Tekoäly tunnistaa pääkaupunkiseudun erilaiset pinnat – kolmasosa seudusta rakennettua

HSY on julkaissut uuden Helsingin seudun maanpeiteaineiston. Se kuvaa, miten paljon seudusta on kasvipeitteistä ja miten paljon esimerkiksi vettä läpäisemätöntä pintaa kuten asfalttia. Aineiston tuotannossa on hyödynnetty ensimmäistä kertaa tekoälyä.

Kuvassa otos maanpeiteaineistosta Espoon Kivenlahdesta. Maanpeiteaineiston lähtöaineistona ovat tarkat ilmakuvat ja laserkeilausaineistot, joten aineistossa on mukana kaikki viherpinta, myös pihojen ja muiden yksityisten alueiden kasvillisuus.

Tietoa tarvitaan esimerkiksi sadevesien ohjauksen suunnitteluun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on julkaissut paikkatietoaineiston, jossa pääkaupunkiseudun, Kirkkonummen ja Järvenpään alueet on luokiteltu teihin ja rakennuksiin, muuhun vettä läpäisemättömään pintaan, vettä läpäisevään pintaan, eri korkuisiin kasvillisuusluokkiin, avokallioihin ja vesialueisiin. Aineiston mukaan pääkaupunkiseudusta on kasvillisuutta 66, rakennettua 27, avokalliota neljä ja sisävesiä kolme prosenttia.

- Tiedot seudun veden läpäisevyydestä ovat tärkeitä esimerkiksi sade- ja sulamisvesien eli hulevesien hallinnan suunnittelussa kaupungeissa, kertoo HSY:n paikkatietoasiantuntija Outi Kesäniemi.

Maanpeitetietoja käytetään myös esimerkiksi liito-oravien kulkureittien selvittämisessä sekä ympäristön tilan seurannassa. Aineisto on kaikille avointa dataa.

Tekoäly tunnistaa aikaisempaa paremmin asfaltin ja hiekan toisistaan

Uusimmassa aineistossa on hyödynnetty ensimmäistä kertaa tekoälyä. Se on helpottanut vettä läpäisevien ja läpäisemättömien pintojen erottelua. Tekoäly muun muassa mahdollistaa hyvin laajojen ja tarkkojen aineistojen käytön.

- Tekoäly on tuonut parannusta erityisesti asfaltti- ja hiekkapintojen tunnistukseen. Ne eivät aiemmin käytetyillä menetelmillä erottuneet kovin hyvin ilmakuvista värin tai tekstuurin perusteella, Kesäniemi kertoo.

Tekoälymalli on oppiva ja iteratiivinen eli toistava. Mallin tuottamaa luokittelutulosta pystyi tarkastamaan ja antamaan siitä palautetta, jolloin malli oppi paremmin tunnistamaan erilaisia pintoja, ja seuraavalla iteraatiolla luokittelutulos oli parempi. Näitä iteraatioita tehtiin tuotannon aikana useampia.

- Tekoälymalli osaa yksittäisen kuvapikselin lisäksi katsoa kontekstia ja kykenee oppimaan, mitä ympäristö kertoo pintamateriaalista. Esimerkiksi pysäköintialue, joka kytkeytyy tieverkkoon, on todennäköisesti asfaltoitua. Puistoalueen keskellä oleva kenttä on sen sijaan todennäköisesti hiekkaa, Kesäniemi kuvailee.

Helsingin seudun maanpeiteaineisto tuotettiin yhteistyössä Scalgon kanssa.

Lisätietoa:

Kiertotalous ei aina näy päällepäin – vantaalaiset rakennukset esimerkkeinä avoimissa yleisötapahtumissa 3.2.202326.1.2023 09:07:12 EET | Tiedote

Vantaalla on lukuisia rakennuksia, joista ei näy päällepäin, että niissä on jotain erityistä: rakennukset ovat kuitenkin tavalla tai toisella kiertotalouden esimerkkejä. Vantaan kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus ja Tampereen yliopisto järjestävät perjantaina 3. helmikuuta kaksi avointa asukastapahtumaa, joissa esitellään näitä esimerkkejä eri puolilta Vantaata. Tapahtumat ovat osa Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä (ArkMuoto2023) ja ne järjestetään osana kansainvälistä CIRCuIT-hanketta.

HSY:n hallituksen päätökset 20.1.202320.1.2023 10:54:51 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Lasihytin kaava-alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Järvenperän pääviemäreiden hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittava metanoli hankintaan NovoChem Oy:ltä - HSY:n kaivantojen päällystys- ja viimeistelytöiden urakoitsijaksi valittiin Peab Industri Oy. Hallitus valitsi Läänin Kuljetus Oy:n urakoitsijaksi rakentamaan Vantaan Petikossa sijaitsevan Petikontien vesihuoltolinjoja välillä Tiilienpojanlenkki–Muuripolku sekä saneeraamaan hulevesiviemäriä välillä Klinkkerinkaari–Petikontie–Tiilenlyöjänkuja. Sekajätteen keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi hallitus valitsi Pohjois-Espooseen STP Group Oy:n, Urbaser Oy:n ja Kuljetus Juntuset Oy:n sekä Kauniaisiin STP Group Oy:n. Hallitus sai tiedoksi tilannekatsaukset Sipoon jätevesien käsittelyä ja Östersundomin alueen vesihuoltotoiminnan siirtämistä koskevista neuvotteluist

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.1.202317.1.2023 15:43:10 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.1.2023. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Espoon Lasihytin kaava-alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Järvenperän pääviemäreiden hankesuunnitelma - Viikinmäen ja Blominmäen jätevedenpuhdistamoille tarvittavan metanolin hankinta - urakoitsijan valinta Vantaan Petikossa sijaitsevan Petikontien vesihuoltolinjojen rakentamiseen välillä Tiilienpojanlenkki–Muuripolku sekä hulevesiviemärin saneeraukseen välillä Klinkkerinkaari–Petikontie–Tiilenlyöjänkuja - HSY:n kaivantojen päällystys- ja viimeistelytöiden urakoitsijan valinta - sekajätteen keräys ja kuljetus Pohjois-Espoossa. Lisäksi hallitus saa tiedoksi tilannekatsaukset Sipoon jätevesien käsittelyä ja Östersundomin alueen vesihuoltotoiminnan siirtämistä koskevista neuvotteluista sekä

Ruskeasannan Sortti-asema Vantaalla palvelee myös viikonloppuisin 7.1. alkaen2.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY avaa yhden Sortti-aseman lisää viikonlopuiksi. Pääkaupunkiseudun asukkaat voivat 7.1.2023 alkaen hoitaa kierrätysasioitaan myös lauantaisin ja sunnuntaisin kolmella asemalla: Konalan ja Ruskeasannan Sortti-asemalla sekä Koivukylän Sortti-pienasemalla. Muut kolme Sortti-asemaa Helsingin Kivikossa, Espoon Ämmässuolla ja Kirkkonummen Jorvaksessa jatkavat palvelua normaalisti arkipäivisin.