Tekoäly herätti lastenkirjan piirroshahmon eloon virtuaalivaikuttajana

Energia-asiat ja energiamurros puhuttavat monessa perheessä. Ala muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, ja vanhemmat löytävät yhä useammin itsensä kiemurtelemasta lastensa kiperien energiakysymysten edessä. Helenin teettämän kyselytutkimuksen [1] mukaan 93 % 9–13-vuotiaiden lasten vanhemmista uskoo, että lapset oppivat energiasta eniten kotoa. Reilusti yli kolmannes (41 %) vastanneista vanhemmista kaipaisi kuitenkin tukea energiakasvatukseen.
”Lapsille on aina jaettu vinkkejä siitä, miten energiaa voi säästää, mutta lapsentasoista ja kiinnostavaa tietoa energialähteistä ja energiamurroksesta ei juurikaan ole ollut aiemmin tarjolla. Energiamurros on parhaillaan käynnissä, joten on tärkeää, että näiden tulevaisuuden energiantekijöiden ja -kuluttajien kysymyksiin voidaan vastata ja siten ylläpitää kiinnostusta”, kertoo Helenin markkinointijohtaja Tanja Kaasinen.
Kirjassa pieni Ellen-tyttö auttaa hukattua energiaa, Posia ja Negaa, pääsemään takaisin sähköverkkoon. Joukko hakee apua eri energialähteiden luota. Aurinko-, Vesi- sekä Tuulivoiman, Kivihiilen, Maalämmön ja Biokaasun lisäksi Ellen ystävineen tutustuu muun muassa Tekoälyyn ja Vetyvauvaan. He oppivat energiasta, energialähteistä ja energiamurroksesta – ja samalla tarinan siivellä oppivat myös sen lukija ja kuuntelija. Kirjan tarinan ovat kirjoittaneet Creative Director Leandro Righini ja Senior Creative Mick Scheinin. Kuvamaailman on luonut Aalto-yliopiston opiskelija Eveliina Saarentaus.
Tarinan levittämistä varten kirjan päähenkilö muutettiin kaksiulotteisesta kuvituksesta kolmiulotteiseksi avatariksi, joka elää omalla Instagram-tilillään. Virtuaalivaikuttajat ovat yksi sosiaalisen median isoimmista trendeistä maailmalla. Instagramin raportin [2] mukaan yli puolet Z-sukupolven somekäyttäjistä aikoo hakea muoti- ja kauneusvinkkejä virtuaalivaikuttajilta vuonna 2023. Statistan [3] tuoreiden lukujen mukaan 35 % yhdysvaltalaisista kuluttajista on ostanut tuotteita tai palveluita, joita virtuaalivaikuttajat ovat suositelleet.
”Virtuaalivaikuttajat ovat kovassa nosteessa. Tämä näkyi myös asiatuntijahaastatteluissa, joita teimme globaalia Social Media Marketing Trends 2023 -raporttiamme varten”, kommentoi vaikuttajatoteutuksesta vastanneen toimiston Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Miksi kertoisimme Ellenin tarinaa itse, kun voimme antaa Ellenin kertoa sen? Tästä ajatuksesta syntyi @energiaellen.”
Virtuaali-Ellen syntyi generatiivisen tekoälyn avulla. AI-työstä vastasi kansainvälisesti palkittu, tekoälyyn erikoistunut valokuvaaja Antti Karppinen. Tekoälyn datana käytettiin kirjan piirroksia ja lopputulemana syntyi tekoälymalli Ellenistä – oikeana seitsemänvuotiaana tyttönä. Prosessin eri vaiheissa hyödynnettiin useita eri, kuhunkin vaiheeseen parhaiten sopivia tekoälyalustoja.
”AI-spesialistille tämä hanke oli samaan aikaa haastava ja kutkuttava. Sain käyttää kaikkia taitojani ja työkalujani, jotta Ellenistä saatiin mahdollisimman realistinen, oikean elämän tuntuinen”, toteaa Antti Karppinen. ”Lopputulos ylitti kuitenkin omatkin odotukseni. Projekti osoittaa näiden uusien teknologioiden rajattomat mahdollisuudet tarinankerronnan ja visuaalisen tuotannon saralla.”
”Tekoälyä voi tässä projektissa todellakin kutsua tukiälyksi. Ilman Eveliinan ja Antin kädentaitoja, yhteistyötä ja periksiantamatonta yksityiskohtien viilaamista ei mitään olisi syntynyt”, summaa Jari Lähdevuori.
Virtuaalivaikuttaja Ellen on nähty niin Helenin kanavissa, johtoryhmäläisten kaverikuvissa, lukemassa kirjaa hankkeen kummin Seela Sellan kanssa kuin poseeraamassa perinteisempien somevaikuttajien julkaisuissa. Ellenin energiaseikkailu -kirja on helposti kaikkien saatavilla. Se julkaistaan suomeksi ja englanniksi painettuna kirjana sekä kaikkien ladattavissa olevana digitaalisena teoksena Helenin verkkosivuilla. Kirjan lanseerauskampanjasta on vastannut Helenin in-house-tiimi tukenaan viestintätoimisto Drum, mediatoimisto Dagmar ja luova toimisto Kurio.
Materiaalit:
// Verkkosivu ja kirja: https://www.helen.fi/helen-oy/helen-oy/tietoa-meista/ellenin-energiaseikkailu
// Virtuaalivaikuttaja: https://www.instagram.com/energiaellen/
Lähteet:
// 1 Helenin Dagmar Insightilla teettämä kysely toteutettiin Bilendin kuluttajapaneelissa ja siihen vastasi 200 9–13-vuotiasta lasta ja heidän vanhempaansa eri puolilta Suomea. Kysely toteutettiin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 välisenä aikana.
// 2 The Instagram Trends Report 2023 https://about.instagram.com/blog/announcements/instagram-trends-2023
// 3 Statista 2023 https://www.statista.com/statistics/1304092/consumers-bought-product-promoted-virtual-influencers-age-group-us/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori
Luova johtaja & partneri
Kurio // The Social Media Age(ncy)
+358 50 530 6639
jari@kurio.fi
Tanja Kaasinen
Head of Marketing
Helen
+358406850801
tanja.kaasinen@helen.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kurio Oy, sosiaalisen median toimisto
Kuriolle kolme palkintoa SABRE Awards EMEA -gaalasta27.3.2023 13:08:14 EEST | Tiedote
Wärtsilä Energylle tehty kampanja voitti kahdessa kategoriassa – Fazer Makeisten Remix-pussin lanseerauskampanja yhdessä.
RAPORTTI: Tiedonhaku siirtyy sosiaaliseen mediaan – ja yhdeksän muuta somemarkkinoinnin trendiä vuodelle 202311.1.2023 08:39:17 EET | Tiedote
Maailman laajimpaan itsenäiseen toimistojen verkostoon, thenetworkoneen, kuuluvat 25 toimistoa kertovat kattavassa raportissa tärkeimmistä sosiaalisen median muutoksista. Tutkimuksen koosti suomalainen sosiaaliseen mediaan erikoistunut toimisto Kurio.
Tekoäly piirsi pizzat Kotipizzalle6.10.2022 09:36:02 EEST | Tiedote
Kotipizzan käsityönä tehdyt pizzat piirrettiin tuoreeseen Kotipizzan kampanjaan tekoälyn avulla. Tuttu Tropicana-pizza sai uusia ilmentymiä Midjourney-tekoälyn käsittelyssä. Somekanavissa viime aikoina paljon nähtyä tyyliä mukaillen ihmisille heitettiin haaste: tunnistatko aidon? Ja kaikki luonnollisesti tunnistivat.
Suomelle kultaa ja hopeaa digimarkkinoinnin EM-kisoista16.9.2022 13:18:30 EEST | Tiedote
Kaksi suomalaista kampanjaa palkittiin Euroopan-laajuisessa Digital Communication Awards 2022 -gaalassa Berliinissä myöhään eilen illalla 15.9. Fazer Makeisten ”Remix Is The New Black” sai kultaa Marketing to youth -kategoriassa ja Wärtsilä Energyn “Europe’s Energy Future” hopeaa B2B Communications -kategoriassa. Molempien kampanjoiden suunnittelusta vastasi luova toimisto Kurio.
RAPORTTI: TikTok dominoi Cannes Lionsissa – somekampanjat ovat valtavirtaa palkintopallilla31.8.2022 07:43:43 EEST | Tiedote
Cannes Lions 2022 -kisan voittajista jopa 87 % hyödynsi sosiaalista mediaa keskeisenä osana kampanjaansa, selviää Kurion ja Cannes Lionsin raportista ”World-Class Lessons on Social Media Marketing”. Yksittäisen somekanavan ympärille rakennetuissa kampanjoissa korostui TikTok. Kaikista somevoittajista 6 % oli natiivisti TikTokiin tehtyjä. Kymmenen vuotta jatkuneessa tutkimushankkeessa on analysoitu yli 5 000 voittajatyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme