Tekoäly kertoo mitä Suomi osaa ja positiivinen CV kaivaa nuorten piilevän osaaminen esiin: Sitran miljoonan euron Ratkaisu 100 -haastekilpailu ratkesi

Sitran Ratkaisu 100 -haastekilpailun voittajat on valittu. Miljoonan euron palkinto jaettiin puoliksi kahdelle kilpailussa kisaavalle ratkaisulle. 500 000 euron rahoituksen saavat tekoälyn osaamisen tunnistamiseen valjastava Headai sekä nuorten piilevien vahvuuksien tunnistamisen Positiivinen CV.

Ratkaisu 100 -haastekilpailun voittajat julkaistiin Sitra 50 -juhlassa Vantaan tiedekeskus Heurekassa 16.11. Palkinnon jakoi tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Haasteena kilpailussa oli kehittää ratkaisuja osaamisen parempaan tunnistamiseen ja hyödyntämiseen entistä kansainvälisemmässä maailmassa. Päätöksen voittajasta teki Sitran ulkopuolinen, seitsenhenkinen tuomaristo. Arviointikriteereinä tuomaristolla olivat ratkaisun vaikuttavuus, innovatiivisuus ja toteutuskelpoisuus.

Tekoäly kartoittamaan kansakunnan osaamista

Toinen 500 000 euron rahoituksen voittaneista tiimeistä on kansainvälistäkin mainetta niittänyt Headai. Headaissa tekoäly kartoittaa ihmisten osaamista verkon avointa dataa hyödyntämällä. Ratkaisun avulla esimerkiksi julkinen sektori tai yritykset näkevät, mitä osaamista tällä hetkellä on sopivasti ja mitä ei. Näin voidaan helpommin arvioida, miten työntekijöitä pitää uudelleen kouluttaa tai minkälaista koulutusta tarjota kansalaisille. Headai:n tiimi uskoo, että kokonaisen kansakunnan osaamista kartoittamalla on mahdollista houkuteltua maahan myös ulkomaisia yrityksiä.

”Headai hyödyntää tekoälyä ja avointa dataa innovatiivisesti. Ratkaisu katsoo rohkeasti tulevaisuuteen ja se erottuu muista kilpailussa mukana olleista ideoista omintakeisuudellaan”, kommentoi Ratkaisu 100 -tuomariston jäsen, Gofore Oy:n toimitusjohtaja Timur Kärki.

Ratkaisulla on myös valmius edistää muiden kilpailuun osallistuneiden ratkaisujen ideoita ja toteuttaa näin Suomi100-teemaa yhdessä.

Nuorten piilevät vahvuudet esiin

Toinen kilpailussa palkituista ratkaisuista on laaja-alaisten taitojen ansioluettelo Positiivinen CV, jonka avulla lapsi ja nuori oppii tunnistamaan osaamistaan laajasti. Positiiviseen CV:hen voidaan tallentaa näyttöjä taidoista eri ympäristöissä, kouluissa, kotona, harrastuksissa ja kaveripiirissä. CV muovautuu lapsen omien tarpeiden mukaan ja kasvaa yhdessä lapsen kanssa päiväkodista alkaen.

Malli on kokonaisuus, johon kuuluu oppimateriaaleja, opettajien koulutusta ja lähitulevaisuudessa myös digitaalinen alusta.

Tuomaristo piti kasvun asenteen yhdistämisestä Positiivinen CV -konseptiin, ja sitä, että ratkaisussa otetaan huomioon myös tietoisuustaidot. Myös konseptin nerokas yksinkertaisuus sai tuomaristolta kiitosta.

”Molemmat ratkaisut uudistavat vahvasti tapoja, joilla tällä hetkellä tunnistamme osaamista”, kehuu Ratkaisu 100 -tuomariston puheenjohtaja Laura Hirvi.

Innovaatioiden Idolsilla ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin

Monimutkaisimpiinkin ongelmiin on usein yksinkertaisia ratkaisuja, joihin päästään ennen kaikkea yhteistyöllä. Ratkaisu 100:n kaltaisella haastekilpailulla kuka tahansa voi tavoitella uusia innovaatioita ja aitoa vaikuttavuutta.

15 kilpailussa mukana olleessa ratkaisussa on paljon erilaisia ja kiinnostavia uusia avauksia. Kilpailua voisikin verrata Idols-kykyjenetsintäohjelmaan, jonka voittaja saa levytyssopimuksen.

”Tässäkin tapauksessa levytyssopimus voittajalle tulee meiltä, mutta mikseivät ne muut voisi saada sopimusta muualta? Uskomme, että myös muut kuin voittajaratkaisut saivat kilpailusta ratkaisunsa toteuttamiseen tarvittavaa vauhtia”, kommentoi haastekilpailujen asiantuntija Kalle Nieminen Sitrasta.

Sen lisäksi, että tänä vuonna juhlitaan satavuotiasta Suomea, juhlitaan myös 50-vuotiasta Sitraa. Juhlavuoden kunniaksi halusimme järjestää kilpailun, jossa etsitään ratkaisuja yhteen Suomen tärkeimmistä haasteesta. Mikä olisi hienompi lahja 100-vuotiaalle Suomelle, kuin ratkaisuja yhteen sen kiperimmistä ongelmista?

”Kilpailujen avulla voidaan kannustaa parhaita kykyjä tarttumaan ajan tärkeimpiin kysymyksiin ja edistää sosiaalisten innovaatioiden syntymistä”, toteaa Sitran yliasiamies Mikko Kosonen.

Ratkaisu 100 -kilpailun voittajat:

Headai, 500 000 euroa

Lue artikkeli:Tiedämmekö oikeasti, mitä osaamme? Onneksi tekoäly näkee sen meitä paremmin
Tutustu tiimiin: Headai-tiimi
www.headai.com

Positiivinen CV, 500 000 euroa

Lue artikkeli: Meillä kaikilla pitäisi olla oma positiivinen CV
Tutustu tiimiin: Positiivinen CV -tiimi
www.positiivinencv.fi

Sitran valokuvaaja ottaa tilaisuudessa valokuvia, joten esimerkiksi Tasavallan presidentti Sauli Niinistöstä, yliasiamies Mikko Kososesta sekä Ratkaisu 100 -palkituista on mahdollista saada median käyttöön kuvia juhlan virallisen osuuden päätyttyä (viimeistään klo 20.00). Kuvat voi ladata Sitran kuvapankista täältä.

Lisätietoja:

Päivi Hirvola, projektijohtaja, Sitran juhlavuosi ja Ratkaisu 100, paivi.hirvola@sitra.fi, +358 405498008
Kalle Nieminen, asiantuntija, Ratkaisu 100, kalle.nieminen@sitra.fi, +358 408435324
Heli Nissinen, asiantuntija, viestintä, heli.nissinen@sitra.fi, +358 407671822

Headai

Harri Ketamo, harri.ketamo@headai.com, +358 505285006
Anu Passi-Rauste, anu.passi-rauste@headai.com, +1-5713375433

Positiivinen CV

Kaisa Vuorinen, kaisa.vuorinen@helsinki.fi, +358 425170978
Lotta Uusitalo-Malmivaara, lotta.uusitalo-malmivaara@helsinki.fi, +358 400514365

Ratkaisu 100 on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ja Sitran 50.v-juhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.