. Työ on tehty Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Ohjaajana ovat toimineet apulaisprofessori Taneli Riihonen ja D.Sc. Michael Bernhardt.

Palkintotoimikunta piti Jaakko Marinin työtä laadukkaana insinöörityönä. Työn tekijä on perehtynyt erinomaisesti aiheeseen ja tuottanut uutta tietoa, joka vie aihetta eteenpäin. Työ on myös selkeästi jäsennelty ja kirjoitettu ymmärrettävällä tavalla.

TEK ja Matemaattis-luonnontieteellisten alojen akateemiset MAL jakavat vuosittain pro gradu -palkinnon. Tänä vuonna MALin juhlavuoden kunniaksi palkitaan kaksi gradua, joista kumpikin saa 4000 euron arvoisen palkinnon. Tänä vuonna palkinnon saavat filosofian maisterit Susanna Heikkilä ja Laura Vuorinen.

Susanna Heikkilän pro gradu -tutkielma ”Kvasisäännöllisesti elliptisen moniston rajoitettu kohologia” on tehty Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen osastolla. Työn ohjaajana toimi professori Pekka Pankka.

Palkintoperusteiden mukaan työ on poikkeuksellisen korkeatasoinen. Pitkälle kehitettyä, viimeaikaista matemaattista teoriaa esitetään, sovelletaan ja kehitetään suvereenilla tavalla.

Laura Vuorisen pro gradu -tutkielma ”Magnetic characteristics of high-speed jets in the Earth's magnetosheath” on tehty Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan fysiikan ja tähtitieteen laitoksella. Ohjaajana toimii dosentti Heli Hietala.

Palkintoperusteiden mukaan tutkielman tulokset osoittavat ensi kertaa kiistatta pyörteisen välivyöhykkeen suihkuvirtausten tärkeän roolin aurinkotuulen energian välittämisessä magnetosfääriin. Näitä tuloksia sovelletaan jo kansainvälisessä avaruussäämallinnusyhteistyössä. Vuorisen innostava ja visuaalisesti taitava tulosten esittely on saanut myös kansainvälistä tunnustusta.

Martti Kivioja
TEKin yrittäjyysvastaava
martti.kivioja@tek.fi

Annika Nylander
TFiF:n toiminnanjohtaja
annika.nylander@tfif.fi

Esko Juuso
MAL:n puheenjohtaja
esko.juuso@mal.fi

Väitöskirjapalkittu Onel Alcaraz López. Kuvaaja Teija Soini.
Diplomityöpalkittu Jaakko Marin. Kuvaaja Noora Eilola
Pro gradu -palkittu Susanna Heikkilä. Kuvaaja Noora Eilola.
Pro gradu -palkittu Laura Vuorinen. Kuvaaja Tuukka Salo.